Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4366 ggr
LitenPyssling
0

Vad hände?

Den 4 Januari 2012 så tvingades vi akutavliva min katt Tusse som följt mig sedan jag var 5år gammal - i 14år alltså.
Jag har haft frågetecken kring allt som hände efter att ha blivit ifrågasatt av de få som vet om händelseförloppet.
Jag var INTE där när det hände utan har fått detta berättat!

Jag ska försöka dra detta kort:
På kvällen så släpptes Tusse ut av min (även min storasysters och lillebrors) kompis, han kom in ungeär 20min senare och var helt som vanligt men jamade ovanligt mycket även om han var väldigt pratglad annars med. Efter bara någon minut så började han gå väldigt konstigt för att sedan gå över att släpa hela bakkroppen efter sig - hemma befann sig min kompis, lillebror och storasyster.
Alla såg detta direkt och det blev il fart med att ringa pappa om var närmsta veterinär fanns som hade öppet nu efter 19:00 på kvällen och de skulle åka till våra hästars veterinär som även tar emot andra husdjur. Ilfart ut i bilen med Tusse i knät och iväg.

På vägen till veterinären så visade det sig att det hänt en trafikolycka och enda vägen var avspärrad av polis osv. Tur nog var en av poliserna mammas ex som vi också har väldigt god kontakt med, min syster som körde, grät ut allting och sa att vår katt höll på dö - polisen fixade kvickt att de fick komma förbi allt.

Väl hos veterinären konstaterades det att Tusse drabbats av akut förlamning i bakdelen och att inget fanns att göra, han avlivades.

Pappa gick omkring hemma och kollade efter alla spår som Tusse gjort under kvällen därinnan, han hittade var han hade kissat och det var alldeles bredvid traktordäcket men sedan fanns ingenting som tydde på olycka eller liknande.

Så jag undrar, är det någon som kan gissa vad som faktiskt hände? 
Tusse var otroligt pigg och glad och helt som vanligt, vi kände honom extremt väl och såg alltid direkt när det var någonting som inte stämde. Han har aldrig varit sjuk, knappt han spydde under de 14år vi hade honom och var i god kondition och allt. 

Fattar inte att han verkligen är borta…
Det har gått exakt 7 månader sedan och jag tror fortfarande han ska komma hem, att han lever och allt. Fattar inte att han faktiskt är borta… Mår as dåligt över allt, tänk om vi kunde ha gjort något?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LaSadie
0

Något kanske hände i hjärnan, som hjärnblödning, stroke eller liknande.

LitenPyssling
0

#1 Borde inget mer ha hänt då?
Det enda som var avvikande var hans jamande, borde han inte ha fått ryckningar eller något om det varit sådant?

LaSadie
0

om det är en plötslig förlamning som hände så kan det vara nått i hjärnan, eller ryggen.

21Guns
0

Kanske vart stucken av en geting eller liknande? Vet inte om man kan bli förlamad av det, men det var det jag fick i huvudet rent spontant.. :/

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

annzoo
0

Propp, gift, anfall av något slag…de kan vara en hel del..

LitenPyssling
0

#4 Det var i början av januari så det är i princip mitt i vintern så det fanns inga getingar.
Men man skulle mycket väl kunna bli förlamad av det om man är riktigt allergisk, borde va lika som för människor och de som är extremt allergiska  är ju direkt livshotade av getingar.

Tycker de borde ha hänt mer om det varit anfall/propp/hjärnblödning osv… Jag gissade på en akut nervskada av något slag i den bakre delen men är fortfarande väldigt frågvis själv..

OberonsMatte
0

Min gissning är att katten drabbades av en blodpropp i stora kroppspulsådern (där den förgrenar sig till bakbenen). En blodpropp orsakar både stor smärta (jamningarna) och förlamning i bakbenen. Det finns inte heller några behandlingsmediciner för katter mot blodproppar, eftersom medel som löser blodproppar gör så att katten förblöder.

Ibland kan ärftliga hjärtsjukdomar vara orsaken till att det bildas proppar.

Jag beklagar det som hände, men jag tror inte att någon hade kunnat göra honom bra igen, så grubbla inte för mycket på det.

Sajtvärd Katter iFokus

LitenPyssling
0

#7 Låter väldigt troligt.

Tack för svaren, har jag i alla fall ett hum om vad som kan ha hänt honom.

Silvestris
0

Jag tänker också spontant på en blodpropp. De kan orsaka väldigt hastiga och smärtsamma förlopp och leda till förlamning. I fallet med en sådan blodpropp är avlivning det enda rätta.