Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1610 ggr
Gia91an
1

Mager kattunge

Okej, såhär är det…

Min mamma bor på landet i en by med mkt vildkatter… Hon har själv en utegående KASTRERAD hankatt. För ett halvår sen bestämde sig en vildkattungehona att "flytta in" hos mamma…. hon var inte tam, men mamma pratar med henne varje dag och hon fick även mat (ofrivilligt) då mammas matskål satt lätttillgängligt för andra katter än hennes… Mistake, men sånt händer.

Mamma döpte denna vildkatthona till LUIE. Efter ett tag blir Luie så tam att mamma kan klappa, men absoluuuut inte lyfta eller så… och som alla lösgående fertila honkatter så blir hon dräktig. (mamma har alltså inte innan kunnat få tag i henne och kastrera, och eftersom det inte är hennes katt så har hon inte tagit det initiativet fullt ut heller då hon har sjuuukt dåligt med pengar…)

När Luie ska föda så bestämmer hon sig för att göra det på mammas soffa i uterummet och allt går bra med förlossning. Ut kommer 4 underbart fina kattungar, 3 hanar och en hona. Luie blir mer och mer tam då mamma tar extra hand om henne nu när hon faktiskt går att närma sig ordentligt och så. Min lillebror är jättekär i Luie och bestämmer sig för att behålla henne som sin katt, innekatt.

När kattungarna var 4 veckor så flyttade vi dem till min pappa där jag och min bror bor så att de inte börjar springa iväg när de öppnar ögonen, och blir vildkatter precis som mamman.

De får IAMS kattungemat både mamma och kattungar och det funkar för fyra av fem katter…men En av våra små under är mager och vill inte äta. Han äter inte mkt från mamman längre och han äter inte kattmaten. Han vill inte ha blötmat (inte Bozita i alla fall) och han vill inte ha färs.

Jag lyckades mata honom innan idag med ägg gula och några frön kattmat och jag är säker på att han inte ätit något på flera dagar så hungrig han är.

De skall avmaskas så snart det bara går, mamma och kattungar. Och vaccineras allihopa… Mammakatt skall även kastreras så fort ungarna flyger ur boet. (Jag kommer behålla en kattunge och han skall självklart kastreras)

Jag kommer inte att ha möjlighet att kastrera de andra tre kattungarna även om jag ville, har helt enkelt inte möjlioghet ekonomiskt what so ever. jag är student och har liksom inte "bett" om denna kullen då Luie inte är min. Men de ska iaf avmaskas och vaccineras och se till att man uppmanar köparna att kastrera. Jag kan inte göra mer än så och att ge dem bra mat.

MEN! då till frågan. Vad ska kattungen äta? Han är kräsen och vill inte tugga ordentligt tror jag… ägggula var gott men kan han leva på det ngn längre tid ens? Jag ska testa att köpa lite "sämre" blötmat och se om han vill ha det. Torrfodret får vara kvar för det funkar iaf för de andra som lägger på sig bra. TIPS!

Jag har aldrig haft en kull innan så tips vore bra. Jag försöker göra det bästa jag kan… :/

Jourhemmet
0

Köp Royal Canin babycat 34, den ger jag till alla jourkattungar som första föda och den är mycket populär. Den ska ni blötlägga med varmt vatten så sväller dom snabbt. Mammakatter brukar också älska detta.

Om den vägrar det så prova även med RoyalCanins mousse, den är för kattungar som ska börja med fast föda. En del kattungar tar lite längre tid på sig att vilja ha riktig mat.

Gia91an
0

Okej ska checka in det… Är det ngt mer man kan prova?

Jourhemmet
0

Köttfärs brukar jag även ge.

Gia91an
0

Provade det, mammakatt blev glad men bebbarna var inte imponerade alls! :(

Jourhemmet
2

Oriva då RC babycat34, den älskar alla jourkatter. Men som sagt blötlägg med mycket varmt vatten.

Mison
0

Avmaska omedelbart. Masken kan ta livet av dom, om man inte gör något åt det. Hade själv en unge i vintras som höll på att gå under, trots att han var avmaskad. Medlet tog inte ordentligt, så det fick bli en kur till, och separat matning av den lille.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Gia91an
0

#6 bra tips, har planerat att avmaska så fort som… :-) det är Inga risker med att göra det när de är små?

giffan
0

En fundering, kan inte kattungar få mask från sin mamma och på så sätt bättre att maska när de är små?

Inget råd, utan bara spekulationer..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

IceJossan
0

Kattungarna kan få mask ifrån mamman, mycket riktigt. Det sägs att det nästan är garanterat att kattungarna har mask om mamman är utekatt.

Köp Banminth, det är extra milt för känsliga magar.

giffan
0

#9 Okej, då ger jag oxå rådet att maska omedelbums Glad… mask är inte att leka med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gia91an
0

nej jag vet iaf att de kan få från mamman… :-) ska avmaska så fort som… var mest orolig gör dem är ju så små… 8 veckor den 18:de!

Jourhemmet
1

Banminth kan man ge två veckors ungar. Tänk på att ge en dos nu och en till om två veckor.