Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3346 ggr
nottheonly
0

Sams?

Nu är det såhär att mina honkatter blev kastrerade förra veckan och har varit osams sen dess, men nu morrar de inte alls på varandra längre.. åtminstone inte vad jag hört. Senaste var igår som jag hörde iallafall.

Men nu till min fråga:
De har haft en grind emellan sig ett tag nu och nu undrar jag hur vi ska sköta detta på bästa sätt. Ska vi bara ta bort grinden och låta de sköta sig själva oavsett om det blir lite bråk eller hur ska man göra det?

Em_
0

Lite tjafs tycker jag personligen är ok. Bättre att de reder ut vem som bestämmer än att det är konstant bråk i fortsättningen. Däremot tycker jag du ska sära på de om ingen backar och det verkar bli ett riktigt slagsmål. Ingen tjänar ju på att de skadar varnadra.

Jourhemmet
1

Gnid en handduk mellan katterna och bort med grinden. Jag tror dom löser det där bäst själva.

nottheonly
0

Okej jag har följt erat råd och släppt ut dem. Än så länge går det väll "sådär" - ena katten ligger uppe i bokhyllan och morrar ner på den andra. Men ska låta dem vara som ni säger så får de lösa det själva Glad

Em_
0

Hoppas det löser sig :)

nottheonly
0

Ja det hoppas jag också! just nu ligger katten som är sur i en kartong och har legat där hela kvällen.. hon morrar så fort den andra kommer för nära. Men jag tror nog det kommer lösa sig, hoppas det iallafall! Glad

nottheonly
0

Tänkte informera lite hur det går.. går inte så bra, de morrar och fräser osv fortfarande, och den ena katten kan knappt gå och äta förens den andra är där och då blir det ett jäkla liv.

Ursh vad jag tycker detta är jobbigt, kommer de aldrig bli sams igen?! de var ju så bra vänner innan kastrering.. Dock så har det ju inte ens gått 2 veckor men ändå..

Nahn
0

Min honkatten vägrar acceptera vår kattunge , har gått över 2 månader och hon är fortfarande arg. Jag hoppas så att de ska komma överrens, men jag tror inte det hjälper att ha dem åtskilda heller. Så länge de inte skadar varandra så tycker jag att du ska fortsätta låta de lösa problemen. Det jobbiga är ju att de kan skrika jättehögt ibland, trots att de inte blir skadade… Förstår att du har det jobbigt… Aldrig kul när de små liven är så missnöjda…

nottheonly
0

Det har nu gått ett tag och det har blivit bättre, men ännu inte bra.
Den äldsta katten ligger mest under bordet och när hon hoppar ner på golvet eller så, då kommer den yngsta katten springandes på en gång och då blir det lite bråk och så hoppar den äldsta katten upp under bordet igen.. dock så har dem ätit tillsammans en gång och så låter den yngsta katten den äldsta vara ibland när hon tillexempel äter, går på lådan (men efter ett tag kan hon inte hålla sig och springer dit)

så är det någon som har nå fler tips så vore det jättebra!! Glad

nottheonly
0

Jag blir frusterad, nu har de gått en månad ungefär och de har varit tillsammans i ca 3 veckor. Men kommer de aldrig bli sams?! Rynkar på näsan jag blir ju jätteledsen när det är såhär..

IceJossan
0

Köp Feliway (det är doftavgivaren man stoppar i kontakten du ska ha, inte sprayen). Det kan hälpa till och lura katterna att tro att de är harmoniska och kan därmed bli det.

nottheonly
0

Okej, jag har bara sprayen jag. Så jag ska införskaffa mig den!
Är det från deras sida man beställer den eller gör man det någon annanstans?

nottheonly
0

Djurhälsobutiken.se - är det en bra sida?

