Jobbig katt, tips?
För några dagar sen slapp Ninja tratten helt, och fick börja va i hela lägenheten, men på natten måste jag stänga in honom i köket för runt 3.oo-4.oo kommer han och börjar skrika mig i örat, först försökte jag knuffa ner honom och sen ignorera men han gav sig inte utan kom 45 min senare igen, och igår höll han på i dryga 1 timme, piss jobbigt. Tips?
Vill ju kunna ha katten ihop med mig i sängen om han vill, men måste ju få sova om jag ska orka jobba :/
Känns även som om han kanske kommer ge sig med tiden, men det vet man ju aldrig…
Vet inte hur länge du haft katten men när ja fick hem jourkatten här hemma så jamade han nått väldigt på nätterna (han saknade väl sin förra ägare å sånt) tänkte att efter en vecka lr så lungnar de väl ner sig. Men de hände inte så vi stängde helt enkelt sovrumsdörren när vi skulle sova, å nu har det gått 4 mån å han e mkt lugnare på nätterna :) fast nu har vi en annan jourkatt därinne så han får inte vara där iaf ;)
Men att ignorera/stänga dörren funkade bäst här iaf men det tar ju tid dock..
#1 haft honom i bara 3 veckor ;)
På dagen jamar han då och då, men inte alls lika jobbig som på natten :P
Kan inte stänga till sovrummet, ev om man sätter kompostgaller emellan och hoppas han håller tyst ;)
Aha ja då e de ju lite trixigare ;)
Men sen så e ju vissa katter mer "pratigare" än andra katter, hade nästan glömt att katter burkar jama då och då eftersom min katt som ja haft i ca 2år jamar ENDAST då ja ska ge henne mat ;) aldrig annars hehe så man vänjer ju sig efter hur sin katt e efter ett tag ;)
#3 Jo på dagen är han inte jobbig för då är det mer tyst jamande, men på natten skriker han verkligen åt mig :P
Men han var väl kastrerad? har för mig ja läste de i nån tråd.. De skulle ju kunna vara så att han "ropar efter tjejer" för har hört (och upplevt) att det tar lite tid innan det verkar, att han tror fortfarande han e fertil. Så va det me jourkatten här hemma han flög på min hona å va inte ett dugg lugnare efter kastrationen, men då fic ja höra att de kunde ta några veckor. Å sen blev även han lugnare ;)
#5 han är kastrerad och har vart det i minst 1 år ;)
Han var kastrerad när han hittades i mars och då var han inte ny kastrerad så troligen har han vart kastrerad iaf minst 1 år ;)
Det gäller att ha nonchalera katten totalt, rör inte en fena och öppna inte ens ögonen. Det tar kanske någon vecka innan katten ger sig.
Har själv en katt som tidigt varje morgon, när hon tyckte att jag skulle upp satte igång och kraffsade på garderobsdörren.
#7 jo men måste ju sova för att orka jobba så då blir det ju till att träna på helgerna och då blir han ju ändå instängd under vardagarna så då blir det ju som att börja om på ruta 1…
Använder du väckarklocka?
Jag hade samma problem med min äldsta katt. Han började jama vid halv 8 och vill ha mat och jag steg(stiger) upp klockan 9. Då fick jag stiga upp och ge han mat då och sen gå och lägga mig igen. Inte så roligt. Jag skrev om hjälp, tror det var här eller så på ett annat kattforum, och fick tips om att ställa väckarklockan så att katten lär sig att när väckarklockan ringer då stiger matte upp och då får jag mat. Jag började så smått att ställa klockan först 8:35, sen ökade jag en minut varje dag. Dock hann jag inte så långt för jag tror att man skulle ställa fram klockan en timma så det löste sig på så sätt men han har lärt sig av klockan och nu när han hör att klockan ringer så kommer han springandes till min dörr(sover med dörren stängd) och jamar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#9 jepp har klocka :) Den skiter han i ;P
det är vår nu, så de känner av att det sjuder av liv ute. Helkul att vara studsmatta åt ett gapigt gäng, jag vet…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#11 jo som tur är är hunden lugn, men katten får nåt spel mitt i natten, varför kan han inte bli knäpp vid typ 21.00 för? :P varför just när man sover haha XD
Katter är nattaktiva djur så det gäller att se till att förändra deras dygnsrytm. Se till att katten inte sover så mycket under dagen eller kvällen då du är hemma så blir den naturligt trött under natten.
