njursjuk
Jag har en bekannt som idag berättade att hennes 8åriga hankastrat har diagnosterats med nedsatt njurfunktion. Så långt gången att han har retningar på slemhinnor och dålig päls samt att han är slöare än vanligt, men ej utdömd av vet.
Hon fick med sig ett specialfoder och något "pulver" som katten skulle äta varje dag.
Vad är de aktiva ämnena i ett sånt foder? Vet tyvärr inte namnet på jusst detta. Kan man hjälpa kattens njurar att återhämta sig på något annat sätt? Homeopati?
Homeopati ska man nog akta sig för i detta läge. Vilket specialfoder har han fått? Jag har en kisse med svaga njurar och han har de senaste 8 åren ätit Hill´s K/D och han mår bra på det. HAn är 13 år.
Min åsikt är, att homeopati kan man prova på antingen om allt annat hopp är ute, eller när det inte äventyrar något. Däremot, så är ju alltid mjukmat att rekommendera för det ger mycket vätska.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mjukmat rekomenderade jag också då katterna endast ärit torrt hittills. Tvärr vet jag inte namnet på fodret, men gissar att det inte är så jättemånga olika som veterinärerna rekomenderar i sånna här lägen.
Nä,veterinärfoder finns väl vad jag vet, bara tre märken. Hill+s Rc vet och så finns det ju ett till, asch hjärnsläpp----
Att # 3 och jag har diametralt olika åsikter om dessa specialfoder vet vi båda om men talar civiliserat med varandra ändå.
Specialfodren som säljs hos veterinärerna har ingen som helst medicinsk effekt för då skulle de inte få säljas av veterinärer utan skulle få säljas enbart på apotek. Detta har jag talat med Läkemedelsverket om.
Katten bör äta mjukmat och få i sig mer fett än vanligt. Lite laktosfri vispgrädde, en smörklick då och då skulle nog inte skada. Med smör menar jag saltfritt riktigt smör från kogrädde och vispgrädden ska också komma från kor. Alla former av torrmat bör nog helst undvikas.
Kvacksalveri som homeopati m fl ska man aldrig använda.
hihi och bevisligen, så fick min Arne bättre värden efter att han gick över till Hill´s K/D. OCh det under en period som jag bara gav torrfoder. nu äter han med glädje även mjukmat, tack och lov, så jag slipper gå upp så ofta på natten och sätta fram mat på bordet och klappa katten…..
men undrar över det där pulvret…… va det skulle vara….

Kan ta reda på det, men det kan ta ett par dagar
Pulvret som din bekant har fått är säkert fosfatbindare. Jag använder Renalzin, sedan 10 dagar tillbaka och tycker redan att min njursvaga Ossian fått bättre aptit.
Som Hawknest och Anunnaki säger så är bra blötmat att föredra framför torrfoder med det viktigaste är trots allt att katten äter och inte tacklar av. Min Ossan har aldrig varit så matintresserad så därför har jag tidigare kompletterat blötmat med Hills K/D helt enkelt för att få honom att äta mer. Nu vägrar han dietmaten och äter förutom blötmat lite av den andra kattens smakliga torrfoder som jag blötlägger. Hoppas att renalzinet blockerar fosforn som tydligen frestar på njurarna.
.

Veterinären hade sagt till min vännina att den andre katten (+12 årig hankastrat) inte fick äta av dietmaten, det var inte bra för honom. Vad kan det bero på?
Tyvärr är infon jag fick lite bristfällig. Vet berättade säkert allt detta, men det var lite för mycket info på en gång för en orolig kattägare att ta in..
Om det är Hill´s K/D så är den gjord så att den ska ge väldigt mycket näring vad jag förstår. OCh jag skulle aldrig i världen våga låta bli den. Däremot, så får inte esther äta den, för då får hon utslag.
#10 Ja hade Ossian tyckt om Hills K/D hade jag inte tvekat att fortsätta med den trots att det är torrfoder.
den finns som mjukis också! Men Arne ratade det…..
Hills k/d innehåller samma, majslutenmjöl, betmassa, cellulosa etc som alla torrfoder och som knappast gagnar någon katt över huvud taget. Kanske innehåller den lite mindre protein och lite mer fett än många andra sorters kattmat men det är svårt att avgöra eftersom det inte framgår om det protein och fett som katten kan tillgodogöra sig.
#12 Att din katt blev bättre kan ha berott på andra saker. För att kunna säga något som står på vetenskaplig grund måste det genomföras en vetenskaplig studie med många katter som medverkar.
ja, den perioden så övergick jag från Hill´s kattungefoder som vi testade med för att få upp honom i vikt. OCh det är smo sagt 8 år sen. Nu är han ok smal, men inte mager och han fick förbättrade njurvärden året efter och även året efter det. Så han får knapra sina K/D. OI och med att ingen av mina katter vill ha Barf och Mee inte ens vill ha mjukmat alls, förutom lite Catessy så fortsätter jag med det på killen. Mee vill inte ha annat foder än Josera och Almo Nature med hjort. OCh Josera verkar vara ett foder som alla kan fördra. Vad jag tänker på, är att jag måste kunna få vara mänsklig och kunna glömma foder framme ibland utan att någon katt blir dålig.

