Ingen respekt
Vår äldsta katt (fyllde just 2) har 0 respekt för mig… Ligger jag i sängen så bara går hon över mig som om jag tillhör inventariet, medans hon går runt husse… Ligger jag ensam i sängen så ska hon gå PÅ mina ben, trots att vi har en stor dubbelsäng…
Går det att få bort dom fasonerna?

Det är ett helt normat kattbetende.Vill man inte att katten ska gå över en får man sova stående.
Stolt ägare till tre La permer
Men varför går hon över mig men runt husse?
TS, vad förväntade du dig när du skaffade katt? Det är dessutom så att i kattens föreställningsvärld är det kattägaren som ska visa respekt.
Att hon inte plötsligt efter 2 år skulle börja gå på mig. ursäkta att jag frågade.
katten äger dig, inte tvärtom 
typ. Fast bara en av dom, den andra äger jag;)
min katt går alltid över mig, gräver i mitt knä när han vill under täcket, ligga på mina ben eller med svansen över mitt ansikte etc så det är nog något som är ganska normalt tror jag
Det har väl inget med respekt att göra? :) Mina katter går över mig hela tiden. Och sambon. Händer även att dom busar och då springer över sängen oavsett om nån ligger där eller inte.
Jaja när dom busar är det något helt annat! Varför går inte lillan över oss då?
Jag har också en som gör så men inte de andra. Tror ni inte det har med rang/respekt att göra när de ej gör lika mot alla familjemedlemmar?
Mycket möjligt. Undrade bara
När jag ändå har folk på "tråden" vår lilling buffar väldigt mycket, varför gör katter det?
Hon gör det för att "märka" er, med körtlar, ni luktar hennes..katter äger:))
Så storan äger genom att gå på mig o lillan genom att buffa jämt o ständigt?
Hahah..det är ju de som är det härliga, de vill äga de de tycker om ju :)) Sedan är det ju även ett familiärt beteende, mysigt. Dags att se positivt på saken. MIn katt tycker att det är lite obehagligt att gå på kroppar, men hans trygghet med åren, visar han genom att han vågar gå på mig…..Le, inget att bry sig om!
Att hon går på dig visar att hon känner sig trygg och avslappnad med dig och "vet" att du inte skulle göra henne illa. Ta det som en komplimang!
Sajtvärd Katter iFokus
Respekt tror jag personligen inte det handlar om. Men är man kattägd så är man haha :) Så även om det skulle handla om rang på nåt sätt så ser jag det inte som ett negativt beteende. Det hör väl bara till om vi vill dela våra liv med katter :) Känns det som ett stort problem ts? Eller går det kanske bara att se som ett samspel mellan människa och katt? Se det som ett helt normalt beteende? :)
Förlåt, men jag förstår nog inte riktigt din kränkningsgrund. Var du glad att katten tycker att du är så ofarlig att du faktiskt kan bli kliven på.
Låna/köp Susanne Hellbergs bok om katters beteende så kan du snart komma över din, ur mitt 40+ års perspektiv av hur katter hanterar sina tjänare, fullständigt onödiga frustration över din katts beteende. Var glad att din katt anser att det är ofarligt att kliva på dig!
Medarbetare Hittekatter iFokus
okej jag är inte kränkt men det känns bara… Konstigt att vara någon man kliver på… Speciellt när dom har respekten för husse att inte kliva på han eller tigga av han osv
Jag skulle tycka det var konstigt om mina katter inte kände sig trygga nog att kliva på mig utan måste gå runt mig. Tigger de av dig så är det antingen för att du visat dig vara en foderautomat på två ben eller för att du är den av er som faktiskt ser katterna och deras behov.
Skaffa en bra kattbok, jag har tipsat ovan, och lär dig mer om katters beteende. Besök ditt lokala katthem och prata med volontärerna där så får du också mer kunskap. Kunskap = mer glädje eftersom du kommer att kunna kommunicera med din katt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Okej tack så mycket för hjälpen allihop
Kan vara att husse i sömnen eller annars sparkat bort katterna som gör att de inte går på han. Ingen av mina fem går på min sambo när han sover för då flyger de iväg. Han har dåligt samvete för det men så är det, mig sover de på istället. Vissa saker får man nästan räkna med som kattägare. Buffar din andra katt på dig kan vara för att den märker revir eller vill ha gos. Jag har en katt som blir så till sig ibland av gos att hon nafsar mig (kärleksnaggas). Vill man ha katt får man räkna med att vara kattägd och anpassa vissa delar av sitt liv efter husdjuret, gör man det som hundägare så måste man göra det som kattägd också. :-) Klarar man inte av det kanske man får leva med sina dammråttor istället… :-)
haha ja tro mig vi har anpassat o allt med katternas typ mat o rensning av lådor går på rutin dagligen.
Tror lillan buffar för hon är såååå kelen.
Men har en liten fundering till. Storan vill gärna ligga på höga höjder, typ soffkanten (men det e ju normalt) på skrivaren och på köksfläkten.. Är det för hon vill ha koll?
Värme och hög höjd, fullt normalt!
Vi har också ett liknande beteende här. Ibland så drar sambon igång sågverk på natten och då är det liksom inte läge att ligga kvar i sängen. det blir att ta kudde och täcke och ett beredskapslakan och bädda i soffan. Sover lika gott där. Arne som är en gosekatt utan dess like, skulle aldrig få för sig att ligga uppepå mig om jag sover i sängen. Pipis rantar efter mig och ska som vanligt ligga kloss intill mig. Så sover jag i soffan, så har jag två katter som sover på mig. Annars bara en som sover intill mig. Mee kommer ibland och kryper upp en stund, Esther kryper bara ner hos sambon under täcket. Aldrig hos mig. Så katter tycker nog om oss på olika sätt, och det är bara att ta emot med tacksamhet….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag ser det som något jättepositivt när katterna springer/sover på mig, speciellt när min jourkatt började göra det, det värmde riktigt mycket i hjärtmusklen
Sen är det kanske inte lika kul när min gosse använder mitt huvud som språngbräda men det är snabbt förlåtet när han lägger sig under hakan och spinner. Jag är totalägd av mina pälsklingar och det är bara att gilla läget.
Ja nu har jag börjat gilla det, sitter jag ner o hon går över mina lår så kittlar jag henne… Ligger jag o halvsover så leker jag med henne en stund
Det är väl ett positivt tecken att katten går på dig, det tyder väl på tillit och behov av närhet till dig snarare än brist på respekt. Att den går på dig men inte din partner kan ha att göra med hur ni rör er, du kanske ligger mer stilla än vad han gör, om han rör på sig hela tiden så tycker kanske katten att det är enklare och tryggare att gå runt honom.
Alla katter är ju olika, att din andra katt inte beter sig likadant är väl bara att konstatera, det finns nog ingen direkt anledning.