Katt sjuk!!
Hej! Min katt var ovanligt trött igår och natten till igår spydde hon ganska många gånger men ingen hårboll bara galla/vatten. Jag var ute med henne igår i koppel och då verkade hon pigg men hade knappt ätit el druckit någon under kvällen märkte jag. Ringde till Albano sdurakut i danderyd och åkte in. Dom gav henne vätska i nacken men kunde inte ta tempen för att kissen blev så upprörd och det var svårt. Jag fick åka hem igen då hon verkade mycket piggare hos veterinären men skulle avvakta till idag.
Igår när jag kom hem åt hon lite och jag kände mig lugnare men nu vill hon bara sova. Hon brukar alltid gosa på morgonen när jag klappar henne men nu rör hon sig knappt. Hon andas bra men får lite kvälningar och hon är varm om nosen. Det kommer vatten ur munnen på henne och hon har tungan lite utanför tänderna vilket hon inte brukar. Hon verkar inte ha ont men hon verkar må illa.
Snälla någon som vet vad det kan vara el vad jag kan göra så länge??? Vet öppnar kl 10 så jag ska ringa dom direkt då och har redan fixat med skjuts till vet men snälla är så orolig har någon varit med om liknande symptom????
Ingen som har varit med om detta?? Är jätte orolig
Nej har ingen aning…kan hon ha fått i sig ngt? Jag hoppas att de tar er på allvar nu, se til att de tar prover!
Ringde nyss dom sa att jag ska komma in och att dom tar in henne för prover. Hon försökte äta torrfoder men det bara kom vatten ur munnen och hon fick kvälningar.

Hon kanske har ett stopp i halsen, hårboll eller något grässtrå kanske. Bra att du tar henne till veterinären. Lycka till där o jag hoppas att det går bra.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Nätan så att jag undrar om ngt kan ha fastnat i mag o tarmkanalen, så att hon inte kan äta..kanske behövs röntgen med.
Usch, fick hon nånting i sig under promenaden? Eller har hon tuggad på nåt hos dig? Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja antingen har hon nåt stopp i halsen eller magsjuk hon luktar konstigt och är så varm. kanske matsmältnings problem. Väntar bara på skjuts sen åker jag så fort som möjligt. Dom tar nog in henne för observation lät det som. Usch har aldrig haft sjuka katter :(
"Stopp i halsen" eller grässtrå ger inte feber.

Nej men det kan ha blivit en infektion av det hela o då blir det feber.
S*Luddhuvet´z
Jag skulle säga förgiftning eller att nåt sitter fast i halsen.
Jag var hos veterinären och dom tog tempen katten hade 39.9 grader feber så dom har kvar henne där för observation. Dom skulle sätta dropp och ta blodprov och röntga. Dom trodde att det var en infektion men dom ville ta prover för att vara säkra. Så nu sitter jag här och bara väntar på att de ska höra av sig. Dom sa att dom ringer så fort dom har fåttsvar på proverna och så fort dom vet mer.
Låter ju bra att det kikar på katten orderntligt:)
Ja känns skönt att dom kollar ordentligt. Nu kanske det är jag som är paranoid men tror min andra katt börjar få liknande symptom men inte lika grovt. Hon har ingen feber men är lite slöare än vanligt och dregglar lite. Kan infektioner smitta? allt kanske bottnar i att jag tog hem en ny kattunge för två veckor sen till mina två äldre katter. Usch vet inte men blir så himla orolig jag blir så stressad av sånt här.
#13 nej men finns sjukdomar som ger feber som kan smitta :)

Hoppas allting går bra. Låter ju som förgiftningssymptom. Men det kan såklart säkert vara någonting annat också. Huvudsaken är ju att kisse blir bra igen!
#14 Ok jag får avvakta till dom ringer och se vad det kan vara frågan om. Tack snälla!!
#15 Tack snälla!!!
Var den lille vaccinerad och är dina katter vaccinerade? Även om dom är det så kan den lille tagit med sig någon smitta hem. Jag hade herpes här hemma för en tid sedan och då dregglade två av katterna rejält.
