Katter och sovplatser
Jag undrar om man kan tyda ut någonting av de olika ställena som en katt väljer att sova på. Kan man läsa in trygghet/osäkerhet/trivsel i kattens sovbeteende? Och vad "betyder" i så fall vad?
Jag läste i en annan tråd att en katt som sover mitt på golvet är trygg i sitt boende, håller ni med om det? Stämmer det in på alla katter?
Hur mår/känner sig en katt som vill ligga nära husse/matte i t.ex. soffan?
Om en katt brukar sova i sängen om nätterna och plötsligt slutar helt eller nästan helt med det, vad kan man utläsa av det?
En katt som undviker att gå upp på möbler utan håller sig på golvet på nya ställen, hur ska man tolka det (appropå att en sovande katt på golvet = trygg katt)?
En katt som väljer att sova långt ifrån sin ägare (t.ex. ägaren i soffan och katten på andra sidan vardagsrummet) kontra en katt som sover nära sin ägare (på soffan eller på en fotpall precis bredvid)?
Gärna också förslag på andra situationer där man kan lässa av sin katts mående.
Tack på förhand!
Jag tror det stämmer med det om katten sover på golvet eller lägger sig rakt fram på golvet, att den är trygg :) Det gör båda våra katter, och min hankatt kan till och med sova på golvet på t.ex en matte eller filt som kanske ligger på golvet :)
Honkatten sover gärna i sängen, på klädhögar och i soffan:) Men kan lägga sig rakt ner på golvet framför en och t.ex rulla sig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror däremot inte att det stämmer utan det är helt och hållet beroende på vad katten tycker om och känner för. Vår katt är väldigt trygg men ibland vill han sova för sig själv i sitt klätterträd och ibland vill ha sova tryckt intill mig eller min man.
Min katt som jag fick hem för 2 dagar sen sov redan första natten i min säng:) han är väldigt tillgiven. men han hoppar ner ibland på mattan o sover en stund där sen leker lite, äter, hoppar tillbaka i sängen..haha..
ja tror katter e olika. en katt kan känna sig trygg men ändå vilja sova en bit bort. vet andra katter som varit så, mer självständiga av sig. plus att de kanske inte gillar att sängen rör sig när man vänder på sig o sånt i sängen:)

Min katt sover på olika ställen; antingen så kan han sova vid mina fötter, eller sover han i sin elementsäng eller på en hylla i ett helt annat rum. Ibland på kvällen när jag tittar på två så kan han lägga sig på golvet nedanför och vila en stund. Så hör skiftar platserna väldigt mycket! :p
Min katt sover alltid bredvid mig på nätterna, och har alltid gjort det. Men på dagarna kan hon sova lite här och var. Oftast i min säng, eller på sin kudde, eller så brukar hon ta stolen jag brukar sitta på. Ibland ligger hon även på badrumsmattan.