Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1322 ggr
[PysselMatten]
9

Tanke och eftertanke...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ganska ny här på forumet, men har ändå hunnit läsa ganska många trådar…och jag kan helt ärligt säga att jag blir uppriktigt ledsen och förskräck när jag läser hur människor i många trådar klankar ned på varandra och varandras djurhållning…

Jag kan inte riktigt förstå vad det är som gör att tonen blir så hård, vi sitter alla i samma båt eftersom vi alla älskar våra katter och vill det bästa för dom…

Men varför inte dela med sig av sina erfarenheter utan att klanka ned på andra?

Vi är ju alla olika och vi har olika synsätt på djurhållning och vad som är rätt eller fel för våra katter, alla med individuella egenskaper och behov.

Den som känner sin katt bäst är ändå du själv…

Vi är alla lika mycket värda, även om vi har olika uppfattning om saker och ting. Varför kan man inte bara lita på att varje ägare är ansvarsfull nog att bedöma vad som är bäst för den unika individ man har i just sitt hem?

Snälla tänk er för innan ni skickar iväg era kommentarer, är det värt det? Att trycka ner en medmänniska eller att förstöra någons dag?

Ge dina tanka eftertanke innan du väljer att publicera något som kan upplevas som kränkande utav andra. Och tänk på att du faktiskt inte bara är människa, du är medmänniska oxå…

[RMSLiners]
9

Beror helt på vad man personligen anser som "klanka ned". När jag läser trådar har jag alltid iFokus regel i huvudet om att man ska utgå ifrån att varje inlägg/kommentar skrivs i god ton, på så sätt behandlar jag varje inlägg/kommentar lika men sen är ingen felfri.

Sen ser jag aldrig någon tråd som slagsmål utan mer som debattering vilket är ett vanligt förekommande fenomen i forum, annars hade det varit ett väldigt dött forum om det ens varit ett forum då. 

Det är när man börjar ta till ord som "idiot", "djurplågare" osv som det börjar gå överstyr.

[PysselMatten]
0

Det här är ingen tråd som är avsedd att provocera någon, bara att få människor att tänka till…

[Emma--]
6

Är inne på samma tankar som #1.

Man bör egentligen kunna diskutera ämnen där åsikterna går isär och där åsikterna är starka utan att det för den delen ska behöva bli otrevligt. Att man inte håller med varandra och diskuterar nackdelarna med olika val, ska inte behöva betyda att man trycker ner varandra. 

Minns i början när jag blev medlem och dessa diskussioner dök upp då och då och jag kände ju direkt hur det började koka och stämningen kändes dålig. Nu på sista tiden har jag försökt tolka allt i en neutral ton och mycket går att läsa på ett helt annat sätt än jag gjorde innan.

Men det är tyvärr lätt att misstolka och hellre tolka negativt speciellt när någon säger något negativt om sättet man själv håller sina djur.

Så tolka att allt skrivs med gott uppsåt :)

Och sen ska man alltid tänka en gång extra innan man skickar iväg en kommentar :)

Som du TS säger så älskar vi alla våra katter. :)

[Emma--]
6

#2 Och nu fick jag ett exempel på det jag skrev om nyss :P 
Du tolkar #1 i en aggressiv ton som jag personligen inte ser. Jag läser det #1 skriver helt neutralt. :)

[RMSLiners]
5

#2 Det är din tolkning som får det att bli till en agressiv ton. Saken är den att majoriteten av det jag skriver på forumet skriver jag inte med eld i baken. Hur andra sen tolkar det är upp till var och en.

Wony
5

Ibland upplever jag att tonen blir för vass i diskussioner, men inte alltid. När man använder ord som t ex djurplågare, idiot osv, då går det helt klart för långt.

Sedan är det väldigt mycket bättre om man skriver att något är "min egen åsikt", "det är såhär jag uppfattar det" eller "i mitt tycke är det si och så"… Istället för att säga "såhär är det!!!"

Betonar man att det är ens egen åsikt eller uppfattning, så undviker man att andra tolkar det man skriver som att man försöker förmedla en absolut sanning. Glad

majvi
4

Jag kan inte se att det är någon aggressiv ton i det först inlägget.

Det finns  trådskapare som bara vill ha medhåll och tycker att alla som tycker annorlunda är elaka  t.ex när den könsmogna katten börjar kissa utanför och de får rådet att kastrera katten.Som är det bästa råd man kan ge i det fallet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[PysselMatten]
0

#5 Förklara då snälla för mig, vad det är i det jag har skrivit som du har upplevt som aggresivt så ska jag mer än gärna förklara för dig hur jag menar…

Jag har absolut inte haft för avsikt att låta aggressiv, men om du har upplevt det så, så ber jag uppriktigt om ursäkt…

Det enda jag med min tråd vill påpeka var att man kanske kan tänka på hur man uttrycker sig för att inte såra sina medmänniskor…

Alla har olika förutsättningar och åsikter om saker…det viktiga, och det jag ville framhäva med den här tråden, är att man bör respektera och kanske försöka förstå varandras olikheter…

Det är väl ändå det ett forum ska handla om, att kunna söka nya infallsvinklar på olika saker utan att behöva vara orolig för att bli nedtryckt bara för att man ber om råd…?

