Njur sjuk?
I torsdags började den ena katten kissa blodblandat, så särade på katterna och på kvällen fick jag bekräftat vilken det var och att det bara var 1 av dem som gjorde det så igår åkte vi in med honom akut till veterinären och urinet var ingen jätte fara, infalmmation i urinblåsan så blev lite mediciner, dock på ultraljuder såg dem att njurarna såg inte helt okej ut men blodproverna vissade att njurarna iallafall funkade som dem skulle nu.
Nu far massor med frågor runt i mitt huvud, ska träffa veterinären för nytt ultraljud på njurarna och blodprov i veckan då medicinen han äter kan ibland påverka njuraran men måste ätas pga infalmmationen.
Frågor:
1: Han är hittekatt som kom hitt och försäkrades i oktober (agria), täcker försäkringen njursjukdomar då? han var ju ca 2 år när han försäkrades och har bara vart försäkrad i 3 månader men har inga symtom på att ha njur problem.
2. Någon som kan berätta hur det är att ha en njursjuk katt?
3. Måste dem käka speciall foder eller är det bara om dem har symtom? Kan något foder/innehåll vara farligt för njurarna?
Som jag fatta det måste dem bara käka speciall foder tills det "ser bra ut/symtomen är borta" och sen kan dem äta som vanligt igen?
Berätta gärna mer, är såklart orolig och ska ringa och kolla med försäkringen på måndag och prata mer med veterinären vid återbesöket men jag är ju orolig nu :(
Han mår iallafall jätte bra och är förvånansvärt lätt att medicinera för att vara en skyggis :)
Jag vet att det kan vara en viss karrenstid hos vissa försäkringsbolag, jag vet inte hur det är hos agria…läs på deras hemsida, det står säker där :-)
#1 redan läst, dem har 20 dagar, och hittar inge i deras villkor att dem inte ska täcka njursjukdom men ändå…
tex på hund så om hunden inte vart försäkrad innan den var 4 månader täcker dem inte ögon, eller om det var tänder? men det var nåt sånt iallafall :S
Försäkrade min hund när han var 6 år, och fick då vissa restriktioner i försäkringen…men det fick jag skriftligt…har du fått något sånt?
#4 fick restriktioner på magtarm sjukdomar pga att han var mager och full med mask så skulle besiktats nu i veckan å efter det skulle vi slippa restriktionen på magtarm sjukdomar, men har inget med urinvägarna
+ sånt som på hunden att det inte gäller om dem inte var försäkrade innan en viss ålder står inte med som restriktioner….
Försäkringen bör täcka eftersom sjukdom uppstod efter katten försäkrades.
Vad gäller foder så bör katter med nedsatt njurfunktion (vilket din katt tydligen inte har eftersom proverna visar att njurarna fungerar som de ska) äta fosforreducerat foder, men det är egentligen det enda. Man kan behöva öka vätskehalten och ge tillskott av B-vitaminer och elektrolyter, men det brukar inte behövas förrän i ett senare skede av sjukdomen.
Om katten bör äta fosforreducerat foder eller inte beror helt på om det är ett tillfälligt eller kroniskt tillstånd. Är det bara tillfälligt nedsatt njurfunktion pga. en inflammation eller infektion kan man återgå till vanlig mat när sjukdomen har läkt ut och njurarna funkar som de ska. Handlar det om tex. kronisk njursvikt måste katten äta fosforreducerat foder resten av livet.
Det finns även varianten att katten äter vanlig mat och får tillskott av fosfatbindare i samband med måltid.
Det beror väl på vad det är för fel på njurarna. Om det kan antas att han redan hade fel på njurarna när han försäkrades så kommer nog inte försäkringen att gälla.
Jag har haft njursjuk katt. Det viktiga i din situation är att ta reda på vad det eventuellt är för fel på njurarna och om det i så fall påverkar katten/behöver behandlas i dagsläget. Låter ju jättebra att njurvärdena är OK!
Som jag förstått det så skiljer man på kronisk och tillfällig njursvikt. Dessutom finns det säkert andra sjukdomstillstånd i njurarna.
Min katt var gammal och hade - vad jag förstår - en kronisk njursvikt.
En katt med konstaterad njursvikt kan/bör sättas på ett speciellt dietfoder. Det fodret har en lägre fosforhalt och en lägre proteinhalt än annat foder. Vill minnas att proteinet i fodret också anses vara av extra hög kvalitet…?
Min veterinär förklarade att protein generellt belastar njurarna, och så är det ju för oss människor också. Det är därför som man (som människa) skall vara försiktig med att äta proteinpulver o liknande i onödan, för det belastar alltså njurarna onödigt mycket. Veterinären sa att eftersom katter är utpräglade proteinätare så är njurarna deras "svaga punkt", och katter som inte dör av annan orsak dör förr eller senare av njurproblem.
Förutom njurfodret (som ofta inte är så populärt bland missarna att äta), så kan man ge dem fosfathämmare t ex renalzin. Det är en pasta som blandas i kattens foder. Min katt tyckte Renalzinet var helt OK att äta.
Kroniskt njursjuka katter mår ofta lite illa, äter dåligt, dricker mycket, tappar hull och muskelmassa och neej…. det är ingen rolig tillvaro… (varken för matte/husse eller misse).
I bästa fall kan missen ha ett bra liv flera år, trots sjukdomen. Det kan också gå bra en tid men sedan gå snabbt utför. Ofta går det snabbt utför mot slutet sa min veterinär.
Ofta behövs rätt täta veterinärbesök, för provtagning, uppvätskning av misse etc. För trots att dessa missar dricker extremt mycket blir de väldigt lätt uttorkade… och läget blir snabbt akut… De kan också bli t ex förstoppade eftersom avföringen blir för torr…
Eftersom misse tappar muskelmassa får misse oxå svårt vid lek och bus med andra katter, och misse blir till slut så smal att man bara vill gråta…
Men ta inte ut någon sorg i förskott nu. Din katt har tydligtvis bra njurvärden, så det finns gott hopp om att allt ordnar sig! Det viktiga nu är att ta reda på vad det eventuellt är för fel på njurarna som din katt har. Först därefter kan man börja diskutera ev. behandling och prognos.
Håller tummarna för att allt går bra!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tillägg till #8. Min misse kräktes också lätt/ofta + kissade mycket vilket är vanligt vid kronisk njursvikt.
Det är f ö viktigt att dessa katter alltid har fri tillgång till vatten, så att man inte försöker hindra dem från att dricka extremt mycket! De behöver vattnet för att inte bli uttorkade (vilket de tyvärr lätt blir ändå…).
De blir också anemiska etc…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för alla svar :D
Just nu är han ju symtomfri och förhoppningsvis kanske han aldrig blir sjuk av sina njurar heller utan dem håller honom bra hela livet, men klart man blir nojig ;)
Vätska är bra för katter med njur/urinproblematik. Så blötmat skulle jag rekommendera att du fortsättningsvis gav kissen.
Njurarnas viktigaste uppgift är att bilda urin och därmed göra sig av med restprodukter som kroppen inte behöver, exempelvis urinämne och gallfärgämnen. Även främmande ämnen som tillförts kroppen utsöndras med urinen, till exempel läkemedel. Njurarna reglerar också urinens volym, salthalt och surhetsgrad.
Dessutom deltar njurarna i flera andra viktiga funktioner, däribland att
- bilda hormoner
- vara med och reglera blodtrycket
- stimulera röda blodkroppar att bildas
- tillverka glukos
- aktivera vitamin D