Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 686 ggr
Eywa
0

Bajsar utanför lådan

För några veckor sedan fick jag tre nya jourkatter. Vissa dagar kunde jag hitta bajs bredvid lådan, men jag lyckades inte ta reda på vilken av katterna det var. Igår såg jag att honkatten, 2,5 år gammal och nyligen kastrerad, satt som en sten bredvid lådan ihopkrupen, inte den vanliga bajsställningen. Efter en liten stund började hon springa omkring och jama i någon minut samt försökte krafsa lite i lådan innan hon satte sig i den här konstiga ställningen bredvid lådan igen. Där satt hon en liten stund, sedan ställde hon sig upp och då låg det en liten korv på golvet. Hon gick då till lådan och bajsade färdigt. Hon var märkbart obekväm/orolig.

Någon som kan ge lite tips på vad som kan vara fel? Lådan var helt nystädad och hon har fått prova några olika typer av sand utan någon skillnad.

Kan tillägga att detta är den enda lådan hon går på eftersom hon inte vågar sig ut från toaletten än, men dörren till resten av lägenheten är öppen. Där finns flera andra lådor. Funderar på att ställa in ytterligare en låda till henne, så hon har två. Hon kanske inte vill kissa och bajs i samma låda?

Kan det vara något fysiskt fel? Bajset ser väldigt bra ut. Varken för hårt eller mjukt och har en mörkbrun färg.

Tacksam för tips!

annzoo
0

hur nyligt är hon kastrerad?

OberonsMatte
0

Det låter ju som att hon upplever något fysiskt obehag när hon försöker bajsa och att hon försöker undkomma det genom att prova att bajsa utanför lådan (eftersom hon förknippar lådan med smärta). Kanske är det ledvärk eller inflammerade analsäckar?

Jag tycker att du ska låta en veterinär undersöka och känna igenom henne för att se om hon har fysiskt ont någonstans.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
0

Testa med att sätta in en låda till.En låda med en annan färg och form.

Har hon haft ont i magen kan hon förknippa just den lådan med ont och då kan en ny helt annorlunda låda hjälpa.

Stolt ägare till tre La permer

Eywa
0

Hon blev kasterad för 3 veckor sedan. Minns inte om problemen började innan eller efter, eftersom jag fick henne bara 3 dagar innan.

Jag ska prova att sätta in en ny låda. Har ändå planerat att köpa en ny, som inte liknar den andra. Försvinner det inte kommer jag åka in med henne till veterinären.

Tack för alla tips!

sagan
0

Har du någon Föreningen som du kan kontakta? För jag antar att det finns någon med tanke på att det är jourkatter.

Eywa
0

Ja, föreningen är kontaktad och jag har fått bra tips därifrån. Analsäckarna var redan kontrollerade. Jourhemsansvarig på föreningen försäkrade mig om att "vår" veterinär alltid kollar analsäckarna i samband med kastrering. Inget bajs utanför lådan sedan jag postade det här inlägget! :)

sagan
0

#6 Bra att du har någon att prata med i föreningen som du stödjer. Och skönt att det inte hänt någon olycka sen du postat inlägget. Hoppas att det fortsätter så!