Alla mina 4 sover som slagna sälar på nätterna. Är jag uppe på toaletten så sover de djupt och det är ingen som väcker mig innan jag själv stiger upp.
Finns det mat att tillgå för katten under natten?
#13 nja, han verkar vara lat dygnet runt och vill inte leka eller leta godis eller nåt, vill bara och ligga och kolla och fundera på livet typ :P
Nej för då äter hunden upp det…
#10 det gjorde min med förut men inte nu när han förknippar den med mat. Kanske fungerar om du när klockan ringer börjar kela som tusan med katten så han börjar förknippa klockans ringning med gos.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
# 14 Där tror jag du har ett problem. Katter tycker om att gå och småäta. Finns det inget ställe som katten kan ha mat på dit inte hunden når?
Sedan tror jag det är väldigt viktigt att du försöker förändra kattens dyngnsrymt oavsett om den är lat eller inte. Har du prövat med en laserpekare eller fjädervippa? Har du något som katten tycker är jättegott som du kan ge som godis och få lite fart på den genom att få den att springa efter det?
#16 nej hunden kan båda hoppa bättre och är smalare än katten så tar sig in i mindre utrymmen än katten :P
Provat laserpekare, leksak på snöra, "fjädervipa", paketsnöre.
Provat korv, kött, köttbullar, kattmat, kattgodis, men nej, måste han göra nåt för att få det så skiter han i det, möjligen om jag kastar korvbiten ca 4 dm bort kan han gå ditt för att ta den, men han är extremt lat XD
Det förefaller på mig som om han är sjuk. Dels så har han problem med kisseriet och dels så är han överviktig kanske är han äldre än vad du trodde från början?
Gör som jag fick göra i början med vår minsta, fick ta en madrass o stänga in mig o henne i köket (med låda såklart) och jag sov på madrassen o hon brevid sen blev det lugnt efter 1 vecka
#18 veterinären trodde på en ålder mellan 6-8 år, han gjorde även en munsanering, då borde man väl sätt på tänderna om han var ännu äldre?
Och oavsett om han är gammal måste det väl gå att lösa problemet? detta är ju dock ett "mindre" problem just nu, då kisserit är "allvarligare" och måste lösas, detta är ju enbart jobbigt :P
#19 skulle inte kunna ta mig upp ur sängen då, haha men nej, kan inte sova skit 1 hela vecka + jobba heltid + leva :P
Angående maten som inte får vara ifred för hunden på natten.
Här där jag bor hade vi samma problem då vi hade hund och katt ihop. Vi löste det problemet med att sätta upp en hylla ganska högt upp på väggen där kattens mat och vattenskål fick stå. En pall typ barstol nedanför som katten använde för att vidare kunna ta sig upp till mat och vattenskål.
20: Ibland får man offra sig.
#21 min katt verkar inte vara så mycket för att hoppa, han hoppar enbart upp i soffan eller sängen om jag är där annars är han alltid på golvet. Skulle vara intresserad av att ha hans mat på en bänk i köket men tror inte han kommer ta sig ditt då han hellre "tjatar" på mig tills det är matdags :P
#22 offra sig? dåligt jobb = dålig lön eller ingen lön alls om man inte får fortsätta jobba. Det hjälper ju knappast kattern och tror inte chefen god tar ursäkter som "min katt väcker mig på natten så jag sover på golvet i köket tills han vant sig", dessutom är det väl samma sak att han väcker mig i sängen som att sova hos honom i köket? och dem 2 nätter jag prova gick ju inte alls.
