*Akut* Stygn - kastrering
Vår lilla pojke kom hem från veterinären för en stund sedan, han har stygn som ska lösas upp av sig själv.
Hur stor är risken att han slickar upp något?
Slickar han intensivt så ska tratten på står det i papperen, men tratt har vi ingen, och han sitter och tvättar sig där lite då och då.
Och vad räknas som intensiv tvättning?
Vad händer om vår hund, eller någon av dom andra katterna skulle råka tvätta honom?
Efter operationen tvättade dom inte av honom speciellt noga där nere, så jag förstår ju om han vill tvätta sig 
Brukar man inte få med en tratt hem från veterinären ifall att?
Så hade jag uppfattat det, och jag menar nu är det ju inget ställe som har öppet där man kan köpa en..
När mina kastrerades så fick jag höra att jag skulle komma tillbaka och hämta en tratt eller två om det behövdes. Slapp som tur var dock.
Intensiv tvättning är nog när de inte kan låta bli, att de är där hela tiden och slickar. Mina tvättade sina sår och höll det snyggt, tvättade väl ganska ofta men jag höll koll på att såren inte ändrade utseende eller började vätska och blöda. Men de skötte det jättebra, tvättade även varandra lite då och då.
Fast mina fick inga stygn, de limmade istället så det kan jag inte uttala mig om. Men det är nog anpassat för att tåla tvättning :)
#2 Veterinären ligger en timmes bilfärd bort, och det var min mamma som var iväg med honom, så det var inget jag kunde säga på plats tyvärr 
Han är inte där och tvättar hela tiden, utan springer omkring lite i lägenheten och busar som vanligt, men ibland slår han sig ner och tvättar.
Den där röda "bubblan" på bilden blöder som sagt, inga mängder och inte så det droppar..
Tycker också att det bör tåla tvättning, och annars bör dom ju faktiskt fråga om man har tratt hemma innan dom låter katten åka iväg.. För alla katter lär ju känna behov av att tvätta där.. 
Det låter inte som han tvättar så att det är allvarligt. Ring veterinären imorgon och fråga om det som ser ut som en blodbubbla. Och börjar han tvätta ihärdigt får du åka till ett apotek imorgon och köpa en tratt. Om du är kund hos Agria kan du ringa deras telefonveterinär redan nu om du är orolig.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#4 Näe, just nu ligger han och vilar.. Är just den där bubblan jag är orolig för, tänk om den spricker i natt och det börjar tokblöda.
Får bli en vakennatt i natt helt enkelt så man kan ha någorlunda koll 
Kan tänka mig att det kliar lite och att det är därför de är tvättar, och katter är ju väldigt renliga så det är nog viktigt för dem att kunna tvätta. Därför var jag glad att mina slapp tratt, måste kännas hemskt för dem att inte komma åt.
Håll koll på bubblan bara så att det inte blir större eller ändrar färg (mörkare lär det ju bli dock när det koagulerar), att det är blod och inte annan vätska är ju bra för då är det ju rent :)
Ja, precis så det är nog anpassat för att tåla lite.
#6 Tack för svar :)
Känner mig lite lugnare nu iallafall! :)
Hankatter blir inte sydda när de kastreras. Får säga att det ser ut att vara väldigt slarvigt gjort.
#8 Jo? Verkar bara bero på vart man gör det.
#8 Jag fick höra att han fick stygn, och att man inte behöver åka in och ta bort dem, för dom lossnar av sig själva när det är läkt..
Näe, vart inte nöjd med denna kastrering direkt, gick betydligt bättre på ett annat ställe där vi kastrerade vår första hane.. Där det dessutom var betydligt billigare. Tyvärr hade vi inte möjlighet att åka till den veterinären denna gång..
#8 Förresten, på vilket sätt ser det slarvigt gjort ut? Att det inte är fint ser jag också, men jag tänkte så jag kan ringa och påpeka det, och veta vad jag ska säga..
Jag har aldrig varit med om att det varit blodigt runt såret. Och är det röda slemhinna som hänger ut ur såret, eller är det som de har rakat för djupt?
#12 Snarare röd slemhinna, eftersom det ser ut att hänga/bukta ut, och inte är som ett "sår" liksom.. 
Men usch…stackars katt. Håller med Josefa om att det ser inte så snyggt ut. Trodde inte att hankatter varken syddes ihop eller blöder efter kastration på det sättet. Men jag kan för lite om detta ämne tyvärr.
Ring veterinär tycker jag.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Att de blöder lite gör inte så mycket. De har ändå skurit i huden så några droppar är normalt. Så länge det inte rinner och inte slutar blöda så behöver du inte oroa dig.
Jag har aldrig sytt någon av de katter jag har kastrerat (då jag jobbade på djursjukhus) däremot ibland limmat om de skulle vara så att en kula är väldigt stor och man får göra ett lite större snitt i huden, denna veterinär kanske har sytt istället för att limma vilket också går och inte är något konstigt. Angående blödning så kan han också ha fått lite lokalbedövning, detta gör att de kan komma några droppar extra blod från såret.
Du kan alltid ringa ett djursjukhus som har jour öppet om du är orolig. Även fast du kanske inte bor i närheten så kan du i alla fall få råd och tipps av dem. Bättre de än att du ska gå och oroa dig hela natten :)
#15 Känner mig lugnare nu, och det blöder inte längre vad jag kan se..
Ringer in till kliniken som utförde det direkt imorgonbitti, för just nu bryr han sig inte om såret.
