Gravid katt?
Hej! Vi har en katt i stallet (inte våran, stallägarens) Som bara blir mer och mer bred och tjock. Kan hon vara med ungar? Sisst hon hade ungar vad sommaren 2011 :D hon får alltid 4 ungar varje år, men kan dom få 2 kullar per år? vad är max gränsen? Vi har ju sett en hane som jämt är där, men har är otroligt skygg och vi vet inte vems han är :S Hur länge är katter "dräktiga"? vilka tider på året "löper(?)" dom? Hennes mage känns Liiiite bucklig också kan jag tillägga.
Bilden är på henne, Tjejson som hon heter ;)
You can't make a rainbow without a little rain
Puffar för svar 

inte omöjligt att hon är med ungar igen. Kan ni inte be dem att kastrera henne, det sliter väldigt mycket på en katts kropp att behöva få massa kullar. Dessutom blir hon en bättre jägare när hon blir kastrerad då hon slipper leta pojkar att para sig med.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
2# Det finns en annnan katt som är kastrerad, ägaren vill inte kastrera den andra och jag vet inte varför :(
har inte så många möss i stallet heller :P
dräktighet 63-65 dagar. OCh de stackarna kan få både 2 och tre kullar per år. MEn får ägarne fler kullar än två inalles(oavsett antal katter) så ska han ha §16 tillstånd. Annars är han anmälningsbar till LST
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#3 stackars katt. går det inte övertala ägaren så det blir gjort?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
En honkatt kan löpa året om, Då en hona är dräktig 65dagar (+/-4) och kan börja löpa kort efter förlossning kan hon få väldigt många kullar på ett år. En dräktighet är slitsamt för en hona och föder hon ute nu är risken stor att ungarna fryser ihjäl, även kattmamman kan dö om hon får komplikationer och inte får veterinärvård i tid. Bryr sig stallägaren om henne och vill ha kvar henne i livet föreslå kastrering
De kan tom bli dräktiga medans de har en kull tyvärr.Det hände i ett stall jag stod i då dessa stallkatter har extra dåligt värde o inte ska läggas pengar på o kastrera. Där jag står nu får den ingen mat alls om inte någon hästägare förbarmar sig ,vilket sällan sker.Den andra katten har flyttat någonstans.
Märkligt när länsstyrelsen är så petiga med hur stallet ser ut när de är ute o kollar stall.De verkar aldrig ha något intresse för hur katterna har det men gnälla på skitsaker gör de.
#3 fattar inte :S
P.s tack alla andra för svaren!
vad är det du inte förstår/fattar?
#9 jag misstänker att det kan vara det #4 skrev ''MEn får ägarne fler kullar än två inalles(oavsett antal katter) så ska han ha §16 tillstånd. Annars är han anmälningsbar till LST'' Det är nätt och jämt att jag förstår det :P
Oavsett antal katter du har, så får du inte producera fram fler än två kullar per år utan §16 tillstånd. Alltså INTE två kullar per HONA. Det finns folk som tror det, nämligen.
Dessutom så var det inte mitt inlägg som inte förstods, utan #3
Usch vad hemskt för den lilla kissen :/
#11 hon har "bara" haft 4 kullar på 7 år? är det för mkt?
#13 varför är det synd?
Kastrera kattstackaren istället..
Vad händer med ungarna sen??
#15 varför är det så synd om henne???!! dom säljs?