line84
0

#11 Finns att köpa på apoteket! Kostar ca 500 kr men det kanndet vara värt! :)

nottheonly
0

#13 Ja det är nog verkligen värt det! skulle kunna göra allt för mina katter.. men tror tyvärr inte det finns på mitt apotek, bor i en liten by och när jag var in där så fanns det bara den där lösa sprayen och jag är ju ute efter den där dosan man stoppar in i eluttaget Obestämd och jag är ju "bara" 18 så jag vill ju inte beställa från någon sida som jag vet att det är massa problem på och så där. Min pappa har varnat mig mycket för att lämna ut person nr osv och på djurhälsobutiken så måste man göra det. Därför undrar jag om någon har beställt någonting därifrån förut eller om nån vet någon annan hemsida Glad

nottheonly
0

fast jag kan ju i försig beställa från apotekets hemsida.. hehe där var ju jag smart Flört

IceJossan
0

Jag och flera jag känner har beställt mat ifrån zoomarknad.se (bromma zoo'z internetbutik) så dem litar jag på. De har Feliway. Kom ihåg att frakt på 79 kr tillkommer på alla ordrar oavsett vikt.

http://zoomarknad.se/product-view.asp?catid=19732&prodid=9143&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D19732

468 kr blir slutpriset om du beställer från denna sida, vilket är ungefär det man får betala i butik. 450-480 kr kostar det i butik.

line84
0

Jag bor också i en liten håla och här hade de feliway som man sätter i uttaget. Men som du skrev så kan de ju beställa hem åt dig! :)

nottheonly
1

#16 Okej, jag ska kolla in denna! tack! Vad det kostar är inte så viktigt för mig just nu. Skulle betala hur mycket som helst bara de blev vänner igen! fick lite problem med apotekets.. vågar inte göra fel. haha och min mamma är inte hemma Glad

#17 Vilken tur du hade! Glad

nottheonly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad jag blir ledsen, ska de aldrig bli sams igen?! Rynkar på näsan

Situationen just nu är såhär att min ena katt ligger mest under bordet, för så fort hon hoppar ner så kommer min andra katt och ska bråka med henne.. och katten som ligger under bordet springer iväg då och gömmer sig eller någonting så det blir ju inte något riktigt slagsmål men det är ju nästan som att hon är rädd för den andra katten eller något sånt..

nu de senaste dagarna har de dock börat sniffa lite på varandra, det är väll ett bra tecken?

finns det några mer råd ni kan ge mig? hur man till exempel ger den andra katten bättre "självförtroende" eller vad man ska säga..

jag älskar verkligen mina katter så detta är jätte jobbigt för mig då de alltid varit vänner förut Gråter

bilden är tagen innan de blev osams..

Jourhemmet
1

Mycket konstigt att de fortfarande inte är vänner, har aldrig hört talas om att det tagit sån tid. Jag skulle nog ha tagit den mobbade katten till veterinär för undersökning. En sjuk katt blir väldigt lågrangad och kan bli mobbad pga det. Är den mobbade katten pigg äter och går på lådan som den ska? Hon kanske har fått någon infektion efter kastreringen. Har du gnott en handduk på båda katterna för att föra över deras dofter till varandra?

nottheonly
0

#20 Ja hon är pigg och äter som hon ska.. dock går hon inte på lådan som hon ska. Hon kissar där men inte bajsar ( hon har alltid varit lite speciell och haft problem med att bajsa på lådan förut, men nu tror jag mest det är för att hon känner sig så stressad ).. Jag har försökt att gno handduk på båda katterna men de blir så arga då så jag har inte gjort det så mycket.. men jag kan börja göra det varje dag nu, skiter i om de blir sura Rynkar på näsan 

Jag ska nämna åt mamma att vi borde gå till vetrinären och göra en undersökning på Grållis.

