Min katt biter mig.
Jag har märkt att många funderar på varför deras katter biter dom när man sträcker fram händerna till dom och sätter klorna i händerna när man egentligen bara vill klappa katten. Kattunge: Att en kattunge biter dig i händerna är inte för att den är arg på dig eller ogillar dig. Det är så en kattunge leker. Precis innan du får hem din kattunge så har den några kattsyskon den kan leka med och dom använder mun, ben, tassar (fram och bak) för att hålla fast dig eller sin bror/syster. En kattunge förstår inte hur hårt eller löst den biter men ibland kan det bli lite hårdare pga att hen blir så exalterad av leken eller för att du blir rädd och försöker rycka bort din han. En katt märker när du försöker rycka bort din hand och när denna katten känner att du är på väg att rycka bort din hand så kommer katten automatiskt att bita hårdare och sätta fast klorna hårdare för att du inte ska komma undan. Det är jaktinstinkter en katt har som säger åt denna katt att "hålla fast i sitt byte." Istället för att rycka bort din hand så kan du knyta din hand (så att det blir svårare för din kattunge att bita dig.) Säg till din katt utan att skrämma den att det är FY! Din kattunge kommer inte att lyssna på dig från första början och du kommer att få göra om detta ett flertal gånger. Jag rekommendera att du låter katten få leka med dig och bitas och rivas lite. Ju mer lek och uppmärksamhet ju starkare band. Men självklart ska det inte gå överstyr. Därför tycker jag att du ibland ska knyta din näve och säga åt den. Kattungar kan även bita dig (oftast i fingertopparna eller utstickande kroppsdelar.) För att det påminner om kattens mammas "spenar" därifrån den fick sin mat innan den gick över till föda. Detta betyder att katten ser dig som sin föräldrar men inte förstår att du inte ger någon mjölk. Vuxenkatt: Som fullvuxen katt så är barnasinnet för lek inte lika stark utan då har jaktsinnet blivit starkare. (Jaktsinnet är en slags lek det också.) En fullvuxen katt som bits och rivs känner sig oftast osäker med sin omgivning och är inte så jätte van vid mänsklig beröring. För att motverka det här beteendet hos en katt så måste du vara försiktig och ge den mycket uppmärksamhet och beröm när den närmar sig dig eller när katten tar kontakt. "Att ha kattgodis till hands är mycket uppskattat från din katt.' Om din katt är tillbakadragen så ska du inte närma dig hastigt eller prata med en "hård röst." Lägg dig gärna ner på golvet och ge den en leksak som bär din doft. Lägg leksaken en litenbit ifrån dig med en godis vid sidan av. Om din katt går fram till leksaken så skall du sitta/ligga kvar där du låg och prata med en ljus och glad röst och ge katten beröm. En viktig grej är att aldrig stirra på katten utan titta på katten med tydligt blinkande ögon. (En katt som blir utstirrad upplever det som att du väntar på att gå till attack.) Om katten börjar leka med leksaken så ska du låta katten leka med den och ge katten beröm. Ta gärna leksaken och kasta den åt hen så att hen får jaga den. Det underlättar om du har en leksak som hänger i en lina så att hen kan få springa fram och tillbaka. Ge katten beröm hela tiden tills hon tröttnar och närma dig katten gärna med godis och beröm. (Stirra inte på katten. Hen vill inte göra dig illa hen är bara orolig. Visa katten att du är säker och att hen kan lita på dig.) När du kommer fram till katten så rör dig inte mot magen, sidan av magen eller tassarna. Rör din hand mot nosen så att hen först får nosa på dig och klappa hen på huvudet eller under hakan. Biter katten dig så är detta inget misslyckande utan det är bara början av en process du och din katt får gå igenom. Ibland får man ta lite rivsår och bitmärken för sina håriga små älsklingar. Det viktigaste är att du inte tvekar när du närmar dig din katt och att du inte visar att du är rädd för att bli biten. För är du osäker så kommer din katt vara osäkrare och bli räddare. Om du frågar dig själv. Hade du vilja vara kompis med en som är rädd för dig som ryggar och visar avsky mot dig?
Det jag tänkte förut kan vara annorlunda nu. Alla människor kan påverka.
Du har så rätt! 
(Istället för att bara klicka gillaknappen ;-))
#1 tack så mycket.
#1man kan klicka på den också ;)
Jag har sällan rivmärken på armar eller så, men däremot så har katten en fix idé att komma från absolut ingenstans och när jag minst anar det och hoppa upp i knät. Gärna genom att spänna ut framklorna ordentligt så att hon är säker på att hon kommer upp i knäet.
Så…märken på låret efter kattens klor har jag! Hon är grymt duktig på att använda klöspelaren och naturligtvis klipper vi klorna på henne (innekatt). Men det spelar ingen roll, jag har ändå alltid märken på låret…
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#4 Det samma är det för min flickvän. Jag har inte några sånna rivmärken. Hur ser eran relation ut? Från födsel? Hur mycket tid har du spenderat med hen? Är ni fler i familjen?

