Funderar på katt..
Hej! Jag funderar nu starkt på att skaffa katt.. Som då ska bli en innekatt. Har ni några tips på vad jag ska tänka på och liknande? Och vad det kan kosta att ha en katt osv. :-)
Har aldrig haft katt förut, har bara haft en hel del kaniner och hundar och hamstrar. Men är van vid katt då mitt ex hade 3st och några av mina vänner även har det.
Tack på förhand!
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Är det en kattunge eller en vuxen katt du hade tänkt dig? :) Ska du skaffa en kattunge tycker jag du absolut bör överväga att skaffa dig 2. En människa kan aldrig ersätta den sociala bit som 2 katter får av varandra :)
Skaffar du dig en vuxen katt kan du dock se till att ta dig ann en som du vet från början trivs bäst som ensamkatt.
Vill du skaffa dig en vuxen eller kattunge? Raskatt eller huskatt?
Skillnaden på raskatt med stamtavla och huskatt skiljer sig en hel del förutom priset.
En katt (oavsett raskatt eller huskatt) ska vara minst 12v(enligt lag), dubbelvaccinerad, ID-märkt med chip, avmaskad/kollad för mask och veterinärbesiktad.
Flera huskattsuppfödare struntar oftast i detta ovan. :(
Välj gärna en katt från ett katthem. Det finns så många katter som behöver hjälp. Då är dom också redan kasterade, chipmärkta, vaccinerade och avmaskade.
Det allra viktigaste är att tänka igenom beslutet noga så att man är medveten om vad det kommer att innebära att ha katt i 15-20 år framöver. Har man ett hektiskt liv med mycket jobb och många fritidintressen utanför hemmet passar det mycket sällan att ha katt.
En innekatt behöver sällskap, stimulans och aktivitet för att få sina behov tillgodosedda och trivas. Det innebär att man måste vara hemma för kattens skull en hel del (inte bara för att sova). Ju mindre katten aktiveras på dagtid desto piggare kommer den vara på natten. Man måste också vara beredd att anpassa sin möblering i hemmet så att katten har tillgång till så många ytor som möjligt (särskilt på höjden). Katten måste även ha möjlighet att spana i fönster och vässa klor och klättra på rejäla klöspelare.
Att ha katt innebär att man inte kan ha ömtåliga prydnadsföremål åtkomliga för katten, man kan inte ha alla sorters växter och blommor (framförallt inte de som är giftiga), man kan sällan ha tunna sladdar liggande framme. Man kan inte heller ha onätade fönster stående på glänt eller oinnätad balkong ifall katten vistas där. Trots rejäla klösmöjligheter kommer katten troligen även vässa sina klor då och då på stoppade möbler och mattor så att "livslängden" på dem förkortas betydligt.
Alla katter med päls hårar, så även det kommer att märkas både på möbler, i sängen och på dina kläder. Nakenkatter lämnar fettfläckar efter sig istället. Kattsand och damm kommer också att spridas till andra ställen än i lådorna. När man har katt måste man vara beredd på att både ha en lite högre toleransnivå och att orka städa och tvätta ofta.
Förutom inköpspriset får man räkna med kostnad för kastrering, grundvaccinationer och id-märkning (om inte detta är gjort), samt engångskostnaden på 130 kr till SKKs id-register för ägarregistreringen (ägarregistrering i Sveraks id-register är gratis).
Löpande kostnader för katten är mat, sand, försäkringspremier för den veterinärvårdsförsäkring man måste skaffa och årliga vaccinationer. Trots försäkring kan det dock bli väldigt dyrt om katten råkar bli sjuk eller skadar sig, så har man en osäker ekonomi bör man välja en fast självrisk för att vara på den säkra sidan. Till löpande kostnader kan man även räkna de klisterrullar som behövs för att avhåra sina kläder innan man visar sig för folk.
Förutom alla nackdelar finns det såklart hundra miljoner fördelar med att ha katt, men fördelarna är nog mer självklara för alla, iallafall för oss som gillar katter
!
Sajtvärd Katter iFokus