Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1877 ggr
Eywa
2

Jourhem och Länsstyrelsen

Jag har varit jourhem åt flera olika föreningar i många år och har aldrig funderat över att länsstyrelsen kanske bestämmer sig för att hälsa på. "Jag sköter ju om mina katter, vem skulle anmäla mig?" Så går ju tankegången.

Dock har jag på senare tid fått höra och läst om flera jourhem som har fått oväntade besök och de flesta som håller på med hemlösa, skygga och förvildade katter vet ju om att de flesta som arbetar inom länsstyrelsen inte verkar ha alla indianer i kanoten var gäller katter och djurskyddsfrågor. De verkar även kunna mindre om lagstiftningen än jag själv, och då är min kunskap inte något att hänga i julgranen.

Vad jag nu vill veta är vad jag har för rättigheter. Jag bryter inte mot några lagar så jag vet att dom inte kan göra något om dom väl skulle komma innanför min tröskel, men jag vill veta om dom har rätt att med hjälp av hyresvärden ta sig in i min lägenhet när jag inte är hemma.

Dessutom vill jag veta om jag har en skyldighet att släppa in dom om dom väl står utanför dörren en dag och knackar på.

Någon som vet?

IceJossan
0

Tass

[sakring]
2

Nej vare sig Lst eller någon annan har rätt att med hyservärd gå in i din lägenhet. De enda du måste släppa in är polisen. Och det ifall om någon ha ringt och polisen anser att det är fara å färde.

Sedan kan Lst begära polishandräckning när det gäller djurskyddsärenden. Men om de kommer onamält så släpp inte  in dem. Avtala en tid med dem. Och be dem att de legitimera sig med Lst tjänstekort så att de verkligen kommer därifrån och bed dem om deras namn och skriv upp dem. Se gärna till att ha en kompis med vid inspektionen.

Däremot så har Lst rätt att begära in s.k jourhem från katthemmen för att veta vilka de är och hur många katter de har från dem. De måste nämligen ha tillstånd för dessa jourhem.

Silvestris
9

Varför ska man inte släppa in Lst när de kommer på oanmälda besök? Att inte vara samarbetsvilligt är en rätt dålig start på en myndighetsrelation. Har man ingenting att dölja ska väl ett oanmält besök inte vara några problem? Eller handlar det bara om en maktdemonstration som ska göras?

Det är intressant att man från katthemshåll ofta ropar högt och häftigt efter fler oanmälda besök hos kattsamlare och kattuppfödare, men själva ska man inte behöva råka ut för detsamma? Oanmälda besök sker för att upptäcka missförhållanden, nekar man inspektörerna inträde riskerar man att öka deras misstankar om att missförhållanden råder.

[sakring]
2

# 3 Frågan var om Lst kunde gå in med värdens hjälp och huvudnyckel när man inte var hemma och där är svaret nej! Ingen annan än du själv har rättighet att  gå in i din bostad med undantag för polisen.

Sen att man ska vara tillmötesgåede mot Lst det är en helt annan sak. Hade jag själv fått besök när jag var jourhem så hade jag släppt in handläggaren från kommunen. Tyvärr så visade denne inte var så intresserad av just katter.

[RMSLiners]
2

Du behöver inte släppa in dem överhuvudtaget. Och för att Lst ska kunna gå in till dig utan lov med hyresvärd eller polis ska det finnas mycket rimliga skäl.

Be också alltid Lst legitimera sig med tjänstekort för det finns även bedragare. Har en vän som råkat ut för bedragare som sagt sig vara från Lst, själva verket var det personer som ville ha koll.

smurfan-13
0

Som redan nämnts så har de ingen rätt att gå in utan ditt godkännande, men är det så att du inte sammarbetar och de är oroliga kan de begära hjälp av polisen och då kommer de in oavsett vad du vill.

Har man inget att dölja så är det klart bästa alltid att släppa in dem. Prata m dem om varför det kan ha kommit in en anmälan och visa hur djuren har det hos en. På så vis får man en bra relation om det skulle komma in fler anmälningar utan grund OCH man sparar dyrbara resurser inom djurskyddet, pengar som ju uppenbarligen gör mer nytta i något annat ärende!

Silvestris
1

Fast du uppmanade TS att inte släppa in dem när de kommer oanmält. Det vore intressant att få höra varför du rekommenderar att man på en gång ska markera att man inte vill samarbeta.

[sakring]
1

# 7 Det gör jag för att jag vet att det kommer ibland folk som inte har där att göra. Det finns ingen anledning till att de ska komma oanmält såvida det inte är frårgan om sanitära förhållanden. Med tanke på hur det ser ut på en del ställen så undrar jag om Lst kunde sluta sila mygg och svälja kameler. Det gäller all djurhållning inte enbart katter.

Silvestris
5

Och varför skulle det göra någon skillnad om du bokar tid? Inspektör X är väl inspektör X oavsett om besöket är anmält eller inte? Har den personen inte tillräcklig kompetens hjälper det ju föga att boka en tid, eller hur?

Och jo, det finns goda skäl att göra oanmälda besök och det är för att upptäcka missförhållanden. Långt ifrån all vanvård ses av omgivningen och anmäls, därför behövs oanmälda besök.

[sakring]
1

# 9 Precsis det jag säger. Det finns anledning för oanmälda besök men först kanske man ska anstränga sig för  att upprätta en normal kontakt innan dess.

Jag har sett ställen som varit rent för jäkliga men om inspektören låtit fortsätta, utan tillstånd. Det jag gjorde var att JO-anmäla inspektörer och jag fick rätt. Sök på katthem så hitta du det.

Silvestris
1

Men för en inspektör i det här fallet handlar det om att etablera en god kontakt med katthemmet. Inspektörerna kan inte lägga timmarna på att bygga goda relationer till katthemmens jourhem som kan vara väldigt många och/eller högst tillfälliga.

Inspektörerna (och de katthemsansvariga) bör arbeta på att skapa en god relation och ett gott samarbete med de ansvariga. Sker detta kommer inspektören antagligen inte se behov till att göra oanmälda besök hos jourhemmen särskilt ofta. Om en god relation till de ansvariga inte kan skapas kan det såklart även komma att drabba jourhemmen.

[sakring]
0

Desto störe anledning att kolla vilka jourhem ett katthem håller sig med.