Ja lillen är vacinerad men jag ska göra den sista vacinationen den 18 e mina andra två vuxna katter vacineras 1 gång per år.
Nu ringde dom från vet och sa att det är virus och att min andra katt förmodligen oxå blivit smittad om den saliverar men så länge den åt och drack behövde jag inte åka in. dom behåller katten som är inne över natten för att se om hon äter och dricker.
Nu till mitt dilemma. Blir så j….a förbannad dom jag köpte kattungen av hade inte avmaskat katten!! :(
Ska jag vänta tills mina stora katter är friska igen och avmaska alla tre samtidigt ifall de stora blivit smittade eller ska jag avmaska lillen nu och de andra stora senare? Får panik för att mina vänner säger olika snälla hjälp mig.
Jag tänker att om jag avmaskar den lilla nu så kan den ju bli smittad igen av dom stora katterna om dom fått mask och jag vill inte avmaska den lilla två gånger. Vet sa att jag inte ska avmaska dom stora nu när dom mår dåligt. Receptionisten kunde inte svara på om jag ska vänta med den lilla el inte :(
Hm hur länge har du haft den lilla? Kanske är det lika bra att vänta kanske?
Jag hämtade den lilla den 23 april så imorgon har jag haft den i exakt två veckor. Tänker att jag kan avmaska alla tre när dom stora mår bättre så slipper man att dom smittar varandra. Men en vän till mig menar på att hennes katt höll på att dö av för mycket mask och att lillen måste vara full av mask eftersom hon aldrig avmaskats men jag ser ingen mask i avföringen iaf så jag borde ju kunna vänta ett tag. Låter det dumt?
Har kattungen varit i kontakt med utekatter? Jag tror nog att du ska vänta och så avmaskar du hela gänget.

#21 Har hattungen en mamma som går ute?
Jag har inte avmaskat en enda kattunge på fem år.Jag vet att mina katter inte har mask eftersom att jag testar lite nu och då.
Stolt ägare till tre La permer
Mamman till lillen var inne katt. Men ska man inte avmaska katter när dom är pyttesmå? Kan jag avmaska lillen nu en gång och om fyra veckor igen?
Om den har spolmask så måste du ändå avmaska minst 2 gånger, eftersom avmaskningsmedel bara tar död på de levande maskarna och inte äggen. Du måste avmaska en gång till sedan när äggen har kläckts.
#25 ok men hur lång tid ska det vara emellan de två gånger jag avmaskar katterna då?
2-3 veckor. Då har äggen hunnit kläckas men inte blivit könsmogna än, för att hinna lägga egna ägg.
#27 Ok tack snälla! Men vad tycker du ska jag börja med lillen redan nu eller ska jag börja med alla katter samtidigt?

# Jag skulle inte avmaska utan testa lillkatten om han har mask eller ej.
På SVAs hemsida kan du läsa en massa nyttigheter.
#29 tack.
Eftersom katten aldrig blivit avmaskad tänkte jag att det kan vara bra eftersom dom egentligen ska avmaskas när dom är små men detta har aldrig gjorts.
Ska ringa imorn och fråga veterinärenhur jag ska göra och om jag ska vänta och avmaska alla samtidigt el inte
Dom ringde idag från veterinären och sa att min katt ännu inte har ätit eller druckit så dom vill hålla kvar den inatt oxå :( den är på dropp och får smärtstillande men dom sa att hon e arg på dom och att dom tror att det är ett virus men att dom inte fått ta prov på tungan för att hon e så arg. Min andra katt hemma har oxå ett sår på tungan och mår dåligt men hon äter och dricker iaf så då tyckte dom att ja inte behöver åka in med den.Ska åka snart för att hälsa på katten. Tänkte ta med lite mat, kattmjölk och en filt med hennes och lägenhetens doft på. Usch är så himla orolig vet inte vad jag ska ta mig till. . . . .
