Semester - var mår katterna bäst?
Om ni inte kan ta med katten/katterna på resa en vecka, var mår de bäst?
Hemma - någon kommer morgon och kväll och ger mat och tömmer lådan, sätter på radion och kelar en stund.
Hos kattvakt -
De har sällskap men är ovana vid att vara hemifrån. Risk att någon glömmer att stänga en dörr eller fönster.
Pensionat - Har ingen erfarenhet hur det fungerar.
Jag vill gärna ha era synpunkter var ni tycker att katterna har det bäst om man måste lämna dem.
Vi brukar ha någon som kommer och bor hos oss om vi ska bort, men alla har ju inte den möjligheten. Hur gör man då?
Zabelle
Vi har alltid låtit våra katter vara kvar hemma och så har vi haft kattvakt. Ofta kan sonen bo här men innan så kom min mamma två gånger om dagen och stannade en stund varje gång.
Alla mina katter har varit ängsliga på nya ställen. Kanske beror det på att de för det mesta varit innekatter.
Jag har ingen erfarenhet av kattpenionat.
/Maria
Vi ska åka bort en vecka, sist vi lämnade bort katterna hos sonen så tog det flera dagar innan katterna kände sig "bekväma" med att vara där. Nu finns där en liten 2-åring som kan öppna dörrar också.
Vi har 2 grannar som båda är hemma och erbjuder sig att gå in flera gånger om dagen till katterna.
Kanske det är ett bättre alternativ än att lämna bort dem?
Zabelle
#2 Jag hade nog valt grannalternativet. Inget ont om sonen och hans familj
men katter är speciella och jag upplever att det ofta tar ett bra tag innan de "bor in sig"
Vi har flyttat en hel del genom åren med katter och det har varit jobbigt för dem den första tiden.
/Maria
Är katten ensam så hade jag nog låtit den "flytta" tillfälligt.
Är de fler så hade dom fått vara hemma =)
Kan nog bli lite väl ensamt för en katt som är själv men är de flera så har dom ju sällskap av varandra.
#3 Katterna är "måttligt" förtjusta i barn så det känns nästan som om grannarna är bästa alternativet.
#4 Det är 2 katter så de har sällskap av varandra.
Zabelle
Kan inte någon bo hos katterna? Det blir väldigt mycket ensamtid för kissarna annars.
#6 Det är väl klart det bästa men annars så har många katter mycket ensamtid med varandra när man jobbar och liknande. Åtminstone har våra katter det.
Jag har varit hemma ett år och sedan jobbat halvtid sedan december men katterna har mer eller mindre sovit sig igenom dagarna som jag antar att de gör när vi båda jobbar heltid.
Katter är så olika också så man känner nog sina egna katter hur de brukar reagera.
/Maria
Klart att katter sover när dom är uttråkade. Personligen skulle jag aldrig lämna katterna för att ha någon som kom och tömde lådan och gav mat två ggr om dagen.
#8 En vecka klarar sig katterna även om de skulle vara "uttråkade", det är ju inte på livstid. Alla har inte någon som kan ställa upp och faktiskt BO hos katterna.
Bäst är naturligvis om någon du litar på är villig att flytta hem till dig veckan du är borta.
Annars tycker åtminstone jag att det funkar med kattvakt som kommer två gånger om dagen och kanske kan stanna en stund. Katterna har trots allt varandra, är i sin trygga miljö och kan bibehålla sina rutiner. Det välbekanta är viktigt för de flesta katter.
Svårt att ge ett generellt omdöme om alternativet pensionat då de varierar oerhört i kvalitet. Några är riktigt dåliga, bara förvaring. Jag har haft mina katter på pensionat en gång och det var ett fantastiskt ställe. Endast 8 stora, varma rum, utegårdar och en kunnig kattälskare som verkligen var hos djuren. Vid hämtning var det tydligt att det inte var ett dåligt alternativ för dem
#8 Om personerna dessutom stannar en stund och leker med katterna så tror jag att det går alldeles utmärkt för en kortare tid att ha tillsyn två gånger per dag.
Jag som då har varit hemma på heltid med två katter, skulle de då ha varit helt uttråkade för att de sovit mer eller mindre hela dagarna?
