Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 862 ggr
Shanea
0

Ett permanent katthem

Hej kattälskare :)

Jag är uppväxt med katter på landet och sen jag flyttade hemifrån har jag under ett år varit jourhem åt det lokala katthemmet och tagit hand om ett par olika katter. Nu är jag ju dock galet sugen på att få skaffa mig min alldeles egna katt (närmare bestämt en helig birma), så jag håller på att fundera över mina möjligheter att skapa ett bra och permanent katthem och ville vädra lite funderingar.

Jag har fortfarande ett år av studier kvar, och bor fem minuters gångavstånd från skolan, så kommer ha möjlighet att vara hemma väldigt mycket, vilket jag tycker tror talar för att det borde gå för sig att till en början i alla fall ha en ensamkatt (innekatt). Fast ororar mig lite för hur det ska gå när jag sedan börjar jobba, då kanske det behövs lite kattsällskap, men i mitt fall har det aldrig fungerat något vidare att tillföra en till katt när den första redan är vuxen, har ni bättre erfarenheter?

En andra fundering, jag vill lämna katten ensam så lite som möjligt, men kommer onekligen spendera en del tid hos min pojkvän som bor tio minuters gångavstånd bort, brukar det fungera bra för katten att byta miljö (i detta fallet skulle det ju vara en välkänd miljö) låt oss säga en gång i veckan, eller skulle det snarare vara stressande?

Jag kan omöjligen uttrycka mig kort, men det var bara det jag kom på just nu, tankar?

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

Rafflan
0

Jag tog in en vuxen hittekatt som innekatt, inge problem att vara ensam, sen tog jag hem en vuxen katt som skulle avlivas pga allergi och satte ihop 2 vuxna kastrerade hanar, inge problem ;)

Allt beror på hur katten är som individ :)

Sunset_luna
0

Det beror ju väldigt mkt på katten som individ om hen accepterar att följa me till din pojkvän, min katt hade inga problem med att hänga me mig när ja åkte till min kompis då och då. Jag e jourhem och har hittills tagit hem 2 katter och presenterat för min snart 4åriga misse båda vuxna katter å det har inte vart några problem alls :) den ena katten älskade hon inte men hon accepterade honom så det va ju inge bråk lr så. Jag tror inte att det ska vara några problem för dig att skaffa en till katt senare bara man väljer en som har liknande sinnestämmning som sin nuvarande katt så bör dom kunna komma överens :)