Behövde bara skriva av mig
Usch vad tråkigt! :( Bra att du åker och hälsar på, förhoppningsvis kan det pigga upp henne så hon kanske äter o dricker lite. :)
Jag hoppas verkligen det. Mina katter är inte så bekväma med främmande människor. Hoppas bara att hon blir bättre. Är så rädd för att det ska bli så allvarligt att dom vill låta henne somna in. . . Vet inte hur jag ska klara av det
Oj :(
Då är det herpes om de dregglar och har sår på tungan. Då de är vaccinerade så kommer det att gå bra eftersom det blir lindrigare då.
Om inte mammakatt var utekatt så behöver du inte avmaska.
#35 tack snälla!!!! Tänkte precis fråga om någon har erfarenhet av detta. Jag har varit så orolig och bara suttit hemma du har precis lugnat mig en massa :) Var och hälsade på nyss hon hade dropp så tassen var fixerad men hon hade iaf ätit lite idag :)
#35 men menar du dom vanliga årliga vaccinen som man tar? För jag har inte vaccinerat specifikt mot herpes.
#37 De årliga vaccinationerna är mot herpes och calicivirus. När jag hade herpes här hemma (tar hand om hemlösa katter) så blev alla väldigt risiga i ca: 1 vecka sedan vände det. Om dina katter inte hade varit vaccinerade så hade de troligtvis blivit betydligt sämre, men de dödsfall som sker brukar vara små kattungar.
Jag hade ett stort gäng kattungar på fem veckor just då som jag satte in antibiotika på i förebyggande syfte. Katterna dör inte av själva viruset utan av följdsjukdomar som tex pneumoni
Ok så det finns antibiotika mot detta då om det inte skulle bli bättre? Min ena som är inlagd har så ont att hon inte åt eller drack på tre dagar men hon fick vattendepåer i nacken samt dropp. Men eftersom hon åt lite idag så tänker jag att allt blir bra igen:)
Om deom har fått detta en gång stämmer det att det aldrig riktigt försvinner?
Om det är herpes du menar så försvinner det inte vare sig på katter eller människor.
Ok men blir det lindrigare då nästa gång det bryter ut?
Antibiotika sätts enbart in om katten skulle få tex pneumoni. Herpes är ett virus och där hjälper inte antibiotika.
Det är sällan det blir aktuellt med antibiotika på en vuxen katt som är i bra skick innan.
#42 ok tack snälla för all info verkligen!! Jobbigt när man inte vet så mycket. första gången jag har sjuka katter. du har varit till otroligt stor hjälp :) Har läst på lite nu om herpes
# 41 Om det är herpes du avser så hjälper inte antibiokita mot detta då det är ett virsu. Antibiotika ges vid bakteiella infektioner och för att hindra att man får en bakteriell infektion i samband med en virusinfektion då det blir två infektioner för kroppen att beämpa.
Ett herpesutbrott blir nödvändigtvis inte midlare för att man insjuknat i det och haft det tidigare. Det finns en del medel mot herpes dock inte antibiotika.
#44 Ok alltså medel för att lindra såren och så menar du? vet du vad det heter och vart man kan köpa det? Ska prata med sjukhuset imorgon :) tack snälla till dig oxå som ger mig den info jag behöver!!!
Mina två huskatter insjuknade i herpes när jag tog hem en ny lite kisse nu i vår.
Hankatten (båda är snart 3 år gamla) blev av någon anledning sjukare än honkatten. Han fick feber, rinnande ögon, luktade ruttet i munnen, dreglade och vägrade mat och till slut även vatten. Antagligen på gund av smärtan han hade från såren i munnen.
Han blev till slut så dålig från vätskebristen att vi åkte in till veterinären för att vätska upp honom. Han fick en bedövande salva för såren i munnen, men i övrigt fick han läka ut viruset själv. Vilket han gjorde på ca 1 vecka. Honkatten däremot blev knappt sjuk. Lite dregel bara, sen va hon bra på ett par dagar.
Men hade vi inte åkt in med hankatten hade han nog strukit med är jag rädd för, för så dålig blev han. Så det kan vara allvarligt även om det inte är det för alla. Mycket individuellt hur sjuka de blir.
