Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 975 ggr
[Featherz]
0

Överviktig katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en snart 10-årig huskattshona här hemma som nästan jämt varit ganska tjock. För länge sen gav vi torrfodret Friskies, vilket jag snart fick veta var riktigt dåligt. Så nu har vi kört på Eucanuba Adult Sterilized Cats ett bra tag.

I vår familj lever vi i ett ganska högt tempo så matrutiner för katterna (har en hankatt också) är tyvärr svåra att hålla, och att de får gå ut och in som de vill gör det inte direkt enklare… Det blir alltså mestadels fri tillgång på torrfodret. Ibland får de lite mjukmat och någon gång då och då, lite kattgodis som de fick i julklapp (är medveten om att det är en onödig energikälla så det blir rätt sällan).

Problemet är att vi bytte från Friskies för väldigt länge sedan men vi har inte märkt nån skillnad på henne :/ Hon kan snarka om nätterna så jag tror att andningen är lite tung ibland… Förövrigt verkar hon pigg och glad, leker med svansen, springer runt en massa och driver med Adolf (hankatten). Hon är inte alls lat!

Vad skulle vi kunna göra för att få ner henne lite i vikt (hon väger runt 4 kg)? Är det veterinär som gäller? Tacksam för svar! :)

~ Emma

Nevina
2

Tyvärr är det vanligt att dom lägger på sig av foder för steriliserade katter, så ett foderbyte hade nog varit på sin plats. Satsa på någon sort utan massa spannmål och fisk.

Det låter inte riktigt som att BARF är något för er om det är svårt med rutiner, annars säger folk att det är det bästa för vikten. Men om ni kan få i katten lite större andel blötmat än den får nu så vore det jättebra. Mjau och Bozita är bra märken. Återigen är det bra om du undviker dom med fisk i. Och ge inte märken som har i socker, som tex Pussi.

Och aktivera katten så mycket som möjligt så hon får motion, lek med henne och få henne gärna att springa.

[Featherz]
0

#1 Tack så mycket för snabbt svar!

Vi använde oss mycket av Mjau's blötmat förut, men eftersom vi inte ger det så ofta numera så får de hellre små burkar med Gourmet Gold att dela på (synd att Mjau inte finns i dessa smidiga enpotionsburkar!).

Jag brukar låta Alva jobba lite de gånger hon ska få en kattgodis, som att t.ex hoppa över mina ben som jag gjort till ett hinder.. Inte så fruktansvärt mycket motion men hon förtjänar godisen mer då ;)

Först köpte vi den vanliga Eucanuba Adult men katterna verkade inte gilla leversmaken (de satt ofta länge framför skålarna och stirrade innan de åt litegrann). Eller så var det helt enkelt mer kött i fodret som mättade istället för spannmål? :)

Nevina
0

Troligtvis mer kött och fett i det gamla fodret. Jag har inte läst innehållet i just dom sorterna. Men sterilized foder brukar vara fettsnåla och inte mätta så mycket, så de äter ofta mer av det. De brukar inte vara så nyttiga Obestämd

Välj ett foder med hög kötthalt, det är ju det katterna är gjorda för att äta. Mina katter får Applaws torrfoder, både Chicken och Kitten. Mina tycker att Chicken är lite godare än Kitten. Finns att beställa på tex zooplus.dk och zooplus.com. Och så äter de Mjau blötmat. Glad

[Featherz]
0

#3 Tack för tipsen! Ska prata med mamma om att köpa den vanliga Eucanuba och att eventuellt börja med Mjau's blötmat igen :) Jag är glad att Alva är så pass aktiv, annars skulle jag vara riktigt orolig.

~ Emma

[Annamaja27]
0

Även om det inte är något ni vill pröva så tänkte jag tipsa om vom o hundemat som min katt fick när hon var överviktig. Innan fick hon Orijen och bakom min rygg hade hon blivit riktigt överviktig (vet inte varför jag inte upptäckte det tidigare)

i viket fall som helst - när jag övergick till färskfoder så gick hon på kort tid till normalvikt igen. Katterna har alltid haft, och har fortfarande, fri tillgång till mat.

Jag får för mig att det är kolhydraterna som ställer till det för katterna med deras vikt.

[Featherz]
0

#5 Härligt att ni kan köra på fri tillgång på fodret utan att de blir överviktiga :) Vi får se hur vi löser det med Alva, jag tror att vi börjar med vanliga Eucanuba så får vi se sen.

Kan tillägga att Alva dricker jättemycket, och gärna ur annat än vattenskålen men även där! Kan det vara ett tecken på sjukdom?

[Annamaja27]
0

Ökad törst tillsammans med övervikt skulle kunna betyda att katten fått diabetes.

Här en kort artikel som tar upp diabetes hos katt.

JAg rekomenderar att ni ringer någon veterinär och beskriver symtomen så att ni får riktiga råd.

Lycka till men bantningen - det brukar inte vara så lätt Flört

[Featherz]
0

Nejmen usch! :( Diabetes låter så allvarligt… Tack för länken, ska prata med mina föräldrar om det.

Tack :)

Neela
1

Det bästa tycker jag är att enbart ge blötmat. Låter som en bra ide att kolla upp henne.

[Featherz]
0

#9 Funderar starkt på att börja med en blötmats-diet :) Absolut!

[Jaazoo]
0

Torrfoder rekommenderas inte allt för ofta här inne av rimliga skäl, men eftersom jag själv håller på att få ner mina tjockisar i vikt så rekommenderar jag Hills R/D, det ÄNDA som har fått mina katter att gå ner Skrattande.

Eftersom dem inte är så jätte förtjusta i det så kan jag ha fri tillgång, eller jag har inte så mycket val då dem bara får i sig ca halva portionen om jag ger dem på bestämda tider.

Men tycker att eftersom blötmat är bättre än torrisar så tycker jag isf är blötmat är något du borde testa först (min tjockaste äter inte blötmat därav serveras här även torrfoder)

Lycka till! Glad

[Featherz]
0

#11 Tack så hemskt mycket för bra info! :)