Foderfrågor kattunge
Hejsan!
Jag har en liten kille på 15 veckor, långbent och gänglig.
Han får Bozita torrfoder för kattungar och blötmat.
Torrfoder får han fri tillgång till, men räcker det om jag ger honom blötmat morgon och kväll?
Hur har ni gjort med ungar?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Skippat torrfodret helt och ge fri tillgång på blötmat är vad jag skulle ha gjort.
Stolt ägare till tre La permer
Jag håller på #1
Både han och jag gillar torrfodret. Innan han kom till mig åt han Mjau torrfoder och blötmat.
Nu luktar avföringen mindre hur som helst och han knaprar gärna fodret. Mycket hellre än hans gamla foder.
Är inte torrfodret bra komplement för tandrensning?
Varför borde jag ge enbart blötfoder?

att tugga torrfoder är som att du skulle tugga hårtbröd innan du lägger dig istället för att borsta tänderna.Sött,klibbigt inte alls bra.
Katten var från början ett ökendjur gjort för att få i sig vätskan genom maten.Katter som äter torrfoder är för det mesta konstant uttorkade.Katten har dåligt med törstreflexer och dricker oftast för lite.Den har dessutom känsliga njurar och behöver vätskan i maten för att må bra.
Vill du att kattens tänder ska få motion så ge råa köttiga ben en eller ett par gånger i veckan.
Stolt ägare till tre La permer
Jag blandar alltid uppkokat vatten i blötmaten för den extra vätskans skull och för att blötmaten inte skall vara kylskåpskall.
Därför jag hade frågan om 2 gånger blötfoder räcker?
Eftersom att han växer, leker aktivt och är smal vill jag att han ska kunna ha tillgång till torrfoder som extra komplement.
Men absolut kan jag öka blötfodermatningarna till 3 gånger.
Finns det någon härinne som ger torrfoder och blötfoder till sina missar?
Jag ger blötmat 2-3 gånger per dag till mina katter och låter dem dessutom ha fri tillgång till torrfoder. Det passar mina katter bäst.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag brukar ge måltider 3-4 gånger per dag, beroende på. Torrfoder får de då och då som ett litet extragodis (oftast i en torrfoderboll!).

Blötboder två gånger om dagen kan räcka, men ge helst tre gånger. Då behöver han inte äta torrfoder ens.
Tja, han får ju inte mycket blötfoder per gång. Kanske 40-60 gr.
Han fick i förmiddags mat vid 11. Sent, brukar bli tidigare, drog ut på kvällsmålet till 20:00 då. Sedan fick han godis nu; en strömmingsfilé.
Det brukar nästan bli 3 mål, iaf 2 lite större och lite innan natten så han ska få sova gott, mätt och belåten.
Strömmingsfilé och andra fiskar bör du inte ge, många katter är allergiska och ett ämna i fisk gör att katter har svårt att ta upp B-vitamin.
Kycklingvingar är bra tandmotion.
Det är ju inte så att han får strömmingsfilé jämt utan en gång i månaden max kanske.
Rå nötfärs ska jag passa på att handla idag om det är pris.
Kycklingvingarna - ska de vara råa?
Vilka sorters kött kan man ge rått?
Allt kött ska ges rått. Tillagat kött känner kattens system inte igen och går därför till attack och sänker kattens immunförsvar. Jag ger fläskfärs, lamm, kalv, kyckling, vilt men undviker nöt och fisk då det är högallergent. Fisk finns det tungmetaller i som är giftigt. Också något att tänka på. Jag ger både färs, hjärta, lever (ifrån ungdjur), mage och kött med eller utan ben.