Skulle tro att du får med dig samma salva som vi fick till vår. Sen borde hon bli bra snart igen :)
Därför är det viktigt att se till att de får i sig vatten och näring när de matvägrar. Jag har fått in många sjuka kattungar, som jag fått tvångsmata med spruta.
# 45 Det heter Zovirax 5%, men se till att du får den som är i tub och som man ska använda i ögonen. Den andra i pumpflaska får man inte ha på slemhinnor. Den i tub använder jag själv när jag får herpesblåsor i munnen. Fråga gärna på Apotket då det finns en del andra produkter mot herpes och fråga en veterinär.
#46 #46 #48 :) tack snälla!! Skönt att prata med några som vet och varit med om detta tidigare. Pratade men vet idag och min älskling har blivit lite piggare och dom matar henne och det funkar bra. Dom ville dock ha kvar henne för att fortsätta ge dropp och smärtstillande men det är väl bara bra tänker jag. Dom sa att det absolut inte är livshotande vilket känns otroligt skönt att höra :) dom skulle ta ett cellokonsert för att vara hundra procent säkra på vad det är. Nu kan jag andas ut för första gången på flera dagar. Fy fan vilket helvete det har varit usch!!!
Usch jag hade aldrig klarat att ha någon av mina älsklingar inlagda, jag har dom hellre hemma och matar själv. Många katter äter själva så fort dom kommer hem för att dom mår dåligt av att vara hemmifrån.
#50 Jag hade ingen val min katt hade inte ätit på nästan två dagar inte druckit och inte gått på toa så att fotsätta ha henne hemma var inte ett alternativ. Hon behövde/behöver dropp och jag kan inte erbjuda det här. Hon vägrade mat och vatten i nästan tre dagar även på sjukhuset så dropp var ett måste och jag kan inte erbjuda det i mitt hem.
Jag hatar att inte ha min katt här hemma och det gör ont i mig men jag har inget annat val. Även när jag får hem den kommer jag behöva ha henne inlåst i ett rum då min nya kattunge är allderles för vild för den sjuka hon behöver lugn och ro.
Så om du tror att jag frivilligt har min katt på sjukhus med en nota som imorgon nått 16.000 kr tror du helt fel
.
#51 du har gjort helt rätt,är glad för din skull att kissen är på bättringsvägen
hade själv givetvis låtit mina katter vara kvar för observation,det kostar,men så är det när man är djurägare!Lycka till
#51 Nu tror jag att du missuppfattade mig, det var inte illa menat på något sätt.
#53 tack :)
#54 det är ok jag förstår är bara lite känslig just nu sorry om jag snäste. Saknar bara min katt så himla mycket och vill inget annat än att bara hämta hem henne :(
Fan ringde nyss dit och hon har fortfarande inte börjat äta själv dom matar henne :( vet inte hur länge till jag kan ha henne på sjukhuset det här kan ju inte pågå hur länge som helst eller??
Fick hem min katt idag :) den har ätit och druckit och verkar inte ha lika ont. Min andra stora katt e jätte rädd för henne nu men har sjuklingen i ett separat rum till att börja med :)
Låter bra, hon luktar förmodligen "sjukhus" o e urläskig, så låt det ta tid.
#58 ja det går nog över om en stund :)
Å vad skönt
Gnugga en handduk mellan katterna.
#60 precis vad jag har gjort
haha men min stora som varit hemma blir jätte arg haha e så himla glad att ha alla mina älsklingar hemma och friska :) inte helt friska men betydligt bättre!
Tack alla som orkat lyssna på mig och gett mig tips och råd :)
Man ska väl alltid avmaska katten även om de andra katterna är innekatter? Det är väl standard att man gör? Vi har en oriental och en siames här hemma och båda var avmaskade och klara när de lämnade uppfödaren.
