ny kattägare
Är ändå inne och kollar på iFokus så jag tänkte skriva ett inlägg och säga hej. Nu när har skaffat en katt! Det är en steriliserad hona på 7-9 år. Tror jag. :-) Hon är sköldpaddsfärgad . Och jätte fin! Imorgon ska jag åka till djuraffären. Tänktet köpa en kattlåda, matskålar, Kattsand och kattmat. Dock inte blötmat. Har ni några förslag på märken på torrfoder? Tack för svar.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Har du katten hemma? Jag undrar då du ska köpa sand och toalåda imorgon. Katten är kastrerad även honkatter kastrerars, man tar bort äggstockar. äggledare och livmoder. Vid en sterilierin finns könsdriften kvar och de kan få livmoderinlfmammation.
Själv använder jag RC toorfoder som det finns en mängd sorter av. Den enklaste heter Fit 32. Men du kommer att få mängder av tips och framförallt att du ska ge katten blötmat. Börja med att köpa den sorts foder som katten haft innan.
När man tar hem en ny katt så ska man alltid ge samma foder som den är van vid o succesivt i någon vecka övergå till det foder man har tänkt sig. Om man märker att magen blir dålig så slutar man med det nya fodret direkt.
Okej! Tack för svaret. Jo jag har katten hemma. Just nu äter den friskies. Av något slag. Och har ätit det i hela sitt liv. Men jag ska prova byta foder. Jag tror hon har en ganska tålig mage så det ska nog gå bra. :-) Kattsand då? Några förslag där?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#3 hoppas du har någonstans den kan gå på toa tills du köpt. Rekommenderar Ever Clean Kattsand.
Ja absolut! Jag har en låda, men den är inte fin. Och förmodliggdm inte avseddd för att vara kattlåda.
Jag rekommenderar också att köpa foder labyrint till torrfodret så hon arbetar med hjärnan samtidigt som hon ska äta :)
Bara nyfiken nu, men hur kommer det sig att du inte vill ge blötmat? 
Egentligen inte jag, men min sambo hatar lukten. :-)
Egentligen inte jag, men min sambo hatar lukten. :-) Förresten har jag hört att torrfoder varken ska innehålla spannmål eller fisk. Från fler än en person faktiskt. Vilket jag inte visste innan. Varför är det så?

#10 Katten är ett rent köttätande djur så varför stoppa i den spannmål och fisk?
Stolt ägare till tre La permer
Katter är strikta köttätare (kyckling- och äggprotein är det som katten kan ta upp allra bäst). Att katter är köttätare innebär att deras kroppar inte är skapta för att ta hand om kolhydrater, spannmål alltså, eftersom katten utvinner energi ur protein och fett och inte har något behov att kolhydrater. En katt som äter för mycket kolhydrater riskerar övervikt, diabetes och andra komplikationer på grund av detta. Det bör därför inte vara mer än 10% kolhydrater i fodret. Friskies är alltså inget optimalt torrfoder för din katt, men eftersom det är vad hon har ätit tidigare kan du fasa över henne till ett bättre foder.
När det gäller fisk så är det egentligen ingen naturlig föda för katter och är istället en väldigt vanlig källa till allergi.
#10 Som MonicaLagerquist skrev så har katter inget som helst behov av spannmål. Det enda spannmål gör är att riskera att katten går upp i vikt då det innehåller kolhydrater, något som katter inte behöver. Det dom behöver är fett och proteiner, animaliska sådana =).
Fisk är dessutom allergent, och kan orsaka att katter utvecklar foderallergi. Vet inte om du vet det, men katter är ursprungligen ökendjur, och i öknar finns det ju ingen fisk, så det är inte speciellt naturligt för dom att äta havsföda.
Dubbel post av någon anledning
Vad säger ni om iams eller James wellbeloved?
Vill ni ge torrfoder kan jag enbart rekommendera ett som jag anser bra och det är orijen. Annars är det mjau eller bozita mjukmat som gäller.
Tillägg: min man gillar inte heller lukten av mjukmat men jag sa till honom att SKA äta det och han har ingen talan i frågan för det gäller kattens välmående. Numera kan han inte tänka sig annat foder till katten.
Hon får mjukmat ibland :-) men hon är inte så förtjust i det ändå. Så hon klarar sig utan :-)
#18 finns mer än en sort. Klarar sig utan möjligen men det finns få torrfoder vars innehåll täcker alla näringsbehov i den mängd den behöver hos en katt och dessutom är spannmålsfri.
Det fodret jag har köpt är spannmålsfritt och fritt från fisk. :-)

Tänk bara på att katter som enbart äter torrfoder ofta får i sig för lite vatten då dom inte dricker tillräckligt. Många har små vattenfontäner för att locka katten att dricka mer.
Skynda långsamt så går det fortare.
21# ja! Jag såg en sådan i djuraffären. Funderar på att köpa en. :-)
#20 vilket foder har ni hittat då om man får fråga? :)
Jag ska kolla exakt vad det heter sen :-) men det börjar på "James wellnågonting" :-)

Om det är James Wellbeloved så innehåller deras spannmålsfria sorter potatis istället, så om det är så mycket bättre vetitusan. Dessutom är proteinhalten bara på 31% har jag för mig, vilket är rätt lågt. Bör ligga på uppåt 40 minst i ett torrfoder.
Och ja, de har även potatisprotein i innehållsförteckningen, så allt protein kommer inte ens från köttet…
Aj då! Men det var de enda det hade utan spannmål och fisk :-/ Vilket torrfoder ska jag välja istället?

Applaws Chicken kanske? Innehåller visserligen potatis, men det är svårt at undvika antingen det eller spannmål av något slag i torrofder, och så laxolja, men det som brukar vara den stora allergikällan är proteiner, så olja ska inte vara någon fara för en katt som inte redan är fiskallergiker.
Proteinet är så gott som helt animaliskt, potatis innehåller visserligen litegrann, men det är försumbart i sammanhanget då det handlar om hel potatis och inte protein utvunnet från den.
Sen finns Ziwipeak också, det innehåller inte några vegetabilier alls faktiskt, eller fisk, men däremot mussla.
Det "klassiska" torrofder med bäst sammansättning torde vara Eukanuba (inte Light!), innehåller visserligen spannmål, men inget koncentrat av vegetabiliska proteiner åtminstone, och liksom Applaws innehåller det fiskolja.