Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4831 ggr
Mantissa
1

ATT VÄLJA KATT

Köpte ett exemplar av boken ”ATT VÄLJA KATT” av David Alderton.

Boken inleds med en sektion som heter ”Att välja katt”. Har inte så mycket att anmärka på där egentligen. Förutom att jag höll på att sätta teet i halsen när jag läste sektionen om blandraser:  ”..De är varken lika högljudda och påträngande som siamesen eller lika lugna som russiankatten.” Vaddå grov generalisering?

Jag köpte boken för att den innehöll en hel del beskrivningar av raser som jag aldrig hört talas om. Jag tyckte mig vara ganska insatt i de olika
hybridraserna, men Ashera, Cheetoh och Serengeti var helt nya bekantskaper för mig. Förvånand blev jag även att läsa om den uppsjö av kortbenta kattraser som nu finns att tillgå (egentligen bara korsningar av munchkin och andra raser med karaktäristiska drag). För vad sägs om: Bambino dwarf, Kinkalow, MiniPer, Elf cat(!), napoleon, lambkin  och Skookum?

Eller hade ni hört om Sokoke rasen som enligt uppgift uppfostrar ungarna som par? Om American ringtail som bär svansen som en spetshund? Jag hade då själv aldrig hört om varken Australian mist, vild abessinier,  kurilean bobtail, ojos azules eller  mandalay.

Men trots att min vetgirighet fick kaka i och med den här boken så finns det en hel del som sätter sig på tvären. Jag kan förstå meningen bakom att bunta ihop raser efter egenskaper i den här typen av bok där man vill hjälpa till i rasvalet. Men jag kanske hade önskat att man tagit upp mer väsentliga
egenskaper än: Färgstarka katter,  Mönstrade katter, Keliga katter, Pigga katter, Stora katter (här finns ”perserkorsning” som nr 10), Små katter,
Magnifika katter, Arbetskatter, Vildkatter, Begåvade katter, Krävande katter
och slutligen Unika katter.
Under ”unika katter” räknas b.la följande raser upp:
1. sibirisk korsning
2. Brittiskt korthår och perser
3: Korsning brittiskt korthår
4. Röd och vit blandras
5. Svart och vit blandras
6. Blå och vit burmakorsning
7. Siameskorsning
8. Siameskorsning (!)
9. Siames och chartreux
10.Angora och Europé

Jag vill också tillägga att rasen American curl, långhårig finns med både bland ”arbetskatter” och ”krävande katter”. Något motsägelsefullt kan tyckas.

Förutom raspresentationerna så kan man läsa om Kattens skötsel. En läsning som lämnar en hel del att önska.
Näst sist av artiklarna är ett frågediagram med rubriken ”Vilken människotyp är du?” som ska hjälpa en velig kattspekulant att hitta den bästa rasen för sig. Här får man tillåtas att höja på ögonbrynen åt exemplen som lyfts fram. Till exempel så räknas siamesen upp som en av de lämpligaste ensamkatterna.

Den sista artikeln har titeln ”Vilken är din kattyp”.  Där kattrasernas egenskaper t.ex pälsskötsel och aktivitetsbehov rangordnas med ett stjärnsystem från ett till tre. Av allt det jag läst i boken är kanske detta det som känns överhuvudtaget hjälpsamt.

viciouscircle
1

Alltså.. vad menar dom med "korsning" och blandraser? 
5. Svart och vit blandras
6. Blå och vit burmakorsning

Menar dom alltså att dessa korsningar alltid får samma temperament eller utseende? oO

fvanilla
2

Och vad är en "russiankatten", och jag visste inte de var lugna? Vad är sibirisk korsning? Svart och vit blandras? Och vad är blå och vit burmakorsning?

Boken verkar otroligt konstig. Det finns endast få bra kattböcker där ute, de flesta är ju helt ute och cyklar - som denna.

Midgårds
0

Jag fick denna bok och jag kan inte mer än instämma att den är lite märklig och jag har även kollat efter och många raser som nämns finns bara i USA så det är väl lite hur de tänker om raser och färger.

Mantissa
0

#1 Svart och vit blandras måste väll vara om man parar en vit katt med en svart?:)

#2 russian katten menar de russian blue, whita och black. De skriver om rasen att: "under många år så kallades de här katterna bara russian blue, men i och med framväxten av de svartvita (här måste översättaren ha missat och felöversatt black and white) varianterna, som numera har godkännts som utställningskatter av vissa organisationer, har ordet "blue" tagits bort ur namnet"

Sibirisk korsning= katt som parats i sibirien

#3 Jo lite märklig är bara förnamnet!

Lynxkissen
0

Köpte med den boken. Blev mycket besviken och tyckte inte alls den verkade seriös..

Jina
4

Åter är jag sugen på att sätta ihop en vettig kattbok som utgår från de raser som finns här.

fvanilla
0

#1 … men det är ju inte en blandras. Svart är ju en färg och inte en ras. Vitt är inte heller en ras. Och vitt är ju inte ens en färg i sig utan en "täckfärg". Så då menar de en katt som blir svart och vit? Men det är ju jättevanligt.

#2 Men, RBs är väl inte lugna katter?

#3 … så katter som paras i ett område som kallas Sibirien blir då automatisk "sibiriska korsningar"? Så våra huskatter är alltså utav sorten "svensk korsning"?

Jisses, vilken konstig bok!

På tal om böcker köpte jag en idag i en affär, en bok ifrån ICAs bokförlag. Den såg väldigt seriös ut. Gick igenom de kattraser vi har här, allt såg korrekt ut. Bra info om att man inte bör ha utekatter i bostadsområden, lite info omskötsel, osv. Ska läsa igenom den lite mer och se. Tror den hette Kattägarens handbok.

cosmonita
0
Mantissa
0

Jag tycker det var så roligt att av de 10 "unika" katt(ras)erna boken räknar upp så är tre siameskorsningar:)

whiteangel2
0

Jag har lånat boken på bibblan en gång, äger motsvarigheten om hundar "Att välja hund" av samma författare. Bra böcker tycker jag!

Marre

Jina
0

#10 På vilket sätt är den bra?

[sakring]
1

# 10 Jag undrar också vad som är bra med kattboken. Den förefaller var minst sagt "miss"ledande.

[Highonbluetomorrows]
0

Haha den låter ju inte alls bra. Jag läste just Understand Cats av Roger Tabor - det var en rätt bra kattbok :)

Allamej
2

Vad är en arbetskatt och var kan man få tag i sådana? Jag skulle inte ha något emot en som samlade ihop kattsanden och dammade åt mig :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor