En huskatts värde...
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser hur människor klankar ned på varandra genom olika inlägg… Min upplevelse är att alla katter har samma värde, oavsett stamtavla eller inte… Dessutom är det väl varje seriös ägares rätt att avgöra om de vill ta kattungar på sin katt eller inte. Och i det läget förstår jag inte riktigt hur det kommer sig att en huskatts ungar är mindre värda än en raskatts… Visst finns det oseriösa människor som bara tar sk. sommarkatter…men i grunden är det en ansvarsfråga. Jag ska själv sterilisera min 6 månaders honkatt nästa vecka…men det göra jag bara för att förutsättningarna i mitt liv inte tillåter några kattbebisar och inte för att jag upplever det fel att ta kattungar på huskatter…

Alla katter har lika livsvärde men alla katter har inte ett avelsvärde.
Hoppas att du menar att du tänker kastrera din hona.
En seriös uppfödare tar inte en kull på sin katt om marknaden redan är mättad.
Stolt ägare till tre La permer
Handlar mer om att huskattens värde ska bli större och att man värnar om alla huskatter.
Finns ju tyvärr ett rejält överskott.
Nu är jag ju en sån som inte tycker att det ska vara totalt förbud så länge man gör precis som vilken seriös uppfödare som helst. Men det är inte hållbart att avla fram fler huskatter ändå, och det är väldigt svårt med ett långsiktigt mål med sin avel då. Bättre att man riktar in sig på den gamla huskatten, Europén. :)
Finns inte så många som satsat på den rasen.
Men det vore ju samma problem om det föds upp för många av en viss ras. Blir marknaden mättad så kan man ju inte avla fram massor.
Jag ska kastrera min honkatt… Tycker bara att det är synd att inte alla kattungar har lika värde…det är människans fel att djurens värde minskar…tyvärr
Men kommer deras status och värde att höjas genom att sätta ännu fler till världen medans det redan finns många som söker hem?
Det beräknas ju finnas runt 100 000 hemlösa huskatter i Sverige. En extremt mättnad marknad med andra ord.
Tyvärr tror jag det kan vara svårt om man är en som tar en sån seriös kull som möjligt på sin huskatt just för att så många skänks bort. Det finns ju vissa som ser värdet i att kullen fått en bra uppväxt, medans många ser priset och hellre tar en som kostar 100 kr.
Och det är ju en del i aveln, att man måste se vad det finns för efterfrågan.
Alla katter borde ha lika värde, något jag tror alla här på sajten håller med om. Men något som fortfarande måste kämpas för eftersom det finns många där ute som inte ser värdet alls.
Alla katter har lika värde! Men alla katter har inte samma avelsvärde. Man avlar t ex inte på katter som bär på sjukdomar eller har dåligt temperament (oavsett om det är raskatt eller ej) och man avlar heller inte på en ras där marknaden är mättad. För närvarande är huskattsmarknaden väldigt mättad. Norsk skogkattsmarknaden börjar också bli rätt mättad så många uppfödare får lägga ner sin verksamhet. Så det är inte bara huskattsägare som drabbas.
Är man intresserad av avel så får man skaffa en katt som passar för det. En ras där marknaden inte är mättad och en katt som är testad negativt för sjukdomar och har bra temperament och har någonting att föra vidare.
Kastrera menar du väl att du ska? Steriliserar gör knappt en ända veterinär, plus att det fortfarande finns risk för livmodercancer, och minimini risk att det blir dräktig.
Jag tycker inte man ska avla på någon katt "bara för att": Gäller alla katter, både dem med stamtavla och dem utan för min del.
Man ska vara seriös med sitt avlande, inte ta kullar bara för att det är sött osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag förstår era resonemang men jag tycker att det är upp til var och en hur man vill göra, så länge man sköter det…
Jag menar att jag ska kastrera och id-märka nästa vecka 
Hur skulle man sköta det då för att det skulle bli positivt för katterna? :)
Jag träffade en granne lite längre bort på gatan som hade två Helig Burma katter och just i området där vi bor så sprang det en likadan som utekatt.
Hur kan man ha en så dyrbar katt ute, sa hon?
Jag har ingen aning svarade jag för mina två är innekatter.
Vad har du för ras, sa hon då?
Jag har två dyrbara huskatter svarade jag
/Maria
#7 Bra att du kastrerar och id-märker kissen! Glöm inte att registrera henne på dig hos Svenska Kennelklubben och/eller Sverak också. Så du har chans att få tillbaka henne om hon springer bort, om och när hon är ute på fri tass.
man kan ju börja med att kontrollera så att katterna som ska paras är friska och inte bär på några ärftliga sjukdomar, sen tycker jag att man kan se till att det finns intresserade köpare på katterna redan innan födseln. Självklart så måste det vara en planerad parning så att man vet vilka båda katterna är…
Sen ska alla kattungar ID-märkas innan försäljning tycker jag…om det går?
