Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1705 ggr
Amorell
0

Uppskavd nos

Hej! 

Igår sent på kvällen körde vi hem till mina föräldrar som bor ca 10 mil ifrån mig, min katt brukar alltid bråka lite med buren i början men sen lugnar hon ner sig. Samma sak skedde denna gången men när jag tog ut henne ur buren när vi var framme ser jag att hennes nos är lixom uppskavd eller bortskavd, det blöder inte men ser ut att ha gjort det lite under tiden hon var i buren.

Det ser rent ut förövrigt men jag får verkligen panik, så jag har ringt runt till en massa veterinärkliniker sen jag vaknade imorse men jag får inte tag på någon! Är det någon som vet vad jag ska göra?

~ Ysmn

Jourhemmet
0

Tror inte det är någon fara, har katten ont om du tar på det? Kan du lägga in en bild?

Amorell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon vill inte så gärna att jag pillar på det men inte speciellt ont så. 

Här kommer en bild.

~ Ysmn

[silkesnosen]
0

Det kommer att läka av sig själv, se till att det inte verkar bli infekterat bara..hua

jollycox
0

Du kan tvätta med koksaltlösning, bra för läkande sår och inte farligt för katten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Amorell
0

Okej! Vad bra , jag prövade med koksaltlösning. Det var inte helt populärt men nödvändigt..

~ Ysmn

Elshira
0

Som nämnt räcker det bra med koksaltlösning (inget starkare efter som många kraftigare rengöringar dödar huden).

Försök se till att skorpan som blir inte lossnar innan såret läkt för att få det till att läka så snabbt och snyggt som möjligt :)

Hakuna matata!