Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1306 ggr
denaesboz
0

Ålder för avel?

Hejsan! Jag har två honkatter som är systrar, två år gamla. Men problemet är att inom den närmsta framtid så kommer jag inte kunna ta kull på dom då tid och plats inte räcker till för tillfället. Så är det någon som vet hur gamla dom kan vara när man tar deras första kull. Jag har tittat i flera böcker men där står det bara som tidigaste man får ha dom till avel. Mvh Lia

MonicaLagerquist
1

Jag för min del skulle inte para en katt för första gången om hon var över 2½-3 år.

Sen kan det finnas andra orsaker till att jag hellre skulle kastrera om jag inte kunde ta en kull .Löper honan hårt och ofta kan det vara som så att man får välja bort att ta kull och kastrera istället om man inte har tid/råd/möjlighet att ta en kull nu.

Stolt ägare till tre La permer

Hyrrokkin
2

För det första är jag inte för huskattavel över huvud taget, så jag hade aldrig parat en huskatt oavsett ålder. Annars har jag som Monica en maxgräns på runt 2,5 år. Möjligen lite högre för långsamtväxande raser.

mitzerl
4

Mina tips:

Har katten stamtavla: kontakta uppfödaren för tips och råd vad gäller tester, val av hankatt samt lämpligheten vad gäller ålder. Gå med i en SVERAK-ansluten kattklubb.

Är katten en huskatt: Kastrera.

IceJossan
12

Mina tips: Har katten stamtavla och är lämpad för avel så gör som föregående talare skrev, dvs kontakta uppfödaren får råd, och även rasklubben. Har katten inte stamtavla så kolla upp tester inför avel, dvs bland annat PKD, HCM, FIV, FelV m.fl. och låt provsvaren angöra om katten lämpad för avel eller om hon har några dolda sjukdomar som ungarna kommer ärva. Har hon inga sjukdomar och du väljer att låta henne få en kull så se till att vaccinera, ID-märka, veterinärbesiktiga och försäkra ungarna innan de flyttar hemifrån. Testerna kostar en hel del, likaså veterinärkostnaderna för ungarna, men det gör att du kan ta mer betalt för dem. Om testerna visar att din hona har någon dold sjukdom, eller om du inte vill testa henne pga kostnaderna eller andra orsaker, så bör du absolut inte låta henne få ungar utan istället kastrera.

Nevina
2

#4 Mycket bra inlägg!

TS Om du bestämmer dig för att avla, så glöm inte att testa hanen också!

annzoo
1

Ju senare man tar kull ökar risken för komplikationer. Men om de inte haft någon kull innan och du ska vänta mer än ett år hade jag övervägt kastrering.

denaesboz
7

Okej, tack så mycket för alla svar! Jag tror det är bäst att kastrera dom då. Mvh Lia