Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5026 ggr
Sturken
0

Dålig i magen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att vår huskatt Sylvester är lite dålig i magen. Avföring är halvfast, kladdig och fastnar i pälsen. Hans bak har sett lite röd ut och ibland har det varit lite ytligt blod. Dock inget blod i avföringen!

Han äter Eukanuba, Chicken & Liver och får blötmat en gång om dagen, mjau eller Bozita. Har provat med Fortiflora och nån annan pasta man skulle spruta in i munnen, men inget har hjälpt. Funderar på om det kan vara analsäckarna som spökar också för han kan lukta surt ("bananskal") i rumpan ibland.

Ringde veterinären nu igen och hon rekommenderade att jag skulle prova dietfoder som var skonsamt för magen (kommer aldrig att hända, Enda gången de får kastrat/diet mat är som godis vid aktiveringslek), samt att jag kunde prova Pro-Kolin? eller någon annan kapsel med magmedel.

Har ni några tips på annat jag kan prova? Han är pigg i övrigt och verkar inte uttorkad eller gått ner i vikt under den här perioden.

Om det inte har blivit bättre till måndag kommer jag ringa veterinären igen och boka tid för kontroll. Vill ju att hans mage ska bli bra =(

AgnetaB
1

Gammla vanlig kuren.Svält typ ett dygn sedan skonkost fler gånger dagen i små portioner. Skonkost= kokt kyckling, kokt vit fisk(typ torsk), lammfärs är vad jag fått lära mig. Kokt ris till också har jag gett då det rekomenderas men en del tycker inte det är bra att ge katter.

Jag googlar o ser om det kommer några nya rön ibland.

Sturken
0

Ok, får ta och prova det. Får passa på över helgen.

Kan man ge lite rå kyckling också eller är det bäst att endast köra på kokt?

line84
0

När mina katter varit dåliga i magen har jag gett diarsanyl i ett par dagar och då brukar de bli återställda. Har det ändå inte blivit bättre har jag fått rådet från veterinär att bara ge kokt kyckling och lite kokt ris till magen blvit bra.

BARFmycat
0

Varför rekommenderar man kokt vit fisk så fort en katt blir dålig?
Kokt ris undrar jag också vad det ska vara bra för..?

Testa läsa i den här tråden, många bra tips där;
Lös i magen

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sturken
0

#4 Tack för länken =) ska genast prova många av tipsen. Han älskar rått kött så det blir att prova kycklinghjärta också.

När det gäller koktfisk. Kan det vara så att många tipsar om det för att det ska vara skonsamt för magen hos oss människor?

IceJossan
0

Kokt vit fiskoch ris har jag testat på 3 katter. Katastrof varje gång, skiten har blivit bruntaktiga slemklumpar :(

Nästa gång jag behöver köra diet (hoppas aldrig) så blir det kycklingvarianten.

line84
0

Jag har gett kokt kyckling och lite ris och magen blev bättre på ett par dagar.

BARFmycat
0

Jag har ingen aning, jag stör mig på det så otroligt mycket bara för det finns verkligen ingenting som är positivt med att ge fisk..
Det är mycket skonsammare att ge kyckling eller lammfärs, gärna rå lammfärs.

Ris är ju ett spannmål som även det irriterar tarmen, känns ju väldigt paradoxalt att ge det för att bli bra i magen, om du frågar mig..Obestämd

line84
0

#8 Jo, jag håller med. Men det var min veterinär som sa att jag kunde blanda ner några riskorn. Men mest var det kyckling jag gav. Och fisk ger jag aldrig mina katter.

BARFmycat
0

Veterinärer ordinerar även torrfoder till njursjuka katter och foder med skyhögt värde av kolhydrater till tjockiskatter.
Deras rekommendationer om kost är inte alltid (sällan) att lita på.

Det jag inte fattar är att det måste ju finnas någon anledning, om än inte korrekt, till varför det ska ordineras fisk och spannmål hit och dit?

AgnetaB
0

Jag berättade bara vad som veterinärerna säger o står att googla på plus att jag gör så o har alltid fungerat på mina katter. Självklart finns det ju en individuell orsak varför de är dåliga o den måste man ju ta reda på så man kan mota olle i grind.

Däremot är det svårt o veta vad som är rätt o fel då det här på katter står en sak o på andra tex raskatts siter ej står riktigt samma sak om foder. Man blir lite förvirrad minst sagt o alla vill nog bara göra det bästa för sin katt.

BARFmycat
0

Jovisst, men jag tycker att det är dags att folk lär sig att det inte är bra mat att ge till sin katt någonstans, som jag sa så vet jag inga fördelar med det.

Sturken
0

Men ska jag verkligen svälta honom en dag innan jag ger honom skonkost eller kan jag börja med det direkt? Han har ju inte rinnig diarré utan det är mest kladdigt.

BARFmycat
1

Det avgör du naturligtvis själv, men det vore ju bra om magen fick bli tom ett tag för vila av systemet. Åtminstone några timmar.

Hawknestgrove
0

där har #14 väldigt rätt. OCh det säger även veterinärerna. Tarmar ska vila. OCh hur vilar tarmar? jo om de slipper jobba. OCh hur slipper de jobba?jo, inget att jobba med. Så ett dygns fasta med bara vatten är bara bra för din kisse nu. Hans lilla anus är väl irriterad av för skarp avföring.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cindy
1

Är det analkörtlarna så undvik att byta till ett foder med mer fibrer. Det kan förvärra saken. Jag skulle ta en hälsocheck hos veterinären.

Vänliga hälsningar
Cindy

Sturken
0

Började ge kokt kyckling ikväll. Ingen hit tyckte någon av katterna. De luktade på kycklingen men det var allt. Undrade hur det skulle gå att ge i flera dagar. Kom på att jag hade forti flora kvar och hällde liiite på kycklingen o j*klar vad snabbt maten åts upp :) nu får vi hoppas att magen blir ok på killen. Tänkte att jag skulle köpa lite lammfärs imorgon också och dra ner på fortifloran.

[silkesnosen]
0

Funderar på blodet. Om det ligger lite utanpå "korven eller baktill, så kan det vara att han är hård i magen och fått sprickor därbak. Har hänt min, då ger jag ett lite fetare foder och försöker se till att han dricker mer.

Hawknestgrove
0

Sturken, Fortiflora ska ges konstant i minst 30 dagar. det är ungefär som när du får en anitbiotikakur på 10 dagar. du måste bygga upp en kultur.

Sturken
0

#18 Blodet var ytligt. Mer som sprickor och rodnad därbak, men nu var det ett tag sen han hade det. Det brukade gick över av sig själv på ett par dagen men avföringen var fortfarande kletig.

#19 Oj ska det ges så länge. Vad konstigt att det inte står på paketet. Han har fått det i stort sett varje dag i ca 2 veckor. Så får fortsätta att slänga på det på skonkosten då.

Lammfärsen var en hit idag iaf =)

Hur länge ska man ge skonkost innan man börjar fasa in den gamal maten?

[silkesnosen]
0

Se till att han mår bra och verkar stabil, innan du börjar fasa in det andra och läs då på förpackningen och var noga med vad du väljer!

Cindy
0

#20 Fortiflora säljs ju i förpackning med 30st påsar, och den är menad att användas som en kur med en påse om dagen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

och man kan gärna köra i två månader oskså. Står på förpackningen.