Aktivering med mat
Det finns många trådar om just aktivering, men jag tänkte att vi kunde samla våra tips om just mataktivering i den här tråden.
Har ni aktivitetsbollar, aktivitetsbrädor eller annat - köpta eller hemmabyggen - för att katterna ska få arbeta för mat eller godis?
Jag har länge haft diverse hemmabyggda aktiveringsleksaker till mina katter och jourkatter, men nu har jag övergått till att bara ha såna, alltså inga matskålar (förutom till blötmaten). Filar lite på idéer, testar olika varianter, och just nu har jag dessa:
Först ut: En bricka med fastlimmade ljuskoppar. Först måste de pilla ur (eller ÖSA ur som mina gör…) maten ur koppen, sen få upp maten från brickan ut på golvet för att kunna äta.

Här är nytillskottet, snyggast hittills :) Har gjort flera stycken som jag tänkte sälja rätt billigt :) Svårighetsgraden är lite högre på den här: Man fyller på de övre kopparna så att katterna får pilla upp mat ur dem, som sen trillar ner i de undre kopparna så att de måste pilla upp det ur dem också innan de kan äta. Dessutom är det en liiiten kant innuti kopparna så att de måste få tag om maten för att få upp den, de kan inte bara ösa ur den riktigt. Kanten på de grönmönstrade kopparna är mycket skarpare än på de lila nedan.

Sätter en tass

#5 En sån har jag länge varit sugen på! Men den rymmer inte så mycket mat, mest godis som underhållning.
Nu har alla 4 jourisar provat den i #4! Alla är jätteflitiga med tassarna!
#5 Vart har du köpt den?
# 8 Jag köpte den på Zooplus.dk :)
Man kan även köpa den i dem flesta(?) djuraffärer men då är den mer än dubbelt så dyr!!
Vilka fantastiska bra idéer! 
Tror det skulle passa utmärkt nu på vintern för mina katter när de mest håller sig inomhus. Tycker det känns väldigt bra att de får jobba lite för maten.
Jag använder små plastkrukor ibland (så'na som man använder till försådd e d) som jag tejpar fast på nå'n bricka e d. Men det har blivit för enkelt för henne nu.
Den senaste leksaken är en gammal "matlåda" som ena "flärp-locket" gått sönder på. I burken finns godis. Den är utmanande. Inte så lätt att få upp godiset. Hon blir helt 'galen' när hon lyckats vända burken upp och ner, men sen inte kan vända den upp igen! Hon hoppar o stampar på den för att få den att vända sig igen. :)) (Men hittills har matte fått lov att vända den rätt igen… så att hon kan 'börja' om…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing