Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1804 ggr
tallkotte
0

Foder mot förstoppning!

Våran gamla honkatt har legat inne på djurkliniken över helgen pga förstoppning. Vetrinären rekommenderade foderbyte.
Tänkte skaffa mig lite info innan jag kommer dit i morgon och ska hämta henne!
Någon som sitter på bra tips på foder åt en gammal katt (ca 14 år)
som haft förstoppning?

tallkotte
0

Hon har innan ätit Eukanuba torrfoder samt mjau blötmat.
Ska man kanske utesluta torrfoder helt?

[sakring]
0

Ge henne laktulos om du ha möjliget. Antingen direkt i munnen eller blanda det med blötmaten. Det gör att avföringen  sväller. Akut kan man använda paraffinolja men var försiktig så hon inte drar ned det i lungorna. Det orsakar lunginflammtion.

Hyrrokkin
0

Spontant skulle jag säga blötmat, eftersom det innehåller mycket vatten, och därför lättare får till en "bra konsistens" än torrfoder som måste ta vatten fån kroppen för att bli bra, och det orsakar då uttorkning hos katter och man måste se till att katten dricker extra mycket.

Alltså tror jag på blötmat.

tallkotte
1

Är mjau bra för henne? Eller finns det något som är bättre? Torrfoder har hon haft fri tillgång på, hur gör man med blötmaten? Hur är det med torrfoder man blöter upp? Är det lika "illa"?

vinteralvan
0

Ta bort torrfodret och ge bara blötmat, det är mer vätska hon behöver. Mjau och Bozita sägs ju vara den bästa blötmaten så fortsätt med Mjau.

fvanilla
0

Blötmat kan du ge fri tillgång till. Torrfoder som blöts upp kan snabbt bli farligt och giftigt då bakterier gror rätt så snabbt i det - plus att blötfoder brukar innehålla mycket mer om inte helt kött, så likabra att helt köra med blötfoder som är riskfritt vs. uppblött torrfoder.

Mjau är riktigt bra blötmat!

AgnetaB
0

Jag ger alltid mina katter några droppar extra vatten i blötmaten så de automatiskt får i sig mera vätska. Jag har också en som är gammal(16år) o han äter  i princip bara olika blötmats sorter o hans mage är mer åt det lösa hållet.