Avmaska bägge katterna?
Hejsan!
Jag har en fundering.
Jag har två katter, bor på gård så de går ut och in som de vill. Den ena är en riktig soffpotatis, går sällan ut och mest korta rundor. Använder oftast kattlådan inne.
Den andra är mer ute än inne, föredrar att jaga möss i stallet och gär nästan aldrig på lådan inne. Hon får ju också mask ganska regelbundet. Tyvärr, det är ju en nackdel med att ha dem ute (samtidigt skulle det vara grymt att hålla henne inne speciellt nu när hon är van, men även då jag bodde i lägenhet och hon aldrig varit ute trivdes hon bäst på balkongen.. ville ut. Den andra har precis samma uppväxt men skulle inte sörja det minsta över att bli innekatt..).
I vilket fall. Oftast avmaskar jag bägge när en har mask. Men det är kanske inte så smart egentligen? Man vill ju inte förgifta dem i onödan, eller miljön. Och de har ju faktiskt både olika livsstil och toalettplatser. Men de ''umgås'' ibland och sover tillsammans då och då osv.. så..?
Ska jag avmaska bara utekatten denna gången? Har inte sett något på den andra och det var inte så länge sedan de fick vars en dos senast (då var det dock 'innekatten'' som behövde)
Vad kan jag göra för att minska risken för mask? Förutom att hålla henne instängd då, det gör jag bara inte. :3 Inte en gårds katt.. Men kanske det finns nåt fodertillskott eller vitamin eller liknande som hjälper katten bli mer motståndskraftig?
Det är förresten bandmask hon har (inte helt oväntat) så jag kanske ska be om Droncit? Har varierat mellan axilur och drontal, men det kan ju vara läge att byta till ett helt nytt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag skulle bara avmaska den som har mask
Menar att äter du PC om din syster är sjuk och äter PC?
Stolt ägare till tre La permer
#1 Det är väl lite därför jag börjar fundera :)
Det är väl mest att ''har den ena så har den andra säkert också''.. med hästar tex brukar man behöva avmaska alla som går i samma hage om en har mask. Men det är ju för att de går i samma hage och skiter ut maskägg..
Det har väl mest blivit att jag avmaskat för att det är så det brukar gå till. Samtidigt är det ju dumt att förgifta dem i onödan, och när masken blir resistent så blir den även dödlig (om den blir resistent mot allt), dit vill man inte komma.
Så frågan är väl - hur stor risk är det att bägge mina katter har mask men att jag bara sett på den ena? Såg ett par i rumpan på henne, annars märks ingenting. Så den andra kan ju ha utan att jag sett det.

Katter som äter möss och fåglar får mask.Men man brukar inte avmaska om man inte ser att katten har mask så jag skulle bara avmaska den som jag såg hade mask.
Stolt ägare till tre La permer
Att de alltid har mask vet jag, det är ju när det blir för mycket man avmaskar. det är bara så äckligt när de krälar i rumpan på dem.. :3
Nåväl, ena katten avmaskad nu iaf.

Det finns Testa Masken test på apoteket. Det kan dui ju ta på den katten som är inne mest.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z