Tonfisk till katterna!
Vad säger ni om det? Om att ge det till katterna?
Jag har läst om att man kan ge Tonfisk i olja till katterna för att ge dem extra B-vitamioner.
Men nu får jag höra att det är inte alls bra för katter. Vad ska man då ge till en kräsen katt som vägrar äta B-vitamintabletter eller inte vill ha sådana där B-vitamin droppar?
Har inte testat ännu men ville höra med er först vad ni ger era katter för att ge dem extra B-vitaminer :)
Tonfisk ska du inte ge då det kan innehålla histamin. Jag ger inte mina någonting utöver lite godis och mat. Behöver de B-vitamin?
#1 Mina behöver det eftersom de fäller hår som bara den. De är ju innekatter och kommer inte ut så ofta (mer än på balkongen) så jag vill ge dem något som innehåller B-vitamin som de kan äta. Har som sagt testat B-vitamin droppar och tabletter som de total vägrar äta så något måste jag ju ge dem som de kan tycka är gott.
Varför skriver man ut Tonfisk i olja på internet om det nu kan innehålla något som är farligt för dem? Om det nu innehåller histamin! :/
Är det veterinär som ansett att det krävs b-vitamin eller? Och behövs det, går det inte droppa på något dom tycker är gott?
#3 Nej, jag vill det. Ena av dem började håra nu för en vecka sen, rejällt och som aldrig har hårat så förut. Den andra som är korthårig hårar ju mer än vad hunden gör (som för den delen hårar också en del) men jag vill ge dem något att äta.
Har försökt droppa på något de gillar men det går inte, de lämnar det bara!
De kommer fortfarande fälla även med b-vitamin då vitaminintaget inte kommer minska temperaturen på sommaren. de byter helt enkelt om till bikinisäsongen *s*. Så länge pälsen ser ok ut och inga kala fläckar dyker upp så skulle jag inte komplettera med b-vitamin. Speciellt inte utan att ha rådfrågat veterinär innan.
/Fridaybrew
#5 Tack för hjälpen……..
Jag har hört att tonfisk innehåller höga halter av tungmetaller som är skadligt och som bland annat kan leda till att katter får kristaller i urinen.
Anledningen till att det finns tonfisk bland kattmaten på affären osv är av samma anledning som det finns ohälsosam mat för människor i affären. Bara för att det finns i affären så betyder det inte att det är bra att äta :)

Bada katterna då kommer mycket av den redan döda pälsen att lossna.
Stolt ägare till tre La permer
Vad jag har hört så skall man väl undvika tonfisk för att många katter är fiskallergiker. Min katt verkar inte ha någon fiskallergi och hon fullkomligt älskar tonfisk. Så jag har inte mage att neka henne det helt. Jag ger det någon gång ibland, lite som festmat
Jag var ju inne med två jourisar som kräktes blod. En av de första frågorna veterinären ställde var just om katterna fått tonfisk. Tydligen kan katter få en akut förgiftning av tonfisk och bla kräkas blod.
Dumt att chansa tycker jag.
Det finns en annan tråd här om just tonfisk sök så ska du finna.
#11 Orkar inte leta igenom alla hundratals inlägg som finns. Men nu har jag fått min hjälp och ska inte ge dem någon B-vitamin alls. Tack och hej!
Du ska söka på ordet tonfisk.
#2 Jag vet inte om du är kvar i tråden men jag gör ett försök. Du skriver "De är ju innekatter och kommer inte ut så ofta (mer än på balkongen) så jag vill ge dem något som innehåller B-vitamin som de kan äta." Menar du då kanske D-vitamin? B-vitamin får nämligen både människor och djur i sig via kosten och har inget med solljus att göra. :)
#14 Ska jag vara ärlig har jag inge koll på det där med B-vitamin. Men har hört att äter de eller få i sig extra B-vitamin så kan de minska håravfall och sen var det något mer. Läste det någonstans men mins inte vart! :)
Vad gör D-vitamin då? :)
Alla katter fäller mycket denna årstid.
#16 Då hände det bara pang poff nu då på min Ragdoll som för en vecka sen aldrig fällde över huvudtaget!
D-vitamin används bland annat för att bygga upp skelettet och för att musklerna ska kunna arbeta (muskelkontraktion). Man kan läsa mer här:
http://www.swecat.com/Katt/Naringslara
http://www.kattstatus.se/sida50.html
Jag hittade också en veterinär/butik (http://www.veterinarhuset.se/butik.aspx?1=5&ID=728) som säljer b-vitamintillskott just mot fällning för hund och katt:
"B-vitaminkoncentrat för hund och katt. Används bla. vid pälsfällning, matt päls samt dålig aptit. 250 ml"
Jag vet dock inte om det är nödvändigt, enligt swecat behövs inte tillskott av b-vitamin så länge katten äter bra:
"Animalier innehåller mycket B-vitamin och friska katter som äter en köttbaserad kost behöver inga tillskott i form av B-vitamin."
Medan kattstatus säger så här:
"Den B-vitamin som är lättast för katten att få brist på är folsyra som finns i stor mängd i lever. Underskott av folsyra ger bl a blodbrist. Den B-vitamin som är lättast att överdosera är niacin så om man ger sin katt B-vitamintillskott regelbundet så är det niacinhalten man ska dosera efter. Överdosering ger bl a klåda och hudrodnad."
Det verkar vara en riktigt djungel det här, haha!
#18 Får ta mig tid någon dag och läsa allt det där, men det där lilla du skrev på slutet sa en och en annan sak så. Får väl fundera på det nu! Min Ragdoll som aldrig har hårat förut hårar som fan (ursäkta språket) just nu så jag måste borsta han 2-3 ggr om dagen för att minska ner det. Vilket inte hjälper så mycket! :)
Har du bytt foder nyligen? Det skulle kunna vara boven i dramat. Hittade en gammal tråd (ursäkta mitt länkspammande ;)) som hade en del tips:
http://katter.ifokus.se/discussions/4d716493b9cb462239075314-katten-faller-nagot-fruktansvart-mycket
Ännu en länk, ett veterinärsvar på en fråga om fällning:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/katt/katt-som-faller-har-kopiost/5769
Om det fällandet du upplever kommit plötsligt kanske det kan ligga någon brist eller sjukdom bakom. Om det håller i sig kan det nog vara en idé att kolla med veterinär för säkerhets skull. :)

En annan sak är att tonfisken är en hotad fiskart
Hur gammal är din katt?
vad äter den för torrfoder just nu?