Vår katt rivs aldrig. Han vill gärna ha sin tass nära min mun eller på min haka. Då ska man pussa eller blåsa på trampdynorna. Däremot kan han komma från ingenstans och hoppa på en och bita i benet eller armen. (Han biter aldrig min man.) Riktigt hårt ibland så det gått hål. Det har blivit bättre nu. Han är tre år nu. I våras upptäcktes det han har tandsjukdomen forl. Funderar på om beteendet kommer sig av det men vet inte. Han är väldigt social annars och är först till dörren om det kommer någon och vill fram och hälsa precis som en hund. Älskar att ligga framför datorn helst på tangentbordet så att han får massor av uppmärksamhet. Kanske han bits när han känner sig ensam? Han är en innekatt. Den är inte ensam mer än c.a tre timmar / dag då min man jobbar mycket helger och kvällar och jag jobbar mån-fre dagtid.
#5 Hon kom till mig som moderslös hittekatt från ett katthem tillsammans med sina bröder när hon var 5-6 veckor gammal. Och då var hon mycket skygg, till och med personalen på katthemmet tyckte att hon och bröderna var ovanligt skugga för att vara så små. Det lång tid innan jag fick klappa henne.
I familjen finns det två hittekatter, min sambo och så jag. Spenderar mycket tid med katterna, leker och busar en hel del med honkatten och gosar och socialicerar den blyga och försiktiga hankatten.
Honkatten är duktig på att inte klösa på någonting annat klöspelaren och använder sällan klorna när vi leker. Mest när hon blir exalterad men det är helt ok. Hon är 1 1/2 år bara och full i bus.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#6 det låter lite som min katt. Och min sambos relation till katten. Detta beteendet kan vara att han ser din man som "flock ledare" och att du och katten är en del av honoms flock. Ryter din man åt katten oftare än dig? Så som jag tycker att det låter så har ni en jätte bra relation i eran familj med katten. Men jag förstår att det kan kännas lite små jobbigt att hen river och biter dig. Det du kan börja göra är att bli mer bestämd mot katten och visa tydlig att det inte är okej när den biter dig. Använd en bestämd röst och avisa katten när den beter sig så här. Och beröm den när den lyssnar. Men först måste du veta att den har märkt din reaktion på att du inte tycker att det är okej. Du kan även testa att leka mer med din katt. Räcker med 2 - 5 minuter 5 - 8 ggr om dagen. En katt är ett rovdjur i grund och botten och det är därför den kan bitas och rivas ibland mot personer som den inte ser som min ledare. (Jakt instinkt) Min sambo använder sig av "den knutna handen" som har gjort att våran katt inte attackerar henne lika ofta. Men vi tillåter även katten att "fånga och bita handen" när vi båda är med på det. När katten biter för hårt så knyter vi handen och låter bestämda vilket gör att han associerar knyten näve med ett nej. Vi har även börja lära honom att när vi tittar nära på honom eller intensivt med en bestämd röst att han har gått över gränsen. Det har tagit oss en vecka att lära honom att det betyder att han gör fel. Han är kattunge fortfarande så det är lite enklare då. Men det går att lära en vuxen katt också. Så länge man håller fast vid beteendet. Annars kan katten bli osäker på vad du egentligen menar.
#7 du skrev tidigare att hon klättrar upp på dig för att vara säker på att få komma upp i ditt knä. Detta beteendet är inget större problem att lösa men krävs lite övning. Testa att sitta i soffan och kalla på henne. Om du ser att hon närmar sig dina ben så ska du sätta ut en hand och säga nej till katten och locka upp henne på soffan med handen istället. Hoppar hon upp på soffan istället för att klättra på dig så ska du belöna henne rikligt med beröm. Gärna fysisk beröm. Klappa henne där hon gillar att bli klappad och använd en ljus röst. Kan du inte stoppa henne och hon klättrar upp för benen ändå så kan du vara bestämd i rösten och avisa henne från knät och kalla på henne igen. Och när hon klivit upp i ditt knä efter du har avisat henne så ska du ge henne rikligt med fysiskt beröm. På detta sätt lär hon sig att det är fel att klättra på benen och att det är rätt att hoppa upp på soffan och sen till knät. Sitter du på en stol så skall du hindra henne från att klättra och gärna bära upp henne och visa henne mycket kärlek genom fysik beröring och en ljus stämma. Vart klöser hankatten? Katter avger sin doft genom klösandes och skalar av gamla klor. Det kallas att vässa klorna. :) Att katterna har växt upp utan mamma kan vara känsligt för katterna då dom inte fick dia? Det är här du får bli deras mamma. Det du kan göra är att visa dom mycket närhet med mycket kontakt både med röst, händer och hud. Om du har tillfällen där du inte bär kläder på dig så ta det tillfället att försöka ha katterna nära dig. (Morgonen under täcket eller kvällen under täcket.) på så sätt ger du dom en känsla av närheten dom inte fick av sin mamma. (Katter känner av om du har kläder på dig så som vi människor känner det med fingrar.) När du leker med honkatten, försök då att göra det synligt för hankatten också. Uppmuntra hankatten till lek samtidigt. Katter lär sig av varandra, så om hankatten ser att honkatten tycker det är roligt att leka så kommer han att tänka "hmm det där ser spännande ut, jag vill också testa." Samma sak gäller när ni gosar. Låt hankatten se när du och honkatten gosar och uppmuntra honom till att vara med. Detta gör att hankatten ser att honkatten trivs tillsammans med människor vilket leder till att han kommer att våga lita lite mer på mänsklig beröring. Tycker det är bra att du kan ta att hon använder klorna eftersom det är ett sätt för katterna att sätta sin doft på dig. Men det ska ju inte heller gå överstyr. :)
Vilken bra tråd.
