Pälsvård?
Vi har en semi-långhårig katthane som HATAR att bli kammad, speciellt på magen. Han vägrar.
Vi är minst två personer som försöker kamma honom lite då och då eftersom det oftast slutar med att han springer och gömmer sig.
Tillägger att detta är vår första långhåriga katt.
Badade honom för några veckor sen, att blåsa honom torr var inget alternativ. (Bada går helt okej!) MEN, badet resulterade i enorma tovor som vi fightats med för att få bort, nu har vi klippt bort alla och kammar igenom honom varje dag så det inte ska komma nya.
Vågar jag mig på att bada honom igen? Borstar jag honom tills han torkat? Finns det något sätt jag faktiskt kan borsta honom på magen utan att han klöser till ordentligt? hjälp..
~mikkan
Har du testat balsamspray till katter? Det gör att det blir lite snällare att reda ur tovorna. Jag hade väntat med att borsta tills pälsen är torr.
Själv har jag ragdoll så det är inget problem men har en väldigt lurvig hund där jag får använda balsamspray, sen borsta och när jag har fått ur så mycket det går med borste använda kam för att komma ner till djupet.
Jag har k9's balsamspray hemma till hundarna men tycker inte att den funkar så värst bra, kanske ska prova på katten då. 
~mikkan
Vad ger du för foder?
#3 Han får royal canins kattungemat just nu, sen kör vi på lite blötmat då och då, blir gourmet gold och mjaus
~mikkan
När du ska kamma katten kan du först se till att du klappar katten samtidigt som du kammar han. (5 klappar och 1 kamning.) Och efter första gången du får dra kammen genom pälsen så kan du ge honom beröm och en godis. Dom första gångerna kanske du ska ge honom godis dom 5 första gångerna du kammar igenom honom. När du är kammat klart kan du leka med honom och ge han en godis tills han blir små trött. Klappa honom en liten stund och beröm honom. Kanske kan fungera. Och som #3 klusterbomben fråga, vad får han för foder? Hen har bra svar där. :)
Det jag tänkte förut kan vara annorlunda nu. Alla människor kan påverka.
Tack för tipset! =)
Brukar försöka borsta igenom honom när han är trött, annars är han som en ål. Han gillar egentligen inte att sitta i famnen ö.h.t.
Godis har jag försökt locka med men det är inte alls kul med sånt när han blir borstad.
Ska testa det med klappandet emellanåt. Foderfrågan har jag svarat på!
~mikkan
#6 aha sry såg inte att du hade svarat på matfrågan. Okey kan tänka att kammen ligger i mer fokus än godiset då. Hur mycket närhet har ni till varandra. Jag kan tro att han "vet när han ska bli borstad" och det är strax efter du har tagit fram borsten. Du kan testa och ta fram borsten och lägga den i närheten av det stället du ska borsta honom på. Se hans reaktion och vänta 30 - 45 min innan du tänker borsta honom. Det du ska försöka få fram här är att han ska känna sig "trygg med borsten i närheten". Det beteende du helst vill få fram att han ignorerar borsten efter ett tag. Ca 10 a 20 min och sen låta det smälta in hos honom. Innan du ska kamma honom så ger du han en godis på stället där du ska borsta honom och klappa honom så att han känner sig säker och trygg där. Belöna honom och prata lugnt med honom. Fast inte om kamning. Börja klappa honom och kamma honom så jag sa förut. Testa och ge han lite godis i mellan åt efter kamningen. Märker du att han "fastnar med blicken" på borsten så ska du försöka rikta uppmärksamheten åt ett annat håll. (Leksak, godis eller ngt annat han finner intressant.) Det kan ta lång tid att borsta honom. Men med tiden kommer det gå lättare. Testa dig fram så finner du ett sätt med ha tålamod med kissen. Han kommer älska att bli borstad efter några gånger. Borsta gärna så ofta du kan. Tills det inte är några problem längre. Detta är mina räd jag har till dig och dom kan fungera eller inte. Kan vara värt ettförsök iaf.
Han är inte mycket till en gosa-katt alls, han gillar att bli klappad & kliad men bara när han själv vill då.
Vi har borstarna liggandes framme nästintill hela tiden, han brukar ligga och sova på samma pall som de ligger på så jag tror inte han har något emot borstarna i sig.
När man borstar svansen eller på ryggen så är han helt okej med det men när det kommer till magen eller runt halsen då är det inte lika kul längre.
Ska försöka med massa extra gott godis mellan borstningen, han brukar ju alltid få efteråt som belöning annars. 
~mikkan
#8: katter kan vara väldigt ömtåliga vid beröring av mage, då det blir för intimt, så kanske är det därför som han inte gillar när ni borstar där.
#9 Han gillar ju att bli klappad där, helst av allt vill han att man ska gosa med magen.
Är det själva borsten som gör det då? Det är ju främst under magen tovorna samlas.
~mikkan
#10 magen är ett känsligt område. Så det kan ju va att det kommer dit ett föremål som han inte känner igen så kan det bli läskigt eller som en leksak för honom. Beröm honom när han tillåter kammen bättre än attack eller flykt och utveckla är mitt tips. :)