Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1535 ggr
umad19
0

Öka vikten

När jag var hos vet senast så tyckte hon min kille va lite tunn, inget farligt men kunde gärna få öka lite. Han hade mycket stor aptit när han kom till mig för lite mer än en månad sen, men han har börjat rata blötmaten. Testade ge honom rå köttfärs med en äggula i - och det älskade han. Så det är inte det att han inte vill äta, tror mest att han är kräsen. Kan inget alls om barf eller så - men undrar om jag kan ge honom färsen med ägg i - med torrfoder på sidan av. Får han i sig allt han behöver då? Förutsatt att han äter torrfodret. Hur mycket torrfoder måste han få i sig. Han är vaccinerad, allmän kollad av vet samt pigg i kry

annzoo
0

Är han fertil? fertila hanar är oftast spinkiga (nu finns ju undantag). Ger du kitten-foder till honom nu?

Lynxkissen
0

Jag ska börja med barf, men man måste se till att katten får i sig en viss del av hjärta, lever, kött och ben/benmjöl. Och så ska man inte ge samma typ av kött jämt utan i olika former av olika djur. Men ställ frågan på barf.ifokus, de kan det där bra Glad

IceJossan
0

Nötfärs och äggula som huvudkost är nog inte lämpligt. Vilka blötmatssorter och vilka smaker har du provat och hur envis har du varit med det?

[FruStein]
0

Ge kattungefoder.

umad19
0

Han får kattungetorrisar, rc. Det är han van vid sen innan och har inte ändrat det. Såklart får han inte lever på köttfärs å äggula, fått det tre gånger och då åt han upp allt på en gång. Har vart envis med blötmaten tycker jag, han får mjau. I början åt han allt, var väl van vid att få kriga bland syskonen för maten. Sen slutade han att äta de som är i bitar, åt bara patéer. Nu sista veckan har han slutat med att äta de också. Får bara slänga allt för det står framme för länge. Provat med bitar också men han nekar allt, nosar lite på det men går sen sin väg. Provat att mosa det så "gelén" blandas i allt, har värmt det. Fått kallt, rumstempererat osv. Men inget verkar falla min lilla herre i smaken. Förutom köttfärs.. Han äter ju torrfoder så han får i sig och så. Men vill ändå att han ska få i sig något som är lite vätskefyllt och så. Det är ju inte så att han inte har aptit, utan är bara kräsen. Han är 18 v och min vet vill inte kastrera än så utesluter det ur min ekvation - han är inte könsmogen än.

sagan
1

#5 Så länge han är pigg, glad, äter, leker och går på låda behöver du inte bekymmra dig. Tids nog vid kastrering kommer han nog att lägga på sig. Eller så har du en slank katt vilket är bra. Glad

Men det är som sagt bra om han får i sig mer vätska via maten. Försök om möjligt variera från dag till dag. Det går utmärkt att frysa mjukmaten i små portioner som du kan ta fram och variera sort och smak.

För att få katter som inte är så förtjusta i mjukmat att äta det är det bästa att ta bort torrfodret. Du kan ge torrfoder morgon och kväll så han vet när det kommer. Och ha mjukmat framme så han alltid har med tanke på att han är liten. Det kan gott och väl stå några timmar, rör om så brukar många katter äta igen.

Eller blöta upp torrfodret med vatten så vet du att han får i sig vätska som han ska.

IceJossan
0

Är han ensamkatt? Det kan spela in, det kan vara så att han saknar att ha jämlinar omkring sig och därmed har tappat intresset för mat en smula. Men vilka sorters blötmat har du provat?? Testa även om han tycker att det är kul att jobba för maten, om det kan motivera honom. Exempel: - Lägga mat (torr eller blöt) i en avlång glasburk som han inte får ner huvudet i, så att han måste använda tassen. - Hälla upp vatten i en bytta och lägg i matbitar som han får fiska upp ur vattnet. - Gömma maten under en trasmatta så att han får känna sig fram och "busa" fram den.

Supinesophie
0

Finns tunna kattungar liksom det finns tunna människobarn. Han växer nog till sig ska du se :)

Sålänge revbenen inte petar ut så du kan se dem/känna dem jättetydligt så är han inte för smal.

Lynxkissen
0

min kisse är väldigt smal, lång och nätt men väger mer än man kan tro :)

BARFmycat
3

(nöt)färs och äggula är jättebra till katter som behöver lägga på sig, eller ja, till katter överlag! Du kan ge vilken färs som helst, personligen skulle jag rekommendera lammfärs eller fläsk/blandfärs med högt fettinnehåll, det finns upp till 20% i fläskfärs så kolla efter det.

man kan inte ge hur mycket som helst utan att komplettera, det är lite oklart hur mycket man kan ge utan att behöva komplettera men mellan 10-30% är riskfritt.

Däremot så är det förhållandevis enkelt att komplettera upp den delen med färs och äggula om katten gillar det, och man vill ge lite extra och ofta, jag bjuder på ett recept;

80g lever
120g hjärta
2 äggulor
760g färs (variera gärna mellan nöt, fläsk, kyckling och lamm alternativt vilt)
5g äggskalskalk eller benmjöl

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Hawknestgrove
0

#10 tack för  lilla fina receptetSkrattande…. Brukar du mala hjärtana och levern?

För det kanske jag skulle kunna få i tre av mina dummingar….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
0

Jag maler ingenting till mina katter, men om jag gör åt andras mal jag eller så hackar jag, mest för att det är enklare att blanda jämnt om man finfördelar.

En fördel med att mala allting och blanda med färs (eller bara mala annat kött) är att det är enkelt att blanda ut med exempelvis blötfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Hawknestgrove
0

Tack….. lura dummingarna lite, med andra ord…..Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....