Dock skiter jag i detta problem just nu då kissproblemet är viktigare…
Jag vaknar av en katt som skriker varje morgon runt 3 4 precis som du, han får komma upp och ligga mellan mig och min sambo… Då kan vi alla tre sova gott! =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#24 men han blir bara tyst om man klappar och jag kan tyvärr inte klappa i sömnen ^^
Det är vår…. så tyvärr, det är nog lika för alla….
#26 blä, får han väl va i köket tills han lugnat sig XP
jupp….
#25 jag klappar tills jag somnar om och då brukar även katten ha somna, klart han vill ha närhet och kärlek!
/Josefin
Sov med öronproppar..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
öronproppar klarar inte alla av. dessutom kanske man ska upp och behöver höra en väckarklocka
#30 hör jag ju inte klockan ;)
Hade samma problem när jag en gång hade en hundvalp. Gnyande, ylande och gråt till och från hela nätter igenom. Den lilla var sällskapssjuk och dessutom upptäckte vi mörkrädd. Det slutade med att sova i soffan, lampan tänd, filt nedanför och en hand i golvet. Samt att acceptera att bli väckt flera gånger per natt. Detta pågick i 3 veckor sedan var det över. Var tuff tid, man kände sig som en sombie om dagarna, men det gick…och det var värt dom veckorna.
Gammalt knep med hundvalpar, är ju att linda in en gammaldags väckarklocka i en filt och lägga i korgen med valpen… gärna en filt från valpens förra hem
#34 varför just en gamaldags väckarklocka? :)
#35 för att den tickar ;)
/Josefin
#36 men varför skulle en valp gilla det? :)
Uppdatering på tråden, Ninja är lös i hela lägenheten (tror han ligger i hallen just nu) och nu verkar han skita totalt i mig ^^ det är tydligen bara när man sover han måste vara jobbig :P

#37 För att det simulerar hjärtljud från en annan individ.
haha han retas med dig verkar det som;)
#20 Du får nog skita i att leva, växla mellan katten och ditt jobb. =) Jag hade själv tagit ut ett par dagars semester för att försöka förbättra problemen och på så sätt se en långsiktig lösning =)
#27 Skjuter antagligen bara upp och förvärrar problemet. Jag rekomenderar verkligen inte att du stänger in honom, vill nog bara ha mer uppmärksamhet när han är "ute i det fria" då =/
#37 Låter kanske som hjärtslag eller någonting? jag vet inte det är någonting jag hört i alla fall =)
/Josefin
#38 okej, trodde inte hundar funkade så, intressant :D
#39 jo skoja inte, kom in och pepp lite, jag kliade lite på honom, nu sitter han här bredvid mig och spinner och filosoferar på livet, min lilla filosof katt ^^
#40 tyvärr, folk brist på jobbet så inte en chans att jag kan få semster + att hunden och hästen blir nog ganska ledsna om dem inte blir omskötta ^^
Har inge val, har redan sömn problem, kommer inte palla leva samtidigt som han stör mig på nätterna.
intressant :)
ibland önskar man att ens katter kunde gå in på katter.ifokus och läsa vaad vi skrivit om dom haha
#42 prata vore bättre, typ "matte, jag har ont i magen, här nedanför revbenen gör det ont" fatta vad bra XD
jo självkart…
Men hoppas du får bukt med problemen snarast för jobbigt att inte kan sova bra på nätterna.
Jag jobbade 8-21 idag och "killens" hund väckte mig konstans.. och det går ju tyvörr ut över mitt arbete då jag var jääätte trött..så förstår dig!
#41 Fast antingen får du leva med det du ser som ett problem eller så får du åtgärda! Två enkla alternativ.
