Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 651 ggr
Ödlan
0

Frågor om UVI

Har en liten bengalkille på 10 mån som jag misstänker fått uvi. Sen igår kissar han småskvättar ofta och har även kissat på ett täcke och ett plastlock som låg på ett bord, aldrig kissat fel innan. Han är kastrerad sen han var 4 mån.

Ringde veterinären här och dom hade inte tid idag för honom så jag ska försöka med nån annan. Men hon sa att det var viktigt att han blev undersökt idag för att vid uvi bildas kristaller och det kan tillslut bli stopp. Bildas det alltid kristaller vid uvi?

Satt o läste lite igår på nätet och vad jag kunde läsa då var att antingen var det bakterier vilket var ovanligt, eller kristaller/stenar eller att blåsan var irriterad utan nån särskild anledning.

Han är helt mjuk på magen och har inte ont när jag klämmer så stopp är det inte.

Han är också precis som vanligt annars, busar, äter o dricker.

Får blötmat 2 ggr om dan, knaprar lite torrisar däremellan, Orijen. Dricker både ur skål och ur kranen så han får i sig vatten.

Så, medans jag sitter i telefonkö hos traktens veterinärer kanske ni kan ge lite råd här, hur uvi yttrat sig hos era katter och vad som gjorts.

OberonsMatte
0

Det farliga vid urinvägsbesvär är ifall det blir helt stopp i urinröret, så det är viktigt att hålla koll på att de kommer något när katten kissar. Eftersom katten känner sig konstant kissnödig vid alla sorters urinvägsbesvär är det dock naturligt att det bara kommer några droppar varje gång p.g.a. att katten kissar så ofta.

Med hjälp av urinprov och ultraljud/röntgen kan man ta reda på om det finns kristaller eller bakterier i urinen som orsakar besvären, men om det inte finns det räcker det med anti-inflammatorisk och smärtstillande medicin (ofta går det även över av sig själv inom några dagar). Det är viktigt att katten dricker mycket så att blåsan sköljs igenom ordentligt.

När man inte hittar några bakterier eller kristaller i urinen kallas det för Feline Idiopatisk Cystit och det är en slags inflammation i blåsan som oftast uppkommer i samband med stress. Har din katt nyligen varit med om något speciellt som kan ha verkat stressande eller oroande?

Sajtvärd Katter iFokus