Jag är dåligt insatt i avel, men jag tycker att man ska använda sunt förnuft…självklart avlar man inte på en katt med dåliga anlag…än vilken katt det är…
#10 Det ska jag komma ihåg att göra,men det kan jag väl inte göra innan hon är märkt va?
#12 Nej, de vill veta id-beteckningen. Den får du av veterinären.
#11: Problemet med huskatter är ju att man har väldigt dålig koll på vad de har för anlag. Man har sällan koll på inavelsgrad, genetiska sjukdommar osv. Vilket gör det svårt att värdera avelvärdet.
#13 Ja, så långt är jag med…hur registrerar jag på sverak eller kennelklubben då?? Det är typ 2 år sedan jag gjorde det sist…
#14 Jag börjar förstå varför man inte avlar på huskatter, men det var ett inlägg för ett tag sedan där trådstartaren funderade på att ta ungar på sin huskatt, och hon blev mer eller mindre idiotförklarad…jag kan tycka att det är upp till var och en att bestämma…
Tack
#11 Det är just det som är problemet. Det är extremt få människor som gör alla hälsotester som behövs på sina huskatter innan dom tar en kull. Om det är pga ignorans, lättja eller snålhet vet jag inte. Kanske är en mix av allt.
Samma sak med kattungarnas första veterinärbesök. På sin höjd så blir dom avmaskade innan dom säljs för antingen nästan inget alls eller till rövarpriser för att dom blir marknadsförda som norska skogkatter bara för att dom har lång päls.
De som gör alla dessa tester kan klassas som seriösa, men seriösa människor tar inte ungar på sina djur om marknaden är mättad, oavsett djurart. För varför ska man bidra till att fylla en marknad som är mättad?
Det som inte existerar kan i mina ögon inte ha ett värde. Det är först när ett ägg blivit befruktat och börjar utvecklas som värdet infinner sig. Folk stirrar sig lätt blinda på att de som motsätter sig huskattsavel tycker att raskatter är mer värda, men så är inte fallet alls. Snarare är det så att de som är emot huskattsavel kan se längre än de som inte är det.
Oavsett om man hälsotestar föräldrarna och ger ungarna sina första veterinärsbesök så det fortfarande huskatter som det finns ett överskott av. Föds det 5 ungar så kan man anta att varje unge kommer hamna i ett eget hem. Vilket innebär att 5 stycken katter utan permanent hem måste vänta längre. Sedan är ju även frågan om dom där nyfödda 5 kattungarna kommer att kastreras, eller om deras nya ägare vill uppleva det ''fina'' med födsel och nytt liv.
Min huskatt är en guldklimp 
#19: Håller helt med dig.
# 5 jag förstår hur du menar med att man inte avlar på katter som är sjuka eller med ett visst temperamant inom raskattsaveln. Och det är bra med seriösa uppfödare som har koll på detta och som följer upp ordentligt.
De raskatter som jag har träffat har alla varit precis lika fina som huskatterna i mina ögon. Jag har viss förståelse på varför man avlar på vissa raser, medan jag har svårt att förstå vitsen med att avla på en missbildning (som typ perser eller exotic). Detta gäller såväl katt- som hundavel. Om en hund inte kan föda sina egna ungar pga av att den är framavlad på det sättet så tycker jag att det är onaturligt. På samma sätt som att vissa raser har problem med andning och konstant rinnande ögon just för att de är framavlade för att ha det. En sådan avel vill jag inte främja. Men när det kommer in andra kattraser (som inte är som de "vanliga" huskatterna) med eller utan stamtavla på katthemmet där jag är volontär så bryr jag mig inte ett dugg. De behandlas alla på samma sätt och med lika mycket kärlek och omvårdnad. Även om jag personligen inte tycker att en exotic är särskilt vacker på utsidan så vad spelar det för roll? När man lär känna katten så ser man det vackra på insidan och det är väl det som räknas.
Min kolsvarta skyggiskatt som kanske är 4-6 år gammal med forl har precis lika stort värde som kompisens femåriga renrasiga exotic med stamtavla. Helt irrelevant. Vi älskar våra egna katter i våra hem lika villkorslöst. Med eller utan stamtavla.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag älskar alla katter, då inkluderar jag även de förvildade katterna som lever ute.Det är därför mina 9 fd hemlösa katter är kastrerade, det är därför jag ger pengar till katthemmen för att fler katter ska kastreras.
De som planerar en kull på sin huskatt kanske gör alla tester,vaccinerar ,ger bra ,hittar bra hem, men har inte koll på vad som händer under hela kattungarnas liv som kan vara 20 år.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Nej, det har man ju inte…men å andra sidan så tror jag inte att de som avlar på raskatter heller har koll på vad som händer med katterna som kommer därifrån i hela kattens liv…