Det borde vara enkelt, det handlar ju bara om att visa en ömsesidig respekt för varandra…

[RMSLiners]
5

#8 Va? Vart har jag skrivit att jag upplever dig aggressiv? Jag svarade på det du skrev i #2 då du upplevde det jag sa i #1 som agressivt. Obestämd

[PysselMatten]
0

#9 Då har vi bara helt enkelt missuppfattat varandra…jag ber om ursäkt för det…

[PysselMatten]
0

Jag fiskar inte efter medhåll…jag strävar efter eftertanke och respekt…Flört

majvi
0

#11 Jag skrev i allmänna ordalag,inte specifikt för denna tråd,

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[PysselMatten]
0

Inget illa ment…Flört

woopwoop
11

Jag håller med dig en del i det du skriver. Jag märker många gånger att en liten simpel fråga ofta spårar ut till någon helt enormt men som bara var något litet från början.

T.ex: (Väldigt förkortat) 
FRÅGA: Min ena katt kissar utanför lådan, hur ska jag göra? 

SVAR: Hur många kattlådor har du?

TS SVARAR: 1 stor.

SVAR PÅ TS SENASTE KOMMENTAR: Men herregud, bara en låda till två katter, är du inte riktigt klok människa? 

*Världens diskussion sätter igång*

Istället för att säga bara typ "Testa med två lådor, katterna kanske inte vill gå på samma." Detta är väldigt överdrivet som jag hoppas att ni förstår, men det är själva principen jag vill lyfta fram. 

Sen är det internet vi pratar om och att folk kan verka väldigt uppnosiga fast dom inte är det är nog vanligt. Typ som när man skickar sms = uppstår gärna konflikter eller misstolkningar för att man skriver och uppfattar olika vid olika tillfällen, det kan vi inte göra något åt. :)

[PysselMatten]
1

Tack för ett bra inlägg Glad

[PysselMatten]
0

Puffar lite för att göra tråden synligt

[PysselMatten]
0

*tass*

Magic Nicki
0

Väldigt OT, men TS herregud vilken häftig bild! Love it!

[PysselMatten]
0

Det är inte mina katter…en bild jag googlade fram, tyckte den passade bra till ämnet :-)

[PysselMatten]
0

#18 Vad betyder OT?

mitzerl
0

OT betyder offtopic.

Jag undrar vad vitsen är med att uppdatera tråden utan att komma med något nytt?

[PysselMatten]
0

Ursäkta…

[RMSLiners]
2

Tycker också om bilden men trodde den var din. Hoppas inte bilden bryter mot copyrightlagen bara. ;)

Gronstedt
9

#14: Å andra sidan händer det ofta tvärt om:

FRÅGA: Min ena katt kissar utanför lådan, hur ska jag göra?

SVAR: Hur många kattlådor har du?

TS SVARAR: 1 stor.

SVAR PÅ TS SENASTE KOMMENTAR: Testa med två lådor, katterna kanske inte vill gå på samma.

TS SVARAR: Jag startade inte den här tråden för att folk ska kritisera min katthållning! Jag vet väl bäst själv vad som är bäst för mina katter!

*Världens diskussion sätter igång*

Rafflan
1

#3 det håller jag inte riktigt med om, det är mycket HUR man skriver det

Tex fråga: Vilken kattmat är bäst

Jag svarar: jag har fri tillgång på torrfoder och ger mjukmat 2 gger/dag och det funkar jätte bra :)

Sen svarar nästa "person": Rafflan: Jag tycker barf är mycket bättre pga det, det och det, TS läs på om Barf :)

Men svarar "person" istället Rafflan: Barf är bättre pga det, det och det. Då har personen nästan sagt att mitt sätt att ge mat är fel och hans/hennes är rätt = finns inge rätt och fel i den frågan bara olika åsikter.

Samma som om jag säger jag ger torrfoder och ger mjukmat 2 ggr/dag

Och "personen" svarar: Jag gillar inte torrfoder, barf är bättre

Det är inge elakt svar det är den "personens" åsikt och min åsikt och ingen av dem är fel, börjar jag dock kommentera nej barf är inge bra torrfoder är bättre osv, då har vi en diskussion :P

Det är skillnad på att prata i ett forum och bolla ideer och tankar och att diskutera och försöka få alla att göra på "mitt sätt för mitt sätt är bäst" ;)

[Emma--]
1

#25 Javisst är det mycket hur man skriver också. :)

Men som i dina exempel också så kan det genast bli dåligt genom att just tolka in vad folk menar bakom orden. 

En diskussion för och emot behöver för den delen inte bli otrevlig egentligen. Även om det finns en tendes att det blir så.

Rafflan
1

#26 jo dock får ju folk lära sig som små att uttrycka sig rätt, så borde inte vara så svårt att skriva några ord extra så man skriver exakt det man menar så tonen inte går att misstolka ;)

[Emma--]
2

#27 Alla kan inte uttrycka sig "rätt" så att alla tycker det är rätt :) 
Finns många olika anledningar att man kan ha svårt att formulera sig "rätt".

Jag tror alla bara får göra sitt bästa att försöka att prata lugnt och att inte tolka in saker bakom orden. Och tolkar man något negativt så är det ju bara att fråga en vänlig fråga för många gånger är det bara missförstånd :) Istället för att ta något personligt när åsikterna går isär.

Wony
1

Det allra bästa är ju om man skriver det man menar, istället för att lämna saker och ting öppna för tolkning. Att skriva mellan raderna är nog inte så värst bra, så kan man undvika det tror jag att det blir bättre. Glad

Bara för att något är självklart för en person, behöver det absolut inte vara det för någon annan. Och det finns de som har svårt att läsa mellan raderna också, vilket ofta kan ställa till med en hel del förvirring kring vad andra menar med det de skriver.

woopwoop
1

#24: Äuhm, det är väl samma sak ändå? Det var principen jag ville få fram, inte vem som skäller på vem…