Om du är osäker kolla med vet. Jag tror du ska göra avmaskningen ändå.
uj, lilla stackars kisse… Jag har själv herpes simplex och vet hur helvetiskt ont det gör. Tack och lov så har jag det bara i munnen och det vandrar omkring. En eloge till dig som har tagit detta på allvar. Och puss på nosen til lilla kisse som börjar bli bättre..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#62 Jo dom borde ha avmaskat den lilla innan dom sålde den men nu har jag gjort det själv. Ska avmaska igen efter 14 dagar sen är han klar :)
#63 Tack snälla :) det är svårt när man aldrig haft sjuka djur att veta vad som är farligt och inte och guuuud så dåligt jag mådde när kissen var på sjukhus. Har nog aldrig varit så orolig eftersom jag inte har barn heller så jag hade ingen erfarenhet av en sjukling som är liten och svag. Hoppas jag slipper vara med om detta igen. Kissen mår bättre hon är inte helt frisk än men hon äter och dricker :)
Min andra stora har fortfarande inte vant sig vid den som var inlagd ännu. . . . det verkar ta sin lilla tid det här men jag är glad att alla är pigga iaf

Nej man ska inte alltid avmaska kattungar innan man säljer dem.Innelevande katter har ytterst sällan mask.Bättre att köpa ett test kit och testa kullen och mammakatt när de är fyra-sex veckor.
vet inte, om kattherpes kan komma igen? Mitt kommer ju i skov då och då….
#65 Veterinären tyckte att jag skulle avmaska den lille och överallt där jag letat information står det att kattungar ska avmaskas när dom är små ett antal gånger innan dom är 12 veckor. Så jag gjorde det men eftersom mina är innekatter så behöver jag nog inte göra det igen om jag inte märker att dom inte mår bra men då kommer jag köpa kolla masken för att vara säker innan jag avmaskar :)
#66 Hoppas verkligen att dom inte får detta igen men jag har ännu inte fått svar från proverna och väntar fortfarande på att få veta exakt´vad det var för virus. På onsdag har det gått exakt en vecka sen dom tog prover i munnen på kissen då ringer jag till dom för att ta reda på vad det var.

#67 Då har du letat på fel ställan På SVAs hemsida finna info.
#67 Tack för länken läste den :)
Men det gällde ju bara spolmask finns det inte fler typer av mask som katter kan få?
Tråkigt att det står så olika på olika sidor om avmaskning. Hur gör man då om man inte har utekatter men om man brukar gå ut med dom i koppel?
Märker man om en katt har mask?
Jo då, den kan få bandmask också och även hakmask. Men spolmask är den vanligaste vid sidan om bandmasken. dessvärre, så finns det tyvärr inget maskpreparat som tar ALLA maskar….
Oj men hur ska man då veta vilket avmaskningsmedel man ska ta om det finns ett för varje sorts mask hehe inte lätt det här!

#71 man gör ett test så vet man om och ev mot vilken mask man ska avmaska.
Antingen köper man ett färdigt kit.Kolla masken eller så skickar man ett avföringsprov till SVA.
Ok så med kolla masken får man veta vilken mask :) nu lät det mycket enklare.
En fråga som jag tänkt på kanske du kan svara på jag har ju tagit hem en liten kissekatt och har aldrig haft hankatt förut. Exakt vad gör dom när man kastrerar hankatter?
Hankattkastreringar är väldigt enkla ingrepp. Katten sövs ner mycket mindre än honkatter och testiklarna snittas upp en centimeter var. Sedan drar veterinären sädedledningar ur, bindar av och klippar av. Ingenting måste sys och katten piggnar till väldigt snabbt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ok så man tar inte bort hela pungen då. Ska kastrera min lilla kille när den är 6 månader då jag inte planerar att avla utan bara har dom som sällskapsdjur :) Vad jag förstår det som efter allt jag har läst så mår katterna bäst av att kastreras och man minskar också risken för vissa sjukdomar. Har kastrerat mina två tjejer som jag har sedan tidigare också
Ta den lille killen tidigare…. Så slipper han lära sig att stå och kissa. Nej de tar inte hela lilla pungen. det blir bara tom peng pung….De blir pigga efter några timmar och såret märks knappt.Tänk bara på, att en hankatt precis som en man har levande spermier ett par veckor efter ingreppet. Så släpper du ut honm, eller ihop med andra honor, så kan han faktiskt göra dem på smällen i 14 dagar efteråt.
