Allergivänlig katt?
Hejsan!
Jag har tidigare haft två underbara katter som jag inte längre kan ta hand om då jag är jätteallergisk. Men jag saknar dom så otroligt mycket. Min fråga är: finns det kattraser som är allergivänliga? Jag har hört talas om att Sphunx ska vara en mycket bra allergivänlig katt. Finns det fler allternativ? :) Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning, Veronica. :)
Rasen sibirisk katt är bland dom allergivänligaste.
Okej, kan du ge exempel på raser? :)

Det där är väldigt individuellt, men störst chans att tåla dem verkar det vara med sibirisk katt, sphynx, devon rex och cornish rex.
Sibbarna har mindre av något enzym i saliven som många allergiker reagerar på, de andra är ju nakna eller har väldigt kort lockig päls så det kan hjälpa.
Sen finns don spynx och peterbald som också är naken respektive naken till pälsad i olika nivåer så att säga, och selkirk rex och LaPerm som är lockiga, men jag vet inte hur det ser ut med allergivänligheten för dem då de inte är särskilt vanliga här i Sverige ännu.
Viktigt att tänka på är att man kan tåla en ras som normalt inte ses som allergivänlig också, så även om det inte fungerar med dessa kan någon helt annan gå bra, men det kan ju ta tid att hitta vilken förstås. Vuxna katter är även mindre allergena än kattungar, och kastrerade är lättare att tåla än fertila.
Men kontakta uppfödare av lite olika raser och be om att få komma dit och provsniffa 
Kloka ord från Thaeri, mycket bra skrivet 
Tack så jättemycket underbara ni! :D <3
Är det din bild eller något du har tillstånd för att använda?
jag har hört att la perm är alergivänlig
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Min man är allergisk men vi har en sphynx och det funkar utmärkt.