Plastback från IKEA
Ni som har plastbackar från IKea som låda till era kissar. Vilken storlek har ni och till hur många katter? Var på IKEA för 2 veckor sedan men köpte ingen för jag visste inte vilken storlek jag skulle ta. Jag har två kastrerade katthanar på lite över året.. Jag har Mjau Kattsand. Lägg gärna upp bilder! Har ni matta under?Genomskinlig låda? Har ni löst det med hallmöbeln(?) (minns inte vad den heter) som en del har lådan i?`
Vill gärna se bilder!

Jag har IKEAs vitgenomskinliga plastbackar med hög kant och utskuren ingång till mina två katter. Har två lådor.
Anledningen till att jag har hög kant är att honan stod upp och kissade när hon var fertil och därför behövde vi höga kanter. Det har fungerat jättebra för våra katter, men jag vet också att det inte är alla som gillar det utan en del vill ha låg kant.
Har även haft backarna i en HOL (den där hallmöbeln) utan problem.
#1 du vet inte vad det är för mått på backen? Alternativt hur många liter det är?

Nej tyvärr inte. Enligt ögonmåttet skulle jag tippa på att den är 35x45 och ca 40 cm hög.
#3 okej!
Vi har två st kattlådor ställda inuti plastbacken från ikea (bild nedan). Den ena med huv den andra utan. På så vis kan de själva välja hur de vill ha det. plastbacken tar hand om det kiss/bajs som ibland råkar komma utanför så golvet är alltid säkert. Sen visade det sig att en av damerna vill distanskissa stående så då satte vi upp stänkskydd kring lådan utan huv. Inledningsvis i ren panik kartong som satt mellan den inre kattlådan och ikealådan så om det kom utanför så rann det ner i ikealådan iaf. Sen har vi bytt ut det mot en snyggare plastskiva.
Sen när vi skulle slänga ut en gammal ikeabyrå så visade det sig att den passade som en utmärkt "ram"(liggandes) runt den stora ikeabacken så den fungerar som ytterligare stänkskydd plus att bonusen att katterna får en "privat" stund även på lådan utan huv.
Visst det låter weird det ser lite weird ut men verkligen ingen sand utanför längre och distanskissaren förstör inte väggar och golv. Så mycket golvyta men husfriden och renligheten är så mycket mer värdefullt =)
Här är backen:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811/
99kr lätt värt! Får plats med två stora kattlådor i den eller som en enda GIGANTISK låda lol.

/Fridaybrew

Jag hade en SAMLA på 45 liter, den var rätt lagom för 10-20 kg sand.
Alltså jag hällde i 20 kg när lådan var tom, och sen när sandlagret hade krympt nedåt till ca 10 cm så var det lagom att hälla på 10 kg till, efter att jag hade gått igenom sanden med en spade med mindre hål för att få bort mikroklumparna som alltid blir, skurat ur lådan och hällt tillbaka den gamla rena sanden.
Nu har jag en ungefär lika stor från ÖoB, den har rakare kanter, så jag slipper extra hörn.
Edit: en sådan som på första bilden i #7, men med mer sand i.

Sånahär har jag, båda köpt på ÖB.
1a bilden är på en vanlig plastback, jag kör med höga kanter för att slippa grusskvättandet. Jag är borta mycket om dagarna så den här + en låda till har kattfamiljen på 3.
2a bilden är på en balja. Den och en vanlig stor kattlåda har jag till 3 vuxna katter.
På 3e bilden ser man bättre hur stor baljan är. Lilla lådan som skymtas bredvid är på en vanlig kattlåda av stor modell. Där syns även lösningen jag gjort för att minska på spridningen av Kattsand :) Nu när jag tog bilden hade jag inte sopat på länge så det ser grusigt ut, men det håller sig faktiskt riktigt bra! Alltså "gräsdörrmatta" under en flyttlåda som jag klätt i presentpapper som matchar resten av badrummet. Ellerja, bara nästan helt klädd eftersom limmet tog slut :P Funkar kanon iaf!