Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 663 ggr
Accipiter97
0

Uställning frågor

Jag har köpt en renrasig Maine coon och jag tänkte ställa ut henne i uställning och se hur det går. Min katt är reggad i WCF

Detta är första gången jag ställer ut en katt och jag vet inte hur man gör eller hur det går till.

• Ska man vaccinera katten innan utställning?
  • Måste jag vara reggad någon på något annat än Wcf
  • Hur går det till på utställningarna?
  • Vad behöver jag ha med mig?
  • Vad är en katt klubb för något? Kan man vara reggad i flera

Det här är frågorna jag kommer på just nu, men ni får gärna berätta hur det går till och hur jag ska gå tillväga och anmäla henne.

MonicaLagerquist
1

Det första du måste göra är att bestämma dig om du vill vara med i en SVERAK klubb eller en WCF klubb.

Som SVERAKare kan du ställa ut både på WCF och FIFe (SVERAK)utställningar.

Som WCFare kan du bara ställa ut på WCF utställning.

Om du väljer att gå med i en SVERAK klubb så måste du föra över din katt till SVERAK.

Man kan bara vara huvudmedlem i ett förbund.

Det är lite olika vaccinatonsregler för WCF ocg FIFe så det får du ta när du har bestämt dig för vilket förbund du vill vara med i.

Till utställningen tar man med sig katten,burskynke,kattbädd ,toalåda mat sand vattenskål,stamtavla,vaccinationsintyg är katten över tio månader och hankatt så ska den ha intyg på att den har normal testikelstatus det intygar en vet när katten är över sex månader.Är katten vit måste den har intyg på att den är hörande.

Om du väljer att gå med i en SVERAK ansluten klubb så finns bra info på sverak.se  under fliken Utställning.På den sidan hittar du även anmälningsblanketter att fylla i och skicka till din klubb som sen skickar den till den klubben som har utställningen.

Men lär på SVERAKs hemsida först och fråga sen om det är något som är oklart.

Kan din uppfödare inte följa med på din första uttställning och hjälpa till?

Stolt ägare till tre La permer

Accipiter97
0

Så jag kan flytta över hennes stamtavla till Sverak? Kostar der något?

MonicaLagerquist
0

Ja om du vil vara FIFe ansluten så måste du föra över henne till SVERAK.Det kostar 300.Info finns på SVERAKs hemsida.

Stolt ägare till tre La permer

Anita N
0

För att ställa ut måste du vara med i en kattklubb så leta upp en nära dig som du kan gå med i. Klubbarna har ofta kurser för nya utställare och många har dessutom personer som hjälper dig på själva utställningen Lycka till

Glad Skåning