Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1137 ggr
Onslow
0

Blötlägga torrfoder?

Jag har precis hämtat hem min lilla Pascal, och det går jättebra. En riktig tuffing är han, sekunden efter att han släppts ut ur transportburen skulle han kika på allting, och vi har redan blivit kompisar. :)
Han följer efter mig från rum till rum och det bästa stället är i mitt knä tydligen, och pratar på hela tiden. Dock är resten av familjen lite läskiga.

Iallafall.

Han har fri tillgång Iams torrfoder (för kattungar) och får ett par matskedar Mjau blötmat morgon och kväll, och självklart vatten. Har dock märkt att han föredrar bitarna torrfoder som ramlat i vattnet och sen på brickan hans skålar står på och blötmaten, så funderar på om det kan vara konsistensen han gillar?

Tänkte testa att blötlägga torrfodret så det blir sådär mjukt som han gillar, kan man göra det?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Gatukorsning
0

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MonicaLagerquist
2

Nej man ska vara ytterst försiktig med att blötlägga torrfoder.Det kan snabbt bildas gifter eftersom att torrfodret kan innehålla mögelsporer.

Det bästa är att om man har vatten och mat på olika ställen.

Skippa torrfodret på sikt och ge honom blötmat.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
6

Gillar han blötmat mer än torrfoder så kan du glädja dig mycket åt det! :) Han är alltså lätt att ge bra mat, istället för att han föredrar sämre mat (torrfoder) som många katter gör. Så skippa torrfodret när ni fasat över till mer och mer blötmat :) Han har då större chanser till ett friskt och långt liv än en katt som bara äter torrfoder.