Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 5164 ggr
Cazzos
1

Torrfoder utan spannmål?

Finns det något torrfoder utan spannmål ute på marknaden?

Sökte lite på Google och kom fram till SweCat, där står det "Orijen - Biologiskt anpassad föda helt utan spannmål, majs, smakämnen eller konserveringsmedel".

Men när jag tittar på innehållsförteckningen för Orijen Katt Adult så står det:

"Ingredienser som används
Färska biologiskt uppfödda kycklingar, vildfångad vitfisk, färska hela ägg.
Ångkokade grönsaker, ångkokt potatis, morötter, spenat, ärtor, tomater, tång och alfaalfa blad
Ångkokad frukt: äpplen, tranbär och svart vinbär.
Livsviktiga oljor från: Linfrö, solrosor och lax
Örter och blomextrakt från: Läkemalva, kardborre, fänkålsfrö, nässla, Mariatistel, ringblomma och kamomill."

Under det så står det:

Vad som inte är tillsatt:
SPANNMÅL, varken majs, ris, vete, korn, råg eller havre
Animaliska biprodukter
Vegetabiliskt protein: soja eller gluten
Sulfater eller oxider
GMO, inga genmanipulerade produkter
Smakämnen eller kemiska konserveringsmedel

Vad är det ens för skillnad på spannmål och det som redan finns i torrfodret? Vad har en katt för användning av ångkokade grönsaker, frukt, örter m.m som finns i detta torrfoder?

AnneN
0

Här skriver tillverkaren vad för nyttigheter som kommer av de grönsaker & örter som är tillsatta i Orijen http://orijen.ca/about_orijen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Halvdansken
0

Spannmål är ju eh… spannmål (vete, korn, havre, råg och möjligen ris).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cazzos
0

Är det bra då?
Jag hittar bara text om hur vargen (-hunden) tar vara på bär och frukter.

"Fruit is thought to provide vitamins for wolves in summer, with seeds from raspberries and blueberries apples, figs, pears, plums all reported in wolf stool. Wild canids including wolves, coyotes and fox also eat grass, which is thought to clean the digestive tract and purge the intestines."

Halvdansken
1

Nä, katter är extrema proteinätare, de käkar inte spannmål.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AnneN
0

Jag tycker Orijen är ett ganska bra foder, har gett det till några av mina katter ett tag och de flesta mådde riktigt bra av det utom en som inte klarade det pga känslig mage.

Annars så finns det även Taste of the wild, ziwipeak och Carnia som har spannmålsfria foder för katter med mer eller mindre vegetabilier.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

även majs ska man akta sig för^^ tycker att det tagits upp de jag tänkte på i foderväg. Jag ger våtfoder pga katten inte tål fisk eller änds fiskolja.

Cazzos
1

Det är synd att Mjau och Bozitas blötfoder är bland de bästa, men torrfodret är rena motsatsen.

#5 Kollade på innehållet för Carnia Lynx:
Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisflingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer och mineraler.

Vad är potatisflingor för något? Tungan ute

Taste of the wild innehåller hallon, blåbär m.m..
Ziwi Peak innehåller kelp (brunalg) men det skadar nog inte lika mycket som spannmål osv.

Om jag ska vara såhär petig så får jag ta o göra mitt egna torrfoder ^^
Haha skämt åsido, men Carnia och Ziwi Peak verkar vara de med mest köttinnehåll, vilket varje kattägare är ute efter, hoppas jag?

[Forest]
0

Ziwi Peak ger jag som godis Flört

AnneN
0

#7 Potatisflingor är potatis som är skuret till små flingor och torkat, detta brukar oftast användas för att få en fastare konsistens på torrfodret så det inte smulassönder.

_**/Mvh Anne

EvaSe
0

#7 och #9  Det står på Carnias sida att de är tvugna att tillsätta potatisen för att få kulorna att hålla ihop, precis som #9 säger.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Cazzos
0

Men potatisflingorna ger ingenting till katten utan är bara till för konsistens på torrfodret?

#8 På foderbilen.se så finns det bara 400g, men kan man hitta större förpackningar, tro?

Undrar om jag ska beställa hem Ziwi Peak (400g) från foderbilen till att börja med. Min katt är petig när det kommer till torrfoder.

Snobbehills
0

Carnia ligger på 5kg…och just nu kan du köpa 2 för 799 på foderbilen=80kr/kg Dyrt men bra foder

Cindy
1

Vill man inte ruinera sig på spannmålsfria foder så är Porta 21 Sensible utmärkt. 10kg för 399:- på www.zoo .se

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

Cindy, länken funkar inte…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

zoomarknad.se

Hawknestgrove
0

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....