Det som gör mig mest fundersam är det där med slemhinnan som hänger ut (om det nu är den). Det är väl något som bör rättas till, iallafall kollas upp. Vilket jag tycker att kliniken borde göra kostnadsfritt i och med att det är dom som har gjort fel, eller?
Där "blodbubblan" är, är det där man lägger snittet?
Trodde man gjorde det i mitten av kulpåsen för att smidigt komma åt båda två
Kulorna skulle ha varit små, men absolut ha funnits där sa dom vid inlämningen. Sen sa dom vid hämtningen att det hade sytts med två stygn..
#16 När min honkatt kastrerades för ett år sedan uppstod en hel del komplikationer efteråt. Jag ringde djursjukhuset nästan dagligen i 10 dagar för att få råd, och fick även komma in med henne på återbesök tre gånger (tror jag att det var i alla fall). Behövde inte betala något alls för detta. Det ska du inte heller behöva göra.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Kastrerade min hankatt för 2 år sedan, Han syddes inte, hade inte trött :)
#16 Ja det ska du inte ge dig på, eftersom det är dem som slarvat och gjort fel :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur går jag tillväga om dom blånekar till att dom har gjort fel, och att det istället är vi som låtit honom slicka upp såret?
Det vore verkligen ett mardrömsscenario..
En seriös veterinärmottagning /ett djursjukhus ska inte göra det. En operation medför alltid risker för komplikationer och man kan aldrig vara helt säker på att inget kan hända. Beroende på hur katten reagerar osv.
Och skulle de tjafsa om saken så ska du nog ta upp att du inte fick med en tratt hem. Jag har fått med tratt hem när katten blivit kastrerad, trodde alltid att man fick det.
Nu vet jag varken in eller ut..
Ringde in idag, och dom har varken sytt eller limmat, dom har inte gjort någonting?!
Det som sticker ut är förmodligen en bit av sädesledaren, som dom knöt ihop i pungpåsen.
Det skulle vara lugnt så länge det inte började blöda så pass mycket att det rann eller droppade..
Jag kunde göra rent med ljummet vatten och en bomullspadd om det skulle behövas.
Har för övrigt fått låna en tratt av en vän, ifallatt han skulle börja tvätta där igen. Men han verkar inte bry sig ett dugg om såret längre..
Det som förvånar mig mest är att det inte är en privatveterinär som det handlar om, utan en hel klinik liksom. Tycker att dom borde vara seriösa.
Dom kunde inte svara på om ett ev. efterbesök skulle bli kostnadsfritt, eftersom "han faktiskt kan ha varit där och slitit upp själv". 
#21 Låter jättekonstigt i mina öron!
Medarbetare Hittekatter iFokus
#22 I mina med 
Så tydligen ska det vara ett öppet sår som läker ihop av sig själv..
När det där läker så kommer ju sädesledaren vara utanpå påsen, och hur bra blir det liksom..
#21 Meh! Varför säger de så för? Ring igen och tjata, fråga varför de inte valde att sätta ihop såret på något sätt, be att få prata med veterinären som gjorde det för att få en förklaring. Fråga även om hur det SKA se ut efter kastrering på deras klinik, är detta avvikande eller helt normalt?
Ifall jag vore du skulle jag skriva ned en massa frågor, och ringa dit. Be även om fullständigt namn på den som du pratar med och skriv ner det.
Ifrågasäät hur katten ska ha kunnat slita upp detta själv då ni såg det när katten kom hem efter besöket. Jag tycker verkligen inte att du ska behöva betal någonting alls för detta. Men det viktigaste just nu är att katten mår bra och att såret läker fint. Strunt i pengarna så länge och oroa dig för katten.
Man gör ett litet snitt för varje kula. Sen delar man på sädesledaren och senan som den sitter ihopa med och knyter dem några gånger efter att man knipsat av testikeln. Då har de väl lämnat en för lång bit kvar av sädesledare/senan efter knutarna om det hänger utanför. Fast det borde du ju kunna peta in själv när du tvättar honom om inte själva snittytan redan växt ihop.
Jag har aldrig varit med om att man har sytt eller limmat ihop en pung efter kastrering. Det hålet är så litet så det läks fort.
När mina hanar kastrerades så lämnades 2 snitt efter vardera pungkula på båda, dvs inge stygn eller lim. Det läkte fin fint och från början såg det ju lite obehagligt ut eftersom det var färskt men nu ser det ut som en minimal pungpåse
Hoppas det löser sig för dig!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Om de inte är limmat eller stytt är de normalt. Konstigt bara att de säger att de gjort de :P
Det är ett snitt per kula. Det kan vara en slemhinna som sticker ut, tycker på bilden att de mer ser ut som de än som sädesledaren. Det är i alla fall inget som är farligt, huden har ju olika lager och en bit kan ha blivit lite längre än den andra. Jag brukade skära bort den hud som hängde utanför såret, men de är inte alla som gör iom att de inte är något farligt. Att han inte är där och pillar visar bara att han inte är irriterad på såret och då skulle jag inte oroa mig :)
Du kan nog ta det lungt gällande katten. Svaret från veterinären kan jag inte svara på :P
Men du sa ju att de även inte blöder längre så de ska inte vara någon fara tycker jag :)
Börjar pungen att svullna upp eller läcka vättska bör du höra av dig till veterinären.
Jag tycker inte att du ska tvätta om de inte är synligt smutsigt. Vi har så mycket bakterier att tillföra via våra händer till ett sår så det är bättre att låta såret vila och inte irritera det redan öppna såret.
Låter som om du ska välja en annan veterinär nästa gång.