Katten i det här fallet har de sista dagarna blivit mycket sämre. Slö och tappad aptit 
oj då…. då har det gått långt…..Hoppas den repar sig…
Min skogis får nedsatt njurfunktion (de slås nästan helt ut) av värme. Så fort det blir varmt magrar hon av och blir som ett vandrande skelett och bara kräks vad hon än äter.
Så tyvärr för mig, men det bästa för henne, har jag tagit det tunga beslutet att låta henne somna in i morgon innan sommarvärmen kommer.
Känns jättetungt men jag vägrar vara självisk och ha henne kvar för min skull. Hennes njurar kan kanske bli lite bättre med något preparat (kommer inte ihåg vad det heter) men inte så pass mycket att hon slipper lidandet..
En liten tröst är väl att jag har den andre katten kvar samt hunden men det är tungt att veta att detta är sista natten hon finns hos mig
Hoppas det går bättre för kissen i den här tråden och att den repar sig igen!
Min älskade Razzlan:
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
# 17 Att vara ägare, är att ta ansvar, även när det tar emot och det visar du att du gör. Ta hand om er!
#18 Tack! Men just nu tycker jag klockan går alldeles för fort.. Kl är snart 4 och jag vill inte!
Just nu sitter hon och äter sitt favoritgodis, en kattpinne. Även om den snart kommer upp så har hon fått känna smaken.
/Ingalill
# 19 Jag hoppas att du i sorgen änd känner att det vr rätt beslut. Kram på er!
#19 Tack<3 Nu är det över..
Hon var lite orolig på vägen dit men väl där blev hon jättelugn. När veterinären kom in gick hon fram till henne och strök sig mot henne och sen hoppade hon upp på bänken själv som om hon talade om att hon var redo. Efter den lugnande sprutan somnade hon på mindre än 10 minuter och efter den andra sprutan tog det inte mer än 5 minuter så var det över♥ Min lilla tösabit..
#0 Förlåt för kapningen av tråden!
/Ingalill
Du gjorde din kisse en jättetjänst……inte lätt, men ibland så är det det bästa…
Ja, fast det var lite egoistiskt också.. Jag hade inte orkat se henne lida en sommar till.. Men självklart var det bäst för henne. Men enormt tomt! Tut ligger uppepå kattburen och jamar varje gång jag går förbi och Åskar (hunden) har gått flera rundor genom rummen och letat… Och varje gång jag sätter mig i köket tittar jag under bordet om hon är där
Hon brukar alltid ligga på stolen brevid och vänta på att bli kliad under hakan…
/Ingalill
Det blir bättre och det finns många "hjärtan" som söker ett hem. Min katt betyder massor för mig på alla möjliga plan, men jag vet att den dagen han dör, så kommer jag att skaffa en ny katt eller ta in en jourkatt ganska snart, då det finns så många som söker ett livslångt hem och varje liten personlighet ger ju så mycket tillbaka.
Det känns konstigt ett tag, det är som en bit försvunnit, man hör "spökljud", som om hjärnan själv skapar de ljud och synintryck man brukar se, men det går över.

Hade två katter som jag fick ta bort förra året pga njurarna =( Det var så svårt, först blev min kastrat skogis hane sjuk o fick somna in o sedan blev min perser sjuk o fick somna in =(
Njurarna är tyvärr det organet som oftast strular på våra små.
Jag beklagar din sorg #23 och jag hoppas att TS katt får lov att leva ett tag till.
Lägger in en bild på min goe Kungen ♥
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#24 jo, hade jag inte haft en till + en hund så hade det garanterat blivit en ny:) Men nu ska jag lägga orken och tiden på att vänja tut med koppel och bil/tågresor så slipper han vara ensam med kattvakt om vi reser bort..
#25 Åh, vad fin han var! Beklagar verkligen sorgen för bägge kissarna!
/Ingalill