Ursh vad ledsen jag blir Gråter, tack så mycket för svar.. allting känns så hopplöst just nu och jag vill verkligen inte behöva omplacera någon av dem.. Gråter

Dorkiis
0

Min ena katt blir alltid morrig på min andra när vi är ute på landet, förmodligen för att Ellie (den dominanta) inte känner sig lika hemma på reviret där och när vi kommer hem brukar hon fortfarande fräsa åt Sidney när hon ser henne. När vi kom hem från landet i somras tog det till oktober innan de låg och myste i samma fåtölj igen så visst kan det ta tid! När vi var uppe över nyår blev det dock inget fräs alls när vi kom hem så det är jätteolika =)

Det hör också till att Sidney alltid backar och att det altid bara är Ellie som "attackerar" så det blir aldrig slagsmål här utan Sidney springer bara undan. Hur är det för dig? Är den ena katten klart mer dominant än den andra eller slåss båda två?

Hoppas att det löser sig för dig och att det går snabbare för dina katter än det gick för mina i höstas =P

nottheonly
0

#22 Ja men så är det för mig också, det är alltid Sippan som "attackerar" Grållis.. Det känns som att Sippan är mer dominant nu för tiden, hon var inte det innan kastreringen.

Vad skönt att det löste sig för dig! det ger mig lite hopp iallafall :')

Ja bara de blir sams så är jag nöjd.. tack för att du berättade din historia, nu känner det inte lika hopplöst! Kyss

nottheonly
0

Idag har mamma varit hos vetrinären och pratat och hon tipsade om Zylkène som min mamma köpte som vi ska ge katterna i 5 dagar så det ska vi prova Glad

IceJossan
0

#24 I 5 dagar? Zylkene ska man ju ge i flea veckor, inte bara i några få dagar väl?

nottheonly
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte göra en liten uppdatering i denna tråd! nu har det gått 5 månader ungerfär och det är som vanligt här hemma, äntligen!!!!!!! Skrattande så nu har jag två pratglada kissemissar här hemma igen! det har varit en väldigt jobbig period för mig (& för katterna också såklart)..

Jag tänkte också nämna att katterna har varit sams i ett par månader men efter att de slutade bråka mycket så blev min ena katt Grållis rädd för att vara på golvet, så hon bodde under bordet på stolar rätt så länge därför att hon var nog rädd för att den andra katten skulle hoppa på henne om hon var nere på golvet.

Och självklart blev ju min andra katt nyfiken och sprang fram till Grållis när hon väl lämnade bordet lite så då blev ju bråk. Men sen rätt som det var så började hon vidga sin vyer och satt sig uppe på bordet, sen på en fotölj brevid sen upp i fönstret! små små framsteg hela tiden, sen en dag när jag kom hem så hittade jag henne i sängen! lycka!!!!

Sen för några veckor sedan när jag & mamma kom hem efter att varit på bio så, hör och häpna: så mötte både Sippan & Grållis oss i dörren! blev sååååååååå otroligt glad! och sen efter det började hon springa runt på olika ställen i lägenheten men nu så har hon börjat tagit det lugnt och går runt som vanligt. Jag är så otroligt glad!

Det har som sagt varit en jobbigt period för mig med många tårar. Och jag har kämpat på för deras skull och gått upp mitt i nätterna för att trösta ena katten som känts sig ensam och lyft upp lådan åt henne för att hon ska slippa tvinga sig ner på golvet eller kissa på stolen.. (det har varit mest jobbigt för Grållis, som bodde under bordet ett bra tag) men katterna är verkligen mitt allt och även fast det känts hopplöst har vi kämpat på och nu har det äntligen ordnat upp sig! mina finaste älsklingar Kyss matte älskar er!

Och jag för alla tips och råd jag fått! speciellt tack till jourhemmet för all stöttning, när allt har känts hopplöst har du gett mig hopp! Glad

Exoticas
0

#26 Läster precis genom hela tråden och det ger mig sån lycka att se hur problem löser sig, skönt att det äntilgen blivit bra =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

nottheonly
0

#27 Ja det är verkligen jätteskönt! jag är så glad Skrattande

Exoticas
0

#28 Förstår dig helt och hållet =) Hoppas att det fortsätter att gå bra! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

nottheonly
0

#29 Ja det hoppas jag verkligen!! Glad

Jourhemmet
0

Kyss