Blod i avföringen
Har skrivit innan om min ena katt som varit konstig i magen. Det har visat sig att han inte alls har läs avföring utan att en liten klutt bara stannar kvar i rumpan när han är klar.
Igår hittade jag en sån klutt på golvet och den låg i blodat sekret. Trodde att det först var spya. Hittade även små små blodfläckar på ett par ställen i lägenheten. Problemet är att jag inte vet vem av katterna det är. Det är ingen av dem som ser röd ut i rumpan eller verkar må dåligt. Om det händer ikväll igen blir det att ringa vetten imorn.
Är det någon som varit med om samma?
Du har ingen fertil honkatt? tänkte om bloddropparna kan tyda på PYO.
Slickar sig nån av katterna sig mycket mellan benen skulle jag misstänka den katten som har problem… var klutten stenhård eller lös? hur ser avföringen annars ut i lådan… Blodet kan ju komma av irritation i tarmen också
Alltså om det är runtomkring, så kan det hända att han är hård i magen och att det spricker lite i mynningen. Min får jag blanda olika fodersorter til och se till att öka fetthalten i fodret, så blir det bra, då han med jämna mellanrum plötsligt blir hård i magen,, men nu är matte bätre på att förebygga.

Det är det jag också skulle ha gissat på men jag ju ingen fertil honkatt. Min honkatt har tom blivit kastrerad två gånger, då ena äggstocken inte hittades första gången.
Klutten var inte stenhåd och inte lös utan mittemellan. Avföringen ser normal ut för båda. Det är en av dem som råkar trampa i avföringen, varför jag trodde att den var lös.
Jag funderar också på om det kan vara irritation av ändtarmen då ena katten har haft avföring som har fastnat. Men det är ingen av dem som verkar slicka sig mer än vanligt….

#2 jag har sett att ena katten haft lite analsprickor och varit röd emellanåt. Men det konstigaste var att det var sekret i avföringen. Det har jag aldrig sett innan.
Ta en koll på den kissen då och tala om för veten vad du observerat…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Är det ljust blod så kommer det långt nerifrån och brukar inte vara farligt, mörkt blod högre upp i tarm/mage. Katter kan också få hemorrojder.
och slemmigt kan det också bli om det är hemorrojder. Men som sagt, ta en koll hos vet.

Jag tror själv att det är dags för en tripp till vetten för en koll. Inget slem eller konstigt i natt eller imorse, men vill ju inte att han ska ha ont 
Hemorrojder hade jag inte ens tänkt på att katter kunde få. Jag har varit lite insnöad på att han kanske har börjat få problem med analkörtlarna för han luktar lite surt (el bananskal enl mig) ibland ifrån baken.
bra att du tänker på det sättet….

En liten uppdatering hur det har gått.
Ringde veterinären då men de tyckte att vi skulle avvakta om det blev bättre. Har inte varit mkt slem, men Sylvester har haft blod i baken rätt ofta efter han har bajsat.
Så igår blev det en tripp till veterinären. Hon kunde inte hitta något som uppenbart kunde orsaka det slemmiga och blodet. Hon tömde även analsäckarna och de såg inte ut att vara inflammerade men det såg ändå inte normalt ut. Var kletigt istället för mer rinnigt som det tydligen ska vara. Så det blev att ta blodprov för att se om det är några parasiter som gör det. Ska även lämna in avföringsprov för tre dagar.
Hon tyckte även att han var lite överviktig och behövde gå ner ett kilo. Jag kan väl hålla med om att han kanske har lite hull, men han är en stor och bastant katt. Det var även hans mor. Jag hade dock inte ränknat med att han vägde 7,4 kilo. Så nu kommer det nog bli lite blötfoders diet ett tag och se om vikten blir bättre.
hoppas det inte är något farligt….

Det hoppas jag med.
Det är ju inte det lättaste att samla ihop tre dagars avföringsprov när han har beslutat sig för att ändra sina vanliga bajsrutiner + att vi har en katt till så det går ju inte att bara plocka upp random avföring. Innan vi var hos veterinären gick han alltid på toa på morgonen innan vi gick till jobbet eller direkt när vi kom hem. Men såklart att när man väl behöver att se när han går på toa ändrar han rutiner…..Dessa katter =)