Mina katter är innekatter och honorna är fyra år så dom är kastrerade sedan lång tid tillbaks. Går bara ut med dom i koppel. Ska vaccinera killen den 18e då ska jag fråga om dom kastrerar tidigare än 6 månader vet att vissa inte gör sånt tidigare men ska höra med dom:) men vad menar du med att han slipper lära sig att stå och kissa?
Rätt skönt att slippa ha en hankatt som kissar rätt ut utan sitter fint och kissar i lådan. de flesta veterinärer brukar kastrera åtminstone hankatter tidigt om man vill det. Här är det inga problem, vår vet tar både pojkar och flickor vid 12-13 ceckors ålder.
Ok men min katt sitter ner och kissar nu iaf men detta kan ändras då dom blir äldre menar du? Jag ska höra med min vet den 18e. Men kan man verkligen söva en sån liten så tidigt? finns det inga risker med att kastrera så pass tidigt? Jag vet att man ska kastrera och jag kommer göra det precis som med mina andra men det gör så ont i mig när man ska söva dom och skära i dom hahaha skit löjlig kanske men är så känslig när det kommer till djur.
Går hur bra som helst. Ja han kan ju börja kissa stående när som helst. och det är inte roligt om katten är innekatt.
Låter kaske tufft, men om du får, så tycker jag att du ska be att få vara med på en kastrering. Börja med att vara med på en hankattskastrering, går ju bara så fort och är knappt blodigt alls. Det är ju inte samma sak som när man opererar i människor med såna här små rutingrejer.
Vi har aldrig haft några problem med kastreringarna, det blöder ju mindre underligt nog när e är små…. och de läker fortare.
En hankastrering är hur enkel som helst och katten behöver inte mycket sedering alls, det tar en kvart. Inga stygn ingen krage, ihopläkt på ett par dar.
#80 #91 Tack ska fråga på fredag om dom vill göra kastrering tidigare :) kanske så fort som möjligt. Ska ringa dom redan imorgon och fråga så kanske man kan göra allt samtidigt.
Det där me att stå upp och kissa låter ju inte så roligt!
Jag menar ju såklart #81 inte 91 :)
En av mina stora katter chili är lite utanför känner jag nu när jag tagit hem kattungen och chili är tillbaks från sjukhuset. Min andra stora systern till chili bara fräser åt chilli riktigt ordentligt och har velat ge sig på henne flera gånger. Chili verkar rädd och bara går undan och till och med gömmer sig ibland. Hur länge ska detta pågå? är detta normalt eller är det jag som inte har nån koll på hur katterna beter sig? hur lång tid ska jag ge det om jag märker att chili är rädd och utstött? På nätterna funkar det bra oftast men sen blir sessan elak igen mot chili och den lilla är så busig och bara retar upp sessan och chili hela tiden.

Ta o gnp en handduk mot den katten som fräser o sedan gnor du på den sjuka katten, så den börjar lukta av den andra katten istället för sjukhus. Gör detta några gånger. Du kan oxå köpa feliway som ju är lugnande.
S*Luddhuvet´z
Jag har klappat katten som fräser och sedan klappat chili väldigt mycket men ska prova göra det med en handduk oxå. Den lilla kattungen är så himla busig och vill hela tiden busa med dom stora men dom vill inte och blir arga men det är väl normalt antar jag. Jag kanske inte ska vara så orolig så länge dom inte biter sönder varandra. Tror kanske att det låter värre än vad det är.
Ska köpa feliway och sätta i uttaget i vardagsrummet oxå :)
Inatt gick den lilla och la sig brevis sessan. Sessan blir först arg och biter den lilla och sen helt plötsligt efter två tre bett börjar hon slicka rent kattungen hahaha sessan kanske är lite förvirrad ännu. Det kanske tar längre tid än jag trodde att få dem att bli helt ok med varandra