#16 Läs mitt inlägg "Vill du ta kull på din hona" så kanske du blir mer insatt i läget.
En dräktighet är mycket påfrestande för honan och kan förkorta och försämra hennes liv väldigt mycket. Varje kattunge som föds får ett hem - men vad händer när ägan tröttnat på ungen? Eller om ägaren väljer att låda den få en kull? Det finns 100 000 katter UTAN hem i Sverige, så varje kattunge som föds förstör de redan hemlösa katternas chans till att få ett hem. De får istället fortsätta leva sitt liv i ren missär med svält och kyla och försökar sig så att även deras ungar föds till ett sådant hårt liv. Kastreras ditt stalls honkatt så kan de hem som då därmed blir utan ungar istället ta sig an en hemlös katt som faktiskt BEHÖVER hjälp.
Det är synd om katten eftersom hon tycks få kull på kull på kull på kull… Det sliter hemskt mycket på mamman. Om katten varje år får ny(a) kullar så är det enda humana att kastrera henne. Sen ska man inte heller bidra till blandrasavel, det finns så många hemlösa sötnosar redan…
#16 Det är synd om henne med tanke på att det är påfrestande för katter att löpa och få flera kullar.
Och det är även synd om alla hemlösa katter också, i och med att dom hemlösa katterna i majoritet är just blandraser, håller man på och låter sin blandrashona få ungar som man sedan säljer så betyder det att det blir färre hem åt dom hemlösa.
Det är synd om katten eftersom alla kullar sliter på kroppen. Jag skulle aldrig låta en hona få fler än 4 kullar.
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Jag tycker ju knappast att 4 kullar är så mycket bättre.
Huskattavel är inget för mig alls.
På mina renrasiga ragdolls och kbl däremot skulle jag tveksamt låta en hona få mer än tre kullar.
TS sa att katten redan haft fyra kullar & troligtvis en femte på väg. Tror du missförstod mig (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se

§ 16 måste vara ett tillstånd som bara finns på papper eller bara gäller för vissa. De flesta bondgårdar har många katter som får ungar och det är väl ingen hemlighet för dom som skriver lagar och förordningar. Varför krävs inte tillstånd för dom kan man undra. På hösten är det många som skjuts ihjäl för att minska beståndet.

#23 Den lagen gäller för alla.Även för bönder.
Stolt ägare till tre La permer
Fast bönderna struntar i det och ingen kollar upp dem.

#23 Anmäler du så måste Länstyrelsen kolla upp det.

Tack, då ska jag göra det och se vad som händer.
# 17
Ägarna får lämna tbx kattungarna om dom tröttnar på dom till stallägaren…
Varför? Är det VÅRAT fel för att folk inte kan ha sina hankatter hemma? Det kommer MASSA katter just till det stallet som vi är i… Hankatterna juckar ju tilloched på den steriliserade katthonan (den andra (Trållan) i stallet) så vi blir ju ändå inte av med dom?

#28 en av anledningarna till att det kommer många hankatter till ert stall är ju att det finns fertila honor där.
Jag har mycket svårt att förstå att man bara struntar i att kastrera och ta hand om de katter som finns.
När det bara fans en katthona (som är steriliserad) så kom dom ändå???
Jag fattade inte det andra du skrev :S

#30 är man ett gäng som håller till i ett stall coh det finns katter där.Hjälps man inte åt med katterna då?De hjälper ju er att hålla möss och råttor borta.Lägg en slant var kastrera och vaccinera de katter som finns där.
Fast det är väl ändå bedrövligt att det alltid ska finnas okastrerade katter i ett stall. Stallägaren lägger säkert tusenlappar på fläshiga täcken, sadlar för 30 000kr o kan inte ens kastrera el mata sina katter, blir så trött. Har också stått i inackorderingsstall o fick jämt fodra dessa stackars djur, avmaska o till slut även kastrera för katten har ju ingen skuld men är helt fel!! Blir riktigt förbannad då jag tänker på hur det var o likadant i nästa stall.
#28 honkattsägare och hankattsägare har ju samma ansvar. Sen finns det många katter utan hem.
#31 har frågat, hon vill inte att vi ska spendera pengar på henne…
#32 Hon köper inget nytt till sina? hon köper billigt och begagnat :D Precis! Bli du förbannad så blir allt perfekt :D
#33 mm…
SOM SAGT: DET ÄR INTE MIN KATT!
Ursäkta, men vilket svin som inte tar hand om katten… Hade jag varit där hade jag nog tagit med mig katten hem eftersom ägaren ändå inte tycks bry sig om stackaren.
#35 Jasså? du kan väll komma upp NU då och ta katten!!!!??? Tror inte du vågar det :D eller hur??
Herregud, man blir ju mörkrädd
#36 Jag ser att du bara verkar vara 15 år, men försök att tänka på hur du uttrycker dig på nätet. Om du blir arg - gå ifrån datorn en stund innan du skriver svar på ett inlägg. Då slipper du skriva något du senare kanske ångrar.
På det här forumet är det få som förespråkar fri avel, eller vad man ska kalla det. Förmodligen för att en hel del av medlemmarna här inne arbetar ideellt på katthem för hemlösa katter och de här människorna ser att alla inte är så seriösa som man kan tro. Det är jättefint att stallägaren säger att kattungarna får lämnas tillbaka om man tröttnar på dem, men sannolikheten att man gör det är inte så stor, om man ser till katthemmens erfarenhet. Kanske avlar kattungeköparna själva på katten de köpt, en katt som man inte vet bakgrund (t.ex. inavelsgrad) eller sjukdomshistoria på då ni inte med säkerhet verkar veta vem pappa katt är. En okastrerad katt kan ge upphov till tusentals katter om man blickar framåt x antal generationer och det kan vara en god idé att reflektera över det.
Vet du vad som händer om den här katten av någon anledning inte kan föda sina ungar på egen hand utan behöver ett kejsarsnitt?
#36 Varför håller du sådan kaxig ton mot mig? Detta är ju faktiskt inte ditt fel, snarare ägarens. Jag kan ju såklart inte gå in på någon annans ägor och bara ta en katt. Men hade jag haft häst i stallet eller överhuvudtaget känt ägaren så hade jag meddelat henne att om hon inte tar hand om katten så tar jag med den lilla damen hem, inget mer med det.
sen KASTRERAR men även honkatter. MAn steriliserar inte längre.
Jag tycker bara att det känns som om ni skäller på MIG! Det är inte roligt… Det är ju inte MITT fel!
#41 Ingen skäller på dig. Det är enbart den här lilla historien som upprör. Det handlar ju trots allt om ett liv, en vacker liten kattflicka. Det är ju ägaren som ansvarar för sina djur, så det är absolut inte ditt fel.
#42 :D
TS; Du verkar inte bry dig om katten. Varför är du så kaxig? Kan du inte förstå varför personerna här skriver som de gör?
De bryr sig bara om katten. Kära lilla nån …
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#44 jag bryr mig, men ni skyller ju på MIG!