Jag har själv en liten kattunge som är 18veckor som bits. Han bets mer när han kom till oss så det går åt rätt håll.
Jag skall testa med att knyta handen när han vill busa.
#9 Jag ser det absolut inte som något problem alls! Hon är ju bara 1 1/2 år gammal och har inte full kontroll på allt ännu. Även om hon själv tror att hon är en tiger
!
Hon får gärna sitta i mitt knä hur mycket hon vill, men hon verkar gilla att överraska mig och komma skuttandes från vardagsrummet ut i köket om jag sitter där. Och då gör hon ett lustigt ljud och tar tag i mitt lår med klorna för att inte ramla ner. Sedan ligger hon i knäet och kurrar!
När vi sitter i soffan så tycker hon om att sitta i fönstret bredvid eller krypa på soffkanten bakom oss. Det är faktiskt först nu den senaste månaden som hon har kommit upp och lagt sig i knät när vi sitter i soffan, det händer kanske 1 max 2 gånger per vecka. Hon vill absolut inte sova i sängen när vi är där, hon har sin egen elementbädd som är bara hennes och som hon älskar. Däremot vill hon gömma sig under filtar och gärna sängöverkastet på dagarna för att sova (ett helt naturligt kattbeteende, det vet jag).
Det du skriver om hankatten är bra tips, men det går tyvärr inte i dagsläget då han är en skygg katt. Han blev nyligen opererad (förra veckan) så han tar det ganska lugnt. Spenderar mycket tid med båda katterna och mycket positiv uppfostran. Lilla honkatten är aldrig uppe borden eller köksbänken (när vi är vakna i alla fall), hon vet om att hon inte får det och är jätteduktig med detta. Jag har en gasspis så jag vill inte att hon ska vara uppe på arbetsytorna i köket.
De använder samma klöspelare och det går riktigt bra, de har även en stor låda som de delar på och jag gör rent den två gånger per dag.
Innan hankatten kom hade honan svårt med att tvätta sig (pga att hon inte haft någon mamma tror jag), men han har visat henne hur man gör och nu är hon mycket duktig på detta. Honkatten är annars som en storasyster för hanen (även om hon är mycket yngre) och om jag måste a hankatten till veterinär och få in honom i buren så går hon alltid emellan. Lite sött faktiskt. Jag har bara hört henne fräsa en gång och då var hon ca 7 veckor gammal…
#10 då är han lika gammal som min kisse. :) A gör det och associerar det med en bestämd röst. Då kan du använda den gesten mer. Tex till saker som du inte tycker är okej med katten. Skulle gärna vilja höra hur du tycker att de fungerar om du provar.
#11 Blir alldeles glad när jag hör hur du trivs med dina katter så bra. Och jag gillar att du lägger så bra märke till deras beteende. Det är när man lägger märke till deras detaljerade beteende som det är enklast att handskas med katterna. Tips är alltid bra att ha. Är mycket nyfikna att höra om katternas utveckling framöver även om du inte använder mina tips. Med vänlig hälsning, Sven
#13 Flera av de tips som du skrivit om använder vi redan här hemma, det där med att knyta handen använder min sambo ofta när han busar med katten. Konstigt egentligen, jag som är uppvuxen med hundar och alltid har sett mig själv som en hundmänniska sitter nu här med två hittekatter och är volontär i ett katthem!
Personligen tycker jag inte man ska låta katten leka med en kroppsdel. Förr eller senare kommer det att leda tilll problem när katten hugger tag i någon som inte är fullt så förtjust i att få 4 hörntänder i en kroppsdel. Det går utmärkt att ha 'lekterapi' med en kattunge eller en skyggis ändå.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag knäpper med fingrarna när jag skall fya katterna här hemma. Nu har de lärt sig att sluta tex äta på blommorna när jag knäpper med fingrarna.
Är dock noga med att inte knäppa för nära dem så att ljudet skall bli för högt för deras öron.
Min felix som är 14 veckor leker gärna, men biter med framtänderna lite lätt (inte hörntänderna) så det känns knappt, det killas mest :P Sen tar han knappt i med sina klor. Han har dem nästan alltid infällda när vi leker. Bara när han ska klättra på klösträdet har han dem utfällda.
Verkligen en mjuk och försiktigt kille när han leker. Men han är väldigt frammåt och nyfiken annars.
Medarbetare på Hundar.ifokus