Att åtgärda tar tid och man kan få måååååånga sömnlösa nätter. =/
/Josefin
Åh, ingen som har hört om det gamla husknepet? PRecis, det simulerar lite tikens hjärtljud och då känner sig inte valpen så ledsen. Mycket bätre än att ta upp i sängen eller klappa. För då blir du aldrig av med problemet….
#45 jag jobbar tyvärr på ett jobb där det är viktigt att man är vaken i huvudet för man får inte göra misstag, därför min sömn är viktig så att det inte råkar hända nåt.
Så tyvärr, om ingen har några bra tips eller han slutar av sig själv får han väl sova i köket tills juli då jag ska få semester…
#47 Det lät inge vidare kul =( inte ska stackaren behöva sova ensam tills juli =O
/Josefin
#48 ja men eftersom det inte verkar finnas några andra lösningar…
Sabba jobbet går inte, allvarligt att göra fel. Och ignorerar lite lätt verkar ju inte funka..
#49 men att stänga in katten tror jag inte heller kommer att fungera, tror bara att du kommer att få andra problem med katten då. Har aldrig använt den metoden så vet iof inte =)
/Josefin
#50 det löser inge problem men tror inte det gör det värre heller…
#51 Jag tror att det säkert kan ge andra problem, då katten får vara på en liten yta blir den lätt understimulerad. Klösatapeter och klättra i gardiner gjorde en kompis katt under den tiden hon bodde i en etta! nu har hon flyttat till 2a och alla problem försvunnit!
/Josefin
#52 men det blir ju typ bara om dem är instängda jämnt…
#53 Var inte så säker på det, jag hade inte chansat! =/ Du har väl inte haft katten så länge?
/Josefin
#54 delvis bor jag redan litet, kök, hall + sov/vardagsrum. Och delvis måste jag chansa, finns inget annat val ju?
Nepp, haft den i 3 veckor, 1v av dem har han bott i enbart köket, 1v i köket + hallen och sista veckan i hela lägenheten.
#55 Varför har du låtit katten bo så?
/Josefin
#56 för den kom hitt ny operarad fd hemlös utekatt, så fick 1 vecka att hitta lådan, vänja sig vid ljuden och bekanta sig med mig och med hunden genom galler, 1 vecka då han inte fick vara i vardags/sovrummet pga risken att fastna med tratten någonstans.
Efter dem 2 veckorna tog vi styngnen och han fick ha tratt 3 dagar till sen fick han hela lägenheten :)
Nu är han dock i köket igen pga fel kissande, ännu verkar han inte har gjort nåt mer utanför lådan så snart ska jag börja släppa ut honom 1 rum i tagt och ha koll så han inte kissar fel :)
Vissa kvällar efter fel kissnadet har han fått vart i hela lägenheten då jag haft tid att ha koll så han inte är i soffan ;)
#57 Då förstår jag! =)
Men att stänga in honom vid felkissande, är det verkligen bra? (Jag är inte en av de bittra som vet så mycket utan jag vill bara veta dina teorier då jag inte vet så mycket själv =) ser att jag ser ut som en bitter bessewisser nu ;) )
/Josefin
#58 Tanken är ju att det är nära till lådan, och sen får han mer och mer utrymme så man ser att han fortsätter gå på lådan ;)
Så länge man frågar snällt är man ju ingen besserwisser ;)
#59 Nej men jag har frågat så mycket ;). Finns det ingen risk då att katten vantrivs lite och kissar mera inne till slut?
/Josefin
#60 Att stänga in katten är mer för att den ska ha så lite utrymme som möjligt att göra rätt på och inte fel. Inte som straff. Och så att säga få den att "glömma bort" att den använt annat till att uträtta sina behov i. Att ha en katt i begränsat utrymme under en begränsad tid mot att inte kunna ha kvar den för att beteendet blivit en fix idé är inte synd om katten tycker jag. Utan man har en chans att lösa en situation som kan bli ohållbar. Men detta först när man har provat alla andra lösningar och dessa inte fungerar.