#45 Nej, ingen skyller på dig. Om du läser inläggen igen så ser du att det är ägaren till katten som ingen bryr sig om.
Men du skriver ju vissa inlägg som du tycker att det är KUL att katten inte blir omhändertagen! Som detta inlägg som du skrev, till exempel:
"#35 Jasså? du kan väll komma upp NU då och ta katten!!!!??? Tror inte du vågar det :D eller hur??"
Såna inlägg gör att man tappar all respekt för dig och istället blir irriterad på dig. Men det är ägaren som gör fel som inte tar hand om sin katt.
#46 men när ni skriver så verkar det som det… ni blir ju arga på mig
JA, riktigt. När du skriver som du gör i inlägg #35, då blir folk topp tunnor.

#47 Men lås dig inte på att vi är arga på dig när vi förklarar att det inte är så. Rikta istället den energin åt att försöka tala kattens ägare till rätta istället. Vi kan ju inte göra det eftersom vi inte har någon kontakt med ägaren. Därför vore det bra om du kunde göra det, för kattens skull.
Ja, dessa stallkatter
Jag har både stall och katter, men stallkatter är dom inte. Mina missar ägnar 3/4 av dygnet inne i huset medoss andra familjemedlemmar. Skulle aldrig kunna vägra min misse att komma in och få ordentligt med mat och kärlek.
Att man öht låter sina katter springa lösa okastrerade är för mig ett mysterium. Här kastreras missarna så fort åldern tillåter.
Borde upprättas strängare regler för ansvarslös avel på missar!!
Bara så ni vet nu, så kommer inte jag skriva mer här… vi blir bara osams… men jag läser det NI skriver 
Det finns ett ordspråk, som heter, " Skjut inte pianisten för att orkestern spelar dåligt". Med andra ord, jag klankar inte på dig personligen. Du kan inte göra mer än vad du gör, förutom att du kollar att allt går lagligt till. MEn som sagt, ditt svar i inlägg 35 gör ju många, mig inbegripet, rosenrasande och kan lätt få folk inklusive mig själv igen att projicera på dig, fast vi egentligen inte vill.
#52 Jag ber om ursäkt för det… Jag var inte på humör, för min kanin hade dött då…
Ok, no hard feelings. Många gånger så finns det en orsak till ett handlande och du ska inte ens behöva be om ursäkt då. OCh som sagt, jag klandrar inte dig för vad du beskriver. bra att du tar upp det, egentligen
#54 tack <3