Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 912 ggr
[Murvel]
0

Ansa tasshår? Ej utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min semilånghåriga misse har hårtestar på undersidan av tassarna. Är helt och hållet innekatt även om vi försöker få med honom ut i koppel ibland. Det jag undrar är om jag ska ansa håret på fossingarna? Jag tänker att det kanske gör att han glider mer (negativt) när han springer omkring och jagar "brorsan" här hemma. Kan det stämma? Finns det någon anledning att ha fothåret kvar?

LaSadie
0

Klipp det inte för guds skull….

[Murvel]
0

#1. Om du ska vara så dramatisk kan du kanske förklara varför? :)

[klisterbomb]
0

Tycker inte heller att du ska klippa,  kissarnas hud är extremt tunn och jättelätt att klippa sönder, plus att katten kan rycka till när du minst anar det.

Det är en bra idé att ansa eftersom att tovorna kan göra ont, men ta isåfall en rakapparat, då det inte är lika lätt att göra hål på kissen då. Kan vara krångligare pga ljudet, men är det så att kissen bråkar mycket så linda in den i en handduk, de känner sig oftast säkrare då. Lycka till!

[Murvel]
0

#3. Aha, jag förstod inte att det var själva "klippet" som #1 reagerade på, om det nu var det. Men jo rakapparat har vi iofs hemma också. Hittade dock en tråd med liknande frågeställning och denna katt hade visst fortsätta glida på golvet även med ansade fossingar. :P Så kanske är det lite strunt samma ändå. Det är inte tovigt, inte än i alla fall.

Så då borde väl tofsarna inte vara till besvär - eller vad säger ni?

[klisterbomb]
0

#4: Jaha ursäkta, jag bara drog förutsattade meningar om att det var tovor utan att läsa texten noga, haha.. Har kissen inga problem med håret så tycker jag att du ska låta det vara kvar, det blir nog endast att utsätta katten för onödig stress ifall du försöker klippa det.. Jag har nakenfisar här hemma och de halkar som tokar ibland när de springer, precis som vi människor också kan göra. :)

OberonsMatte
1

Det går hur bra som helt att klippa hårtofsar som är så långa att de lägger sig under trampdynorna som hala tofflor. Man behöver ju inte finputsa precis mellan tårna för det.

Jag har klippt hårtofsar på tassarna när katten t.o.m. glider lite med baktassarna när den går, och sett en stor skillnad.

Sajtvärd Katter iFokus

LaSadie
0

ja alltså… lätt att man klipper fel, speciellt vid tassen när de kan rycka till