Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4256 ggr
chade
1

Byta kattlåda

Hej, jag sitter och funderar på att byta bort katternas nuvarande kattlåda (en plastlåda med höga kanter) till en med huv istället. Även fast lådan har höga kanter så flyger det Kattsand när de krafsar, och hoppar ut. Jag har en riktig ''skottare'' här hemma som skottar i flera minuter ibland innan hon är klar i lådan, och då jäklar är det sand överallt.

När vi åker och hälsar på mina föräldrar så föredrar mina katter att gå på deras katts låda med huv, istället för den extra lådan vi ställer fram. Det är bara deras katt som brukar använda den extralådan. Så mina katter är ju i alla fall vana med kattlådor med huv. Det märks verkligen skildnad på Kattsand utanför lådan om man jämför där med här, jag får gå och sopa hela lägenheten stup i kvarten känns det som.

Så jag undrar om ni har något bra tips på bra lådor med huv, som har ventilationshål och är rätt så stor. Som även är prisvärd!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Gatukorsning
1

Jag har en stor huvlåda till två katter här hemma. Det funkar jättebra hos oss. Men vad sjuttsingen heter lådan…ska se om jag kan komma på det.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

chade
1

#1 Tack Skrattande Behöver verkligen en stor låda, min ena katt är så ''lång'' i kroppen att han nog inte hade passat i en vanlig haha!

KakaN_95
1

Jag har smma problem, blev utfrågad ooch upplärd att jag var tvungen att rensa flera ggr/dag och att jag skulle ha flera lådor för att få bort beteendet. Mina, eller ja, ena iaf "skottar" som bara den, och inte nog med att jag blir irriterad på ljudet, utan hon skvätter ut galet mycket sand också! 
Berätta gärna resultatet, så jag också fundera på att skaffa låda med "hus" ^^

chade
1

#3 Jag har testat att ha fler lådor och rensa flera gånger om dagen, men det hjälpte inte. Min ena skottar oavsett om jag rensar 10 gånger om dagen, eller 2 gånger om dagen Tungan ute

Jarå, det ska jag göra, så fort jag skaffat mig en och haft den ett tag Glad

Tarotstollan
2

Jag köpte en ny huvlåda på My One för 309:- precis innan jul. Hade en  precis likadan innan och mina katter gillar dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
1

Tryckte innan jag han skriva färdigt….
Jo, jag har en som skottar rejält också, och det har klart blivit mindre på golvet. Såvida inte hon råkar stå precis vid hålet och skottar för då blir det ju massor ute på golvet! Den där plastdörren som hänger framför ingången har jag tagit bort, för det skyddade ingenting tycker jag när hon skottade.
Dessutom har jag en herre som med jämna mellanrum ställer sig upp och pissar rakt ut på väggen bakom (och ja han är kastrerad)mitt i när han sitter och pissar! Så jag hade plast uppsatt på väggen bakom som gick ner i lådan så det rann ner i den, men jag tröttnade på plasten och dessutom såg det inte vackert ut. Det var den lådan som inte var någon huv på som det blev så här med. Egentligen så har jag ingen plats till två huvlådor, men som ni förstår hade jag inget val!
Det får vara lite trångt i dörren när man går in i badrummet Flört!
Båda de huvlådorna jag har är hörnlådor och en stor herre får gott och väl plats där inne.

chade
1

#6 vad bra! heter affären my one, eller är det en hemsida? :)

Tarotstollan
1

Ja, My One är en affärskedja som finns spridd över Sverige. Det är en kombinationsaffär för hästar, hundar och katter och de har hemsida och nätförsäljning.

Gatukorsning
1

Ja, den låda jag har är en hörnlåda den med. Har också tagit bort svängdörren, den var bara i vägen för katterna. Ena katten försäkte gå in första dagen med svängdörr men blev rädd. Den andra totalvägrade och vände om bums.

Märket på lådan är IMAC. Ska se om jag kan googla runt lite. Köpte den på blocket nästan helt oanvänd.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

ElinaPersson
1

Jag vill tipsa om http://www.supercat.se/toabestyr/kattlador-med-huv/kattlada-bill-svart.html som fungerar jättebra! Jag har en ståkissare men ville undvika lucka så de blev denna efter råd från en annan Skrattande

Dock måste jag köpa ny snart med lucka ändå och testa för att han ibland ställer sig och kissar mot öppningen Skrikandes

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

chade
0

#10 den var ju rätt billig, men tror jag föredrar en med lucka så att jag kan välja att ha den eller inte. Beroende på hur mycket som kommer skottas utanför haha Skrattande

Katthemsmatten
0

#11 Luckan är inget vidare, för den gör att dålig lukt stannar i lådan och kan göra att katten vägrar att gå in. Det är ju inte alltid man har möjlighet att rensa så fort katten varit inne. Lådan som #10 tipsar om verkar har riktigt hög kant och det är nog bra, för de hörnlådor jag har lyckas katterna ändå krafsa ut massor av sand ifrån. Och de krafsar lika mycket även när lådan är precis nyskurad och fylld med ny sand, så jag tror inte det har med lukt att göra.

