Öronmärkt
Jag bara undrar om katten behöver vara sövd för att få sin öronmärkning? Kom på det för någon vecka sedan att Luke inte var det. Alla våra andra katter har blivit det när de kastrerades men han kastrerades ju tre år före de andra. Det var inget som vi tänkte på då. Visst han håller sig ju här hemma hela dagarna visserligen men vore bra att ha på honom ändå tycker jag. Men måste dem sövas för det?
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Vad jag förstått så måste dom vara sövd, och därför görs det oftast i samband med kastreringen (: Men jag är inte säker.
//Jessie

För att tatuera så måste katten vara sövd.Det bästa vore ju att chippa katten nu och sen ev tatuera nästa gång katten sövs.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Hoppas verkligen inte det. Har ju inte lust att söva honom bara för det eller vänta tills det mot förmodan skulle hända honom något så dem behöver söva honom. Tur att han har halsband om som sagt är hemma nästan hela tiden. Han har legat i vår carport på ett liggunderlag hela veckan och solat sig.
Chippa katten, passa på vid nästa vaccinering då det också är en injektion. Halsband är ingen säkerhet.
4# Håller med om att halsband inte är en säkerhet.. Det snarare en risk.
Skulle aldrig låta mina katter ha halsband.. Risken att dom fastnar är väldigt stor.. Känns som om riskerna är större än nyttan..
#4 Funderar på att göra det med men vill helst ha öronmärkning på dem. Känns bättre på något vis.Dessutom kollar vissa inte efter chip om dem träffar på en katt dem tror kan vara hemlös.
#5 Jag vet att det är en vis risk. Dock känns det bättre att ha det. Hade det inte på en hona en vår och hon bor någon kilometer bort nu. Hon var en liten och smal hona som gärna tiggde mat hos andra om hon inte gillade det vi serverade. Någon tyckte väl att dem var snälla och tog in henne. Vi annonserade med. Hade hon haft halsband hade detta in hänt.

Sällar mig till kören: chippa nu och öronmärk senare om tillfälle ges.
Det behöver ofta inte vara så att det måste hända katten något för att man ska söva, det kan vara något så enkelt som att ta bort tandsten.
Fast hade ni märkt katten hade ni ju bara kunant gå och hämta tillbaka den :) Halsband är ju inte heller samma garanti.. Katten kan ju lika gärna tappa det och då finns det fortfarande inte bevis på att ni äger katten.
och hellre att katten riskerar flytta in hon någon annan än att den riskerar bli strypt :(
Öronmärkning kräver nedsövning och det är en onödig grej att göra enbart för märkning.
Då är chip bättre :) Det går fort och kan göras när som helst i stort sätt!
Men hur mycket kostar chipmärkning då?
#7 Nu har han faktiskt inte någon tandsten konstigt nog inte heller min Blixt har det. Inte Sotis eller Dixi heller är bara Albin här hemma som jag inte vet.
300-400 kr tror jag
#10 Okej. I såna fall får jag göra det nästa månad när jag får lön. Ska ju ändå iväg och avmaska hunden så i såna fall kanske jag kan göra det samtidigt.
#8 Jag tycker det är bra med halsband. Särkilt när det är så få som ens vet om att en katt kan ha ett chip i nacken. Om jag ser en katt ute med halsband så vet jag att den har en ägare och inte är en förvildad/hemlös katt. Om jag ser en katt utan halsband så blir jag orolig och undrar vad det är för en katt, Bortsprungen innekatt?
Dessutom syns halsband bättre än en tatuering som man bara ser om man kommer nära och ett chip syns inte alls så om det är en skygg katt så kan den lätt tas för en förvildad katt och i värsta fall bli skjuten. Sen ska det ju vara säkra halsband man använder, alltså sånt som går att komma ur eller som knäpps upp om det spänns mycket.
#12 Håller med. Är det som är problem med chipet. Därför vill jag helst ha tatuering. Han har iaf halsband nu. Fast han är ju så långhårig så är knappt att det syns.
#12 Håller med dig till fullo :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har både halsband (säkert halsband) och öronmärkning på min katt. Och för säkerhets skull ska hon chipmärkas också. Skulle aldrig klara av om hon försvann. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#15 Jag tror också att det är bäst med både halsband, chip och tatuering om man har utekatt. En tatuering kan ju bli otydlig. Kunde även vara bra med någon slags tatuering som visar att katten är chipmärkt, typ en prick eller nåt i ena örat.
12# så vitt jag vet så är det väl förbjudet att skjuta katter utan att först ha fångar in den och kollat upp eventuella chip och öronmärkningar?
#17 Det är nog långt ifrån alla som vet det eller ens bryr sig :/
18# Förjävligt..
Beror lite på vart man bor me kanske.. Bor man nära en bondgård med en massa ladugårdskatter så kanske det är en risk att en stryker med om dom skulle få för sig att "rensa ur"..
SJälv har jag bara haft utekatt i tätbebyggt område och då måste ju polis först kontaktas om katter ska skjutas av (och då går det ju "rätt" till).. Tror risken är väldigt liten att någon skulle börja skjuta katter hej vilt i ett villaomårde utan tillstånd.
Det är ingen som skulle få för sig att skjuta här omkring. Iaf inte folket som jag känner. Det är en bondgård runt 1km härifrån och sist jag var där så hade kattantalet totalt spårat ur. Massa vilda kattungar överallt. Vet dock inte hur det är nu. Men här är ingen som skjuter katter.
#19 Ja håller med. Det är bara dock vad jag tror.