Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2679 ggr
[Surina]
0

Bra foder för en katt?

Hej!

Min pojkväns katt äter idag friskis… inte direkt något vidare bra foder.. Gick till djuraffären för att få lite tips.. men jag kan inte säga att jag tyckte råden var goda..

Hon tyckte jag skulle välja RC.. men eftersom jag tycker RC är skit foder till min framtida hund så tycker jag inte alls om innehållet då i deras kattfoder heller..

Men det kanske finns något som färskfoder fast för katter? Det skulle ju vara skit bra isf!

Anledningen till att jag försöker göra nått är att vi ska flytta ihop och jag köpte katten(suddis) till min pojkvän för 2 år sen. Så jag vill att han ska må bra…

Alla råd är uppskattade ! :)

Tilla_
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det närmaste färskfoder man kan komma för katt är BARF. Är man lite lat (som jag) fungerar Mjau eller Bozita blötmat ypperligt. :)

Mjau kan man köpa tex på vanliga matvarubutiker, Bozita kan man köpa på nätet och beställa hem till dörren med tex animail, supersmidigt!

[Highonbluetomorrows]
1

Söker du torrfoder så är dessa att rekommendera:

• Porta 21 sensitive - billigt också :)
  • Carnia Lynx
  • Applaws

Bra att du bryr dig om vad missen stoppar i sig. Friskies torrfoder är verkligen det värsta av det värsta.

Annars är som nämnt blötfoder och barf att rekommendera, om inte annat som komplement. Kanske kommer det färskfoder till katt snart också!

Snurpan83
0

Hur ska man egentligen veta hur mycket ens katt behöver äta egentligen?

[Highonbluetomorrows]
0

#3. Det brukar stå rekommendationer på fodret. Är din katt för smal - ge lite mer än vanligt. Är den för fet - ge lite mindre än vanligt. Så enkelt är det oftast :)

Rör det sig om en plötslig viktnedgång eller Viktuppgång bör man dock kontakta veterinär då det rimligtvis inte beror på fodret.

Snurpan83
0

Så sant, så sant Glad

fvanilla
0

Absolut INTE Carnia Lynx! Har jag hört har ett för högt magnesiumvärde. Porta 21 Sensitive har jag hört har ett högt magnesiumvärde med.

Applaws, Orijen, Acana och Eukanuba är riktigt bra torrfoder.

[Highonbluetomorrows]
2

Alla foder som innehåller mycket kött får ett högt magnesiumvärde. Därför ska man blanda med blötmat så att katten

[Highonbluetomorrows]
1

Får i sig tillräckligt med vatten.*

vinteralvan
0

#3 När det gäller BARF så är det 2% av kattens vikt om det är en växande eller digivande katt så är det 5% av vikten. Men sen får man ge lite mer eller mindre beroende på hur aktiv katten är.

Silvestris
0

Nej, alla foder med mycket kött får inte alls ett högt magnesiumvärde. Kött är i sig inte rikt på magnesium. Komplett BARF slutar väldigt sällan på Mg-halter över 0,08%. Om vi tar vanlig nötfärs som exempel innehåller den (i TS) bara 0,06% Mg. Kyckling ligger på 0,07%.

Kattens naturliga föda ligger dock runt 0,1-0,15% Mg men den kanske största skillnaden mellan en mus och torrfoder är ju vätskehalten så en hög Mg-halt i torrfoder är betydligt mer riskabelt än den naturligt höga halten i kattens bytesdjur. En hög Mg-halt bör alltid undvikas i torrfoder eftersom torrfoder per se ökar risken för urinvägsproblem.

[Highonbluetomorrows]
0

#10. Ok där ser man. Vilka torrfoder med mycket kött innehåller inte mycket magnesium?

För givetvis skulle det stå torrfoder i inlägg 7. Därav tillägget i inlägg 8 (det blev fel då jag postade från mobilen)

Silvestris
0

Carnia Lynx är mig veterligen det enda köttrika fodret med Mg-halter över rekommendationerna (som ligger på max 0,1%). Inte ens ZiwiPeak innehåller höga halter Mg med sina 0,09% och det är väl få torra foder som kan mäta sig med Ziwipeak i kötthalt.

[Highonbluetomorrows]
0

#12. Ok. Vet du möjligtvis vad det är i Carnia som gör att halten blir högre?

Silvestris
0

Nej, det vet jag inte. Jag skulle kunna gissa på att den höga askhalten (som ger både relativt högt kalcium, fosfor och magnesium) beror på hög halt ben i maten men ben står inte som en ingrediens så frågan är om det är benmjöl som faller under rubriken "mineraler".

fvanilla
0

#11 Applaws, Orijen, Acana och Eukanuba håller sig på en hyffsad gräns. Applaws och Orijen är ju även dessutom 80% kött.