Katthjälp :)
Hejsan!
Jag & min familj har ska köpa kisse såfort vi hittat någon som behagar ;)
Har bara lite frågor! Det var nått år sedan jag hade katt senast.
Hur ofta ska en katt vaccineras? :)
Och hur ofta ska man avmaska dom? Hade för mig att det är var 3 månad men jag kan ha fel..
Tacksam för svar! :)
// Ronja
Avmaskninginfo: www.anmaska.se (sajttips från veterinär)
Enligt vaccintillverkarnas rekommendationer så behöver man vaccinera mot kattpest och kattsnuva vart tredje år men det kan behövas göras oftare beroende på vilken sorts miljö katten vistas i.
Ja du har fel, det har kommit nya rön. Det finns något som heter kolla masken på apotek som du kan använda och se om de behöver avmaskas och vilka maskar de har.
En grundvaccinering som görs på kattungar vid 8-9 veckors ålder och sedan igen vid 12 veckors ålder, både kattpest och kattsnuva. Därefter om ett år igen både kattpest och kattsnuva igen, sedan kattsnuva i två år i rad därefter vart tredje år, vaccinera mot både kattpest och kattsnuva.
#1 & 2
Tack för era snabba vart :)

Lite mer som är bra att tänka på:
1 eller 2 katter? 2 som trivs ihop är oftast lättare att ha än bara en, eftersom en ensam katt kräver mer uppmärksamhet och tid av familjen och 2 katter är lättare att lämna ensamma fler timmar eftersom de har varandra att mysa och leka med. Vill ni bara ha en så rekomenderar jag starkt att ni adopterar en vuxen katt som redan är van vid och trivs med det liv ni har att erbjuda den! Så att den inte blir för ensam och/eller understimulerad pga att ni är borta för mycket eller inte orkar hålla igång den så mycket som den själv vill.
Mat - kvalitétsmat är viktigt. Inte torrfoder från Friskies etc från mataffärer eller Sjöbogårdens etc från typ Granngården, inte heller Hill's, ProPlan, Royal Canin etc från djuraffären. Eukanuba är "bra" torrfoder, liksom Orijen, Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Acana, ZiwiPeak, m.fl. Men bäst (av de färdiga matsorter som finns att köpa) är blötmat kompletterat med rått kött och råa ben! Bra och inte hutlöst dyr blötmat är Mjau och Bozita.
Inne-/eller utekatt? Kika på hur ni bor, är det en trygg miljö för en katt att vistas ute i själv? Fundera på faror med irriterade grannar, elaka ungar i området, bilar, andra katter som kan jaga bort era katter, lösa hundar, etc - är det verkligen kattvänligt eller är det bara lite grönt och fint för oss människor? Finns det plats att näta in hela eller en del av trädgården? Näta in balkongen? Har ni tid och vilja att ta ut med katten i koppel dagligen eller så ofta den vill? Eller är innekatt lämpligast, hur kan ni då med hjälp av stora/höga klösträd och/eller hyllor berika kissens miljö inne?
Tack!
Visste mycket av det redan & jag var bara lite osäker på vaccinering & avmaskning ^^
Men varför inte Royal Canin?
Själv har jag 5 katter som äter Royla canins foder med stor förtjusning så det är en fråga som har diskuterats mycket här på forumet. Men jag ska tillägga att de får blötmat 2 gånger per dag också.

#5 Ok, vad bra :)
Royal Canin innehåller mycket spannmål och annat jox som katter inte alls behöver ha i sig. Man betalar ett sjukt överpris för det innehållet :(
Det är ofta väldigt populära fodersorter de har, vilket säkert beror på de doft-/smakämnen bitarna är inkladdade i. När det finns mycket bättre foder för samma eller lägre pris så känns det otroligt onödigt att stödja Royal Canins överpriser på rätt tjaskig kattmat. Mina 4 jourisar får Carnia Lynx (tidigare Porta 21 Sensible men jag ville bort från den "stora" mängden potatis), samt blötmat 2 gånger per dag som jag inte vet hur många det är som äter. Tycker inte det går åt såna mängder mat alls faktiskt, speciellt inte sen jag börjat begränsa deras torrfodertillgång ännu mer genom att BARA servera det i aktivitetsleksaker (platt kartong med hål i, glasburk, PET-flaska med hål i, aktivitetsboll, kartongen till aktivitetsbollen, äggkartong, och vad annat jag hittar).
För mamma har redan köpt Royla Canin som är för kastrerade & steriliserade. Vi har typ redan hittt en liten kisse :)
Och vi letar en kompis åt henne & vi har troligen en på g.

#8 Okej, nästa gång hon ska köpa mat kan du hälsa henne att en onödigt del av det hon betalar för går rakt igenom kattens mage ut i skitlådan, och en annan onödigt stor del (kolhydrater) sätter sig kring magen istället. Strunta i speciell mat för kastrerade katter, det är onödigt och lite galet eftersom det innehåller mer kolhydrater som katter blir feta av eller bara skiter ut, och mindre fett (som katter behöver mer av, det ska vara minst 20% fett i kattmaten). Eukanuba är bättre mat, för samma pris ungefär. Man kan köpa en storsäck så blir kilopriset billigare. Annars är blötmat bättre att ge. Mjau till exempel är helfoder, man behöver inte komplettera med nåt annat, möjligen råa kycklingvingar som är superbra för tänderna.
Du behöver inte ha för kastrerade katter, det är slöseri med pengar. Men ge dem gärna blötmat någon gång per dag och köp Fit 32 ifall ni tycker att RC är bra. Det för steriliserade katter innehåller en massa kolhydrater och det behöver inte katter i någon större mängd. Men ge katten det tills det är slut och köp något annat senare.
Blötmat kan ni köpa ute i varuhus såvida ni inte vill ha Bozita det finns på djuraffär. Mjau blötmat är också bra om katterna tycker om det. Mina gör det inte
Okej tack! :)
Rekomenderar Carnia Lynx? Vart kan man köpa det? :)
#9 & 10
Det ska jag hälsa henne! ;)
Katten som vi ska köpa är stereliserad & hon säljs via kattkedjan. Veterinären hade tydligen rekomenderat det 
# 11 Det tror jag säkert att vetten hade gjort
De flesta vettar förefaller ha glömt bort att katten är ett rovdjur och att de äter smågnagare och fåglar och en del annat som kommer i dess väg.
Hahaha :P
Tack för er hjälp!
Jag ska säga till mamma nästa gång vi köper foder :)
Om du inte har något emot att köpa döda möss till dina katter så tror jag att de skulle uppskatta detta. Vill du inte det så ge dem en bit kött någon gång. Gärna kycklingvingar så de får gnaga på något. OBS det får inte vara tillagad kyckling då kan benen gå sönder.
Neej möss skulle jag aldrg klara av att ge något djur :/ Har själv haft möss ^^
Självklart kommer dom att få en bit kött någin gång ibland :)
Tack för tipset! :)
# 15 Trodde nästan det, men ge dem en köttbit av något slag då och då.
Ja det ska jag göra!
Stort tack för eran hjälp! :)

Jag köper Carnia Lynx på zooplus.se
Okej tack! :)