Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2449 ggr
Quincy
0

Kissklumpar

Hej!

En lite konstig fråga, men hur många kissklumpar kissar din katt per dag och ungefär hur stora är de?

Fridaybrew
0

Katten kissar inga klumpar =)

Hur mycket den kissar beror på hur mycket den har druckit och om den får blötfoder/barf eller torrfoder.

Sedan spelar temperaturen in.

Inte ofta man väger katten på grammet när före och efter de kissar. Eller väger och mäter sandklumpar (om man nu ens har klumpbildande sand).

Har man stora fräscha vattenskålar framme och katten mår bra så är det inga problem. Misstänker du att något är fel på katten så är det bästa att ta katten till veterinär.

/Fridaybrew

Quincy
0

haha! ja självklart kissar inte katter klumpar! tänkte först skriva hur många kissklumpar ni hittar i lådan per dag och ja…. sen blev det en konstig mening.

Nej det är klart att man inte väger kissklumparna, men ville bara ha ett hum om vad som är vanligt. Mina katter tycks må bra, men man vill ju ändå ha lite bra koll eftersom de är rätt duktiga på att dölja smärta osv.

Fridaybrew
0

Lugnt jag tyckte det var lite humor =)

Tyvärr har jag ingen aning då vi har många katter och det varierar mellan katterna.

Dock är tipset att ha stora vattenskålar/fat så morrhåren inte tar i en skålkant eller liknande. Läste detta om morrhåren i någon tidning och som de formulerade det så lät det underbyggt och logiskt. Tyvärr minns jag inte var eller när jag läste det. Hur som haver stora skålar och flera utspridda i lägenheten är bra speciellt sommartid.

Edit: Googlade och hittade lite intressanta träffar använder lmgtfy men ta inte det som en förolämpning det är bara enkelt sätt att dela en googlesökning (och lite roligt också):
http://lmgtfy.com/?q=morrh%C3%A5r+katter+vattensk%C3%A5l

/Fridaybrew

Quincy
0

De dricker bra, och jag har två stora skålar. Jag hittar ungefär 9 kissklumpar per dag i lådan och det känns lite mycket för två katter? men det kanske är normalt nu när det är varmare eftersom de dricker lite mera….?

De äter både torrfoder och blötmat (dock inte varje dag eftersom de blir lätt lösa i magen av det).

annzoo
0

är du säker på att de enbart är kissklumpas och inte lös avföring? diarre blir som kissklumpar man lite plattare..

Quincy
0

jo jag är säker på att det är kissklumpar eftersom de har haft lös avföring förut, så jag vet hur det ser ut

Quincy
0

#3 oj visste inte att man kunde göra så haha, coolt!