Jag upplever att katter sover väldigt mycket. I alla fall mina och så får de sina ryck emellanåt i trädgården.
/Maria
Visst har jag folk som kan komma och bo hos oss, men de har småbarn och katterna gillar INTE små barn. Då håller de sig gömda, det känns inte heller bra.
Zabelle
Då är ditt grannalternativ bäst. Om du inte vill lämna dem på pensionat. MEn då måste du å andra sidan ha katterna fullvaccinerade, jag bara nämner det ifal du INTE har det. Många kattpensionat kräver även att katterna är försäkrade.
att låta din släkting med småbarn ha katterna hemma hos sig är INTE ett alternativ som jag skulle rekommendera.
Sedan saknar faktist djur precis som små barn tidspespektiv. Så dina katter kommer INTE att sitta på måndag och längta till att du ska komma hem nästa måndag.
Passade grannens katter här förrförra veckan, de var på Rhodos. Gick hur bra som helst, pysslade lite med blommor, tände lite olika lampor tog in post och småpratade med katterna. allt förlöpte perfekt. Vad ska man ge i betalning? Jag skäms för att ta betalt för sånt, jag tog mig ju bra promenader dit bort. Så jag vart jätteglad 2 l whisky 
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hemma skulle jag nog också säga. Dock har jag ingen som kan komma o mata samt släppa in och ut mina katter på dagarna och på kvällen då vi inte har någon katt lucka. Dock har vi bara varit borta från katterna en vecka sedan vi köpte den för snart 5 år sedan. Då fick de bo på ett mysigt litet kattpensionat och de verkar ha trivts bra där, men det har nog stor betydelse att de är två och inte ensamkatt :)
Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius
#13 Katterna är fullvaccinerade, men jag har ingen erfarenhet alls av pensionat.
Tack för era synpukter, man vill ju det bästa för sina djur.
Vi har bara lämnat dem 2 gånger på 7 år så de är ju mest vana vid att vara hemma.
Zabelle
Alltså jag tror man får känna in sina katter. Jag lämnar honom antingen hos mor, där han är van att vara i perioder eller så får han följa med mig, då jag ändå verkar vara tryggheten.. Jag vill inte att han bara blir matad av ngn granne och skulle oroa mig sjuk för honom då.
Jag skulle aldrig lämna mina katter på ett pensionat.
Detta för att jag har volontärarbetat på ett katthem med pensionat. Man vet aldrig hur en katt kommer att reagera när den kommer till en ny plats med nya människor. Visst, katten får mat och kel och allt sådant. Men det har hänt att katter som annars är världens keligaste och lugnaste helt plötsligt blir jättestressade och rädda. Tänk er att sitta i den stressen i en vecka eller mer? En katt som jag träffade låg i ett hörn och ögonen var jättestora hela tiden. Jag tyckte så synd om den. En annan fräste och man fick inte komma i närheten.
Självklart gäller inte detta alla katter, de flesta katter mår bra och sover och visar inga tecken på stress på pensionat.
Men jag skulle aldrig chansa med mina egna katter. Som sagt man vet aldrig hur katten kommer att reagera.
Vi betalade en kompis för att bo hos oss medans vi var borta i 6 veckor. Kompisen ville inte ha betalt men hon fick 1000kr per vecka hon bodde hos oss, detta tyckte jag var billigt och värt. Speciellt med tanke på att vi har 5 katter och våra släktingar är kattallergiker.
1000kr per vecka för 5 katter = 200kr per katt/v = 30 kr per katt om dagen det är verkligen billigt speciellt om man kikar på kattpensionat och då är det ändå väldigt ynkligt hos pensionaten. Hemmamiljö är verkligen bästa alternativet, och det är värt att spendera pengar på att veta att ens vänner har det bra.
/Fridaybrew
Jag ska vara borta en vecka nu under semestern och har ordnat det så att min mamma går hit två gånger om dagen för att ta hand om katterna.
För mig är det det bästa då båda katterna är vana med henne, hankatten är nervös med nya människor och nya miljöer (därför vill jag inte flytta på dem) och dessutom är ju den innätade balkongen här hos mig, så det är lätt att släppa ut dem i friska luften.
Mamma ääälskar mina katter, så hon tar mer än gärna hand om dem, vilket underlättar.