Ska, efter tips från flera kattägare, testa att köpa en större förvaringslåda istället, men eftersom gammelkatten antagligen kommer att ha problem med den så får någon vanlig låda ändå bli kvar. Har man en stor förvaringslåda så blir det ju höga kanter och då gör det ingenting om man har en 'ståkissare' i familjen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

chade
1

#12 Jo jag vet att luckan kan vara lite sådär för vissa katter, därför vill jag ändå ha en så att det går att välja Glad Jag har en stor plastlåda nu som är hög, men det hindrar inte dem från att skotta utanför haha. Plus när de ska skutta över kanten så tar de sats så att det flyger sand i språnget haha Skrattande

Tarotstollan
1

På de lådor jag har kan man välja om man vill ha luckan eller ej. Jag testade först med luckor, men det hindrade ju inte att sanden kom ut när hon skottade för den vippade ju bara utåt när sanden kom flygande mot luckan.
Så då tog jag bort dem tyckte bara det var dumt att ha dem då.

Om sen katten ställer sig och pinkar direkt på luckan tror jag att den vippar utåt också så allt pinket rinner ner utanför lådan, och vill katten sen sätta huvudet i pinket på luckan för att komma ut? Jag vet inte, men jag tror inte att de vill göra det.
Vad tror ni?

Thaeri
2

Jag har erfarenhet av både huvlåda och djup plastback, och ska jag ta en snabb jämförelse:

Huvlådan
• de kunde gräva ut ett berg av sand genom öppningen
• halvstod de och kissade kunde det rinna kiss i skarven mellan huven och botten
• ibland satta sig någon med rumpan ut genom öppningen
• mindre sand fick plats så det fastnade oftare kissklumpar mot bottnen vilket i sin tur gjorde sanden ofräsch fortare
• instängd lukt

Plastbacken
• sanden stanande kvar i lådan när de grävde, utom möjligtvis några enstaka korn någon gång ibland
• halvstod de och kissade rann det rakt ner i sanden
• ingen öppning att sätta sig med rumpan ut genom
• fick plats massor med sand så den höll sig fräsch längre
• eventuell odör försvann inom ett par minuter så länge de grävde över efter sig.

Nackdelen med plastbacken är som någon redan skrivit att det kan skvätta lite sand just när katten hoppar ur, och det gör det inte på samma sätt med en huvlåda utan sanden som följer med tassarna avlämnas just där katten går mer.

Men, det där med att det skvätter går att lösa Glad Den djupa plastbacken jag har som låda nu har jag ställt in i en stor HOL från IKEA, och satt en "kattmatta" mellan lådan och öppningen, och jag har aldrig någonsin varit med om att så lite sand följt med ut förut, oavsett modell på låda. Det räcker att sopa utanför lådan ett par gånger om dagen så slipper man sand i resten av hemmet.

Ingångshålet har jag sågat upp i ena nedre hörnet på framsidan, så att katterna inte ska kunna springa rätt ut utan behöva ta det lite lugnt så mer sand ska fastna i mattan. Och mattan är en sådan som är extra effektiv på att samla upp just Kattsand, köpt på en zooaffär.

Har man en katt som är riktigt extrem så det flyger sand över kanterna när den krafsar och inte bar ahoppar ur kan man klä in insidan av HOL:en i den änden där lådan står med plast eller vaxduk eller liknande dessutom.

ElinaPersson
0

Vad har ni för bästa tips för en ståkissare då?? Har märkt att det tränger igenom på den lådan jag har nu (i bakändan) och då läcker ut Obestämd

Jag kommer enbart bo på 35kvm så jag vill ha något som fungerar men som ändå inte tar så mycket plats Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Tarotstollan
1

På båda de hörnlådorna jag har så har överdelen två kanter som går omlott på varsin sida av kanten på underdelen så där rinner inget ut, men jag får tänka mig för när jag lyfter upp huven för rengöring att det inte droppar på golvet eller så.
Kan ju inte alltid veta om ståkissaren just varit där! Flört

Jag tar alltid bort huven när jag gör rent, annars kommer jag ju inte åt det som är vid kanterna och dessutom måste jag ju duscha rent huven åtminstone en gång om dagen.

chade
0

#15 åååh en såndär borde jag köpa och klä in över hålen + en matta, det borde ju lösa alla problem! Har en matta nu med, men den är inte så effektiv. Det är sånna hål i övre delen med, så att lukten inte fastnar där inne? För även om man inte klär in hela så hade det känts bäst att ha så mycket ventilation som möjligt Glad Vad har den för mått på ett ungefär?

Thaeri
0

#18, det är bara botten som är hel så att säga, sidorna på hela resten av möbeln ser likadana ut, inklusive locket.

Ungefär en meter bred och en halv meter djup, kanske något mindre.

chade
0

#19 I och för sig, hade jag tittat ordentligt på bilden så hade jag ju sett att locket var lika som på sidorna, men tack ändå Skrattande Då borde min nuvarande ''kattlåda'' få plats i en sån :)

Katthemsmatten
0

Såg igår att IKEAs låda 'Samla' nu finns i svart så man slipper se sanden. Dessvärrre var den storlek som är en rejäl kattlåda i formatet slutsåld i Barkarby så jag får antingen vänta eller se om det går att köpa på nätet.

Medarbetare Hittekatter iFokus