Lever i en låda...
Jag är lite fundersam när det gäller en av mina föräldrars katter, och tänkte att någon här kanske kunde ha lite svar.
Sammy heter hon, en helvit bondkatt på typ 8-9 år som är döv. Hon har alltid varit lite egen, hållit sig för sig själv på sin plats. Hon har aldrig varit mycket för att leka eller umgås med dom andra katterna (eller ens med oss). Det är inte så att hon har något emot dom, hon bryr sig bara inte om dom. Hon har helt enkelt kört sitt race och varit nöjd med det.
Men för ungefär ett halvår sen blev det extremt. Någon hade ställt en låda i hallen där katterna gillar att ligga, och där flyttade hon in. Sen dess har hon inte lämnat den annat än för att äta och dricka, gå på toa, vässa klorna och, om hon känner för det, spendera en natt i sovrummet. Men hon är inte lat eller slö eller så, det kan bli en jäkla fart i henne om någon hon inte vill ha i närheten av sin låda kommer för nära. Eller om hon faktiskt får lust att leka lite, vilket nästan aldrig händer. Hon är inte heller rädd för något, hon kan lugnt spatsera runt i huset om hon känner för det. Hon bara vill vara där. Tar man henne därifrån kommer hon vara tillbaka i lådan inom en halvtimme. Jag tänker att om hon nu vill bo där så får hon väl göra det. Kanske är det för att hon listat ut att hon alltid blir klappad när någon kommer eller går. Men det känns ändå inte fullt normalt. Är det kanske något man borde oroa sig för..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Haha vilken primadonna.. Flyttat in i en låda och nåde den som kommer nära utan tillstånd.. Haha! Nej jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Hade hon betett sig underligt så som varit slö, aggressiv, dålig matlust, skrämd eller liknande så skulle jag misstänka att hon mår dåligt och därmed funnit lådan som en lämplig tillflykt eller nåt, men eftersom hon beter sig normalt så tror jag bara att det är en fix idé från hennes sida.
Jag tycker inte att det låter som ett normalt beteende för en frisk katt som känner sig trygg och trivs i sin miljö och med sina kattkompisar.
Hur många katter är det i kattgruppen? Vad har de för ålder och är de kastrerade? Är det någon särskild av katterna hon inte vill ha i närheten av sin låda?
Är miljön anpassad efter katternas antal när det gäller yta, stimulans och tillgång på utkiksplatser och tillflyktsorter högt och lågt? Är katterna endast inomhus?
Sajtvärd Katter iFokus
Det är 4 katter, 1 kastrerad hankatt som är utekatt och 3 okastrerade honor, varav en får gå ut ibland (jag har försökt förklara för föräldrarna att kastrering är bättre än p-piller, med det "har fungerat i alla år för dom"… -.-). Honan som går ut (Yena) är i samma ålder som henne och hennes bästa vän. Dom är halvsyskon och har växt upp tillsammans. Den andra honan (Elina, som jag faktiskt lyckats övertala dom att hålla inne, kanske t.o.m. att kastrera) är 1 år. Henne bryr hon sig inte om, så länge hon inte kommer för nära hennes låda. Men dom kan äta och sova tillsammans och så utan problem. Hankatten (Oscar) är 6 år och mer eller mindre luft för henne, hon verkar knappt notera att han existerar. Som sagt, hon har inget större intresse av att umgås med dom andra, men hon har inget emot att dom existerar.
Dom bor i en stor lägenhet på 5 rok med etagevåning. Vet inte xakt mått, men den är STOR. Det finns massor av utrymme att leka på, många sängar, soffor, hyllor och bokhyllor som dom får vara på och i hur mycker dom vill. Sammys favoritställe brukade vara fönsterbrädet, där hon faktiskt också brukade sitta rätt mycket förut. Men inte lika mycket som hon nu är i sin låda… Klösbrädor har dom (men dom brukar föredra väggen :P) och det finns flera kattlådor, matskålar och vattenskålar.
Jag skulle säga att det är en rätt harmonisk kattgrupp. Enda problemet är väl att Elina kan gå lite för långt när hon leker med Yena eller Oscar, men sånt händer ju när man har kattungar. Alla 4 katter kan både äta och sova tillsammans och tvättar ofta varandra (utom Sammy då, hon tvättar bara Yena). Vi har haft problem med katter som inte trivts ihop förut, så jag vet vad varningstecknen är. Men dessa funkar alldeles utmärkt ihop.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag tycker att det låter som en helt vanlig favoritplats för en katt med lite speciella åsikter. Hade det varit en mjuk filt i soffan hade nog ingen reagerat, men nu råkar det vara en låda i hallen. Det enda som skiljer sig är material och placering av favoritplatsen mot vad de flesta andra väljer.