Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 989 ggr
[MollBarn]
0

Ever Clean Fresh White

Jag läste om den nya sanden från ever clean. den är vit och när den kommer i kontakt med vätska så blir den blå, vilket ska göra det lättare att städa och hålla fräscht. Den innehåller även bikarbonat som tar bort dålig lukt och något annat ämne som bara utsöndras om katten rör vid det. Jag tyckte att den verkade rätt bra. Är det någon som har testat den?

Sedan säger man att ever clean håller väldigt länge, att med en uppstartad låda så räcker 10kg i ca 80 dagar. Stämmer det? Jag menar, då blir det ju inte så fasligt dyrt i längden.

Katthemsmatten
0

Har inte testat den nya varianten av EverClean, men tänker göra det när den sand jag har idag är slut.

Hur länge sanden räcker beror nog på hur många katter man har, men att man inte behöver byta helt särskilt ofta med en bra klumpande sand är helt säkert. Om man inte har en katt som står och kissar så att det rinner ned efter kanten vill säga. Tricket är att alltid hålla ca 10 cm höjd på sanden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[MollBarn]
0

då kanske du akn återkomma om den? det är ca två månader tills min misse flyttar hem, så det är ju ett tag kvar.

Ska ha honom som ensamkatt, så om man utgår från att man har en katt, hur länge kan det tänkas räcka? är ju väldigt svårt att säga exakt, det förstår jag. men på ett ungefär :)

Katthemsmatten
0

Min rekommendation är att i en låda stor nog för en vuxen katt fyller du upp till ca 10 cm. Det brukar bli i princip en hel förpackning om 10 kg. Dyrt första gången, men det lönar sig i längden. Sedan fyller man på varje eller varannan dag så att det ständigt ligger kring 10 cm. Den EverClean som finns idag räcker då minst ett par månader.

Jag har 3 katter. En säck om 14 kg sand räcker en månad för mig när jag fyller på. Brukar inte behöva göra rent helt och hållet mer än var 10-12:e vecka. Kvaliteten motsvarar EverClean original.

Helt OT. Det låter som om du tar en kattunge. De mår bättre med en kompis. Samma ålder eller äldre spelar ingen roll.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[MollBarn]
1

Jo, det har jag läst, så tänkte köpa två förpackningar första gången. Lika bra att lägga pengarna direkt på sand.

Ja, det är en unge, eller han kommer vara nästan sex månader när han flyttar hem. Jag studerar på distans och är hemma hela dagarna så han kommer inte sakna sällskap. När jag flyttar till en större lägenhet så kommer jag skaffa en kompis till honom.

LaSadie
0

Vi var hos djuraffären, såg sande, fick personalen att hälla i vatten. Ingen big wooop :( Det var några ljusblå sandkorn som blev lite mörkare men inte så mycket och mörkt som skulle göra det enklare att rensa. Så knappt imponerad. Men kanske reagerar annorlunda om det är kattkiss, men tvivlar på det

[MollBarn]
0

#5 hmm, det är ju synd om det inte händer mer än så. räknas väl som falsk marknadsföring? sen kanske sanden reagerar på amoniak eller så? har för mig att den skulle damma mindre än vad ever clean brukar göra, fast det är nog lite svårt att avgöra i djuraffären

LaSadie
0

Dammet är svårare att avgöra i affären ja :) Men visst, den kanske reagerar annorlunda mot kattkiss men svårt att prova det med i affären :D

grandma
0

Jag har använt Ever Clean ett bra tag nu och till en katt har en 10 kilos kartong räckt ca 2 månader men den kanske skulle räcka längre om det inte var så att jag kastar sanden som är kvar efter den tiden och rengör lådan även om det inte har runnit ner kiss utmed kanten. Tycker det är äckligt annars. DEn är i vilket fall mer prisvärd än många andra sandsorter.

Fick tips om en likvärdig sand som heter Compact Care och finns att beställa på www.grizzlyzoo.se. En 14 kilos säck kostar 149:- . Den ska jag prova nu och hoppas på att den är lika bra som E.C

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//