Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2365 ggr
viciouscircle
0

Omsättbar energi

Har läst lite på kattmat osv.. En sak gör mig dock fundersam.. Om vi tex jämför Bozitas Indoor &sterilised http://www.bozita.com/sv/Feline/Produktgrupper/Produkter/Feline-dry-indoor/

Med Royal Canins Sterilised 37 http://royalcanin.se/katt/foder-butik/sterilised37/

Så ser man att Bozitas omsättningsbara energi är 1450kJ/100g

Medans RC är 1433,88kJ/100g

Det skiljer alltså inte så jättemycket.. Ändå har man ju fått höra och ser att RC har grymt mycket spannmål och kolhydrater i fodret.. Alltså energi som katten inte kan ta tillvara på.

Jag vet att Bozitas torrfoder inte heller är det ultimata eftersom det också innehåller spannmål och där igenom kolhydrater.. (Men inte lika mycket som RC?).. men jag trodde inte att dom ändå låg SÅ pass lika i omsättbar energi.

Det konstiga är också att Bozita rekommenderar 65g mat/ per dag för en katt på 3kg. Medans RC rekommenderar 46g mat/dag för en katt i samma viktklass. Borde det inte vara tvärt om? Eftersom Bozita innehåller mer energi än RC så borde man väl servera mindre av Bozita? (Vet att det är olika företag och att dom självkalrt har lite olika siffror, men det var ju ändå ganska mycket som skiljde i dagsranson)

Detta gör mig väldigt förvirrad. Hjälp! :)

Thaeri
0

Bozita torrfoder ligger på ungefär samma nivå som RC vad gäller sammansättningen, det är den trista historien.

Sen kan katten ta tillvara på energin i smältbara kolhydrater, det är sättet den gör det på som skapar problemen: istället för att användas går den till kroppens fettdepåer. Men rent krasst har den omsatts.

viciouscircle
0

usch då :( Jag som är så anti RC.. Ger mina katter Bozita nu och har alltid trott det varit mycket bättre än RC även i torrfoder (Inte bäst, det är jag fullt medveten om att det inte är)..

Så kolhydraternas dåliga energi räknas in tillsammans med proteinerna och fetternas bra energi i det totala värdet.. Även fastän katten knappt har någon nytta av "kolhydratenergin".

Ett foder med högt proteininnehåller kan ha samma värde i omsättningsbar energi som ett dåligt på spannmål och kolhydrater då alltså.

Vilket lureri!

[Anunnaki]
0

Katter kan tillgodogöra sig den energi som finns i kolhydrater. Kolhydrater finns i alla vegetabilier men olika mycket. Rotfrukter inkl potatis, sweet potato, yams m fl innehåller mycket kolhydrater liksom socker och spannmål och katter kan tillgodogöra sig alla sorters kolhydrater.

Energi finns också i alla slags proteiner. Katter som ska leva på kött omsätter lätt proteiner till energi eftersom det finns gott om bra protein i kött. Men för katter dåliga proteiner kan förstås omsättas till energi.

Alla typer av fett innehåller mycket energi men katter kan tillgodogöra sig enbart animaliskt fett. Vegatibiliskt fett går rakt igenom en katts mage och fungerar som laxermedel.

Omsättningsbar energi säger inte så mycket om kvaliteten på kattmaten om man inte vet var denna omsättningsbara energi kommer från.

Är det mycket fett i en viss kattmat blir det mer energiinnehåll än motsvarande mängd av en sort som inte innehåller så mycket fett.

Innehåller en viss sort mycket fibrer och/eller vegetabiliskt fett behövs större mängd än av en sort som innehåller lite fibrer och inget vegetabiliskt fett. Fibrer och vegetabiliskt fett kan en katt inte tillgodogöra sig.

Bäst för katten är nog mat som innehåller cirka 20 % protein, 10 % fett och 70 % vatten plus mineraler som kalcium, dvs rått kött där ben från kycklingvingar finns med eller kalciumtabletter.

fvanilla
0

#3 10% fett? Blötmaten jag ger innehåller oftast kanske runt 7-8% protein och 4-5% fett. Då det är så mycket vätska, är mer än det svårt att få.

Thaeri
0

#4, bra blötmat innehåller oftast 9-13 % protein och 4-6,5 % fett, och runt 80 % vatten. Dvs 45-55 % ts proten och 20-33 % ts fett

BARF innehåller lite mindre vatten, så man måste räkna om sakr pga det.

[Anunnaki]
0

# 5 Man skulle också kunna säga att tillverkarna av blötmat har tillsatt vatten vilket man ska ta hänsyn till när man jämför priset per kg för kattmat i burk med barf.Vatten från kranen är betydligt billigare än som utfyllnad i konserver.

Torrmat borde inte finnas anser jag.

viciouscircle
1

3# Dom kan tillgodogöra sig kolhydrater MEN inte på ett bra sätt om jag förstått? Det lagras som fett? 

Efter att ha läst på lite så har jag kommit fram till att jag nog ska sluta med torrfoder efter att den påsen jag har nu är slut.. På tok för mkt bukfylla tycker jag.. och för att inte tala om att de flesta innehåller spannmål (jag själv äter inte spannmål pga alla negativa effekter dom har, speciellt på tarmar, så varför ska jag ge det till mina katter?:()

Nej, det får nog bli någon sorts mjukmat/barf -kombo.

fvanilla
0

#5, denna infon fick jag ifrån Bozita och ICA's påsar med blötmat i sås. Lite märkligt att det är så blygsamt med protein och fett då.

#6, "Torrmat borde inte finnas anser jag." medhåll!

[Anunnaki]
0

Kolhydrater används av kroppen som energi i första hand. Fett och protein används också efter en del omvandlingar som energi. Kattdjur omvandlar lätt protein till energi eftersom naturen anpassat dem till deras proteinrika och kolhydratfattiga mat, t ex sorkar, möss mm. 

För katter som för människor, hundar etc gäller att får man i sig mer mat än vad man gör av med, främst som energi, blir det fett som lagras upp som övervikt. En del protein behövs för att bygga upp muskler och ersätta celler som behöver bytas ut och förstås när en individ växer för det är ju uppbyggnad av kroppen.

Äter en katt mer protein än vad den behöver för att upprätthålla kroppens funktioner blir det energi för katter.