Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1873 ggr
chade
0

Matproblem

Ja.. som jag alltid vetat så har Rufus vart stor i maten. Jag har skrivit om det när han var yngre också. Men det börjar bli riktigt jobbigt nu. Torrfoder bryr han inte sig så värst om, han kan gå och småäta av det när han blir hungrig. Men när han vet att det serveras blötmat så blir han eld och lågor.

Saken är den att det inte verkar finnas något stopp i honom. han äter och äter.. väldigt snabbt, snabbare nu när vi skaffat en till katt. Tar man bort honom från skålen så att Elden får äta så blir han helt skakis och bara stirrar mot matskålen tills man släpper ner honom. Han är inte alls den söta gosiga lilla katt han brukar vara när det vankas mat

Jag tycker att vi prövat det mesta.. min pojkvän kan ha lekt med honom medans jag ställer fram skålen, men hör han minsta lilla ljud som låter som en matskål som klirrar eller något från köket så springer han snabbt för att titta vad det är eller tigga efter mat.. och rent ut sagt slänger sig över matskålen som att han inte sett mat på en vecka. Vi har försökt stänga in honom i badrummet en snabbis när vi fixar maten till honom så att han inte ska höra, känna lukten eller se att maten ställs fram. Jag har försökt ge tills han inte orkar mer, att jag fyllt på så fort det är slut.. men han verkar ha tvångstankar om att han måste äta upp allt, ALLT. Han äter tills han är rund som en boll, går iväg i några minuter och sen pallrar han sig iväg till skålen igen och man ser hur han verkligen pressar i sig maten. Han kunde knappt gå efter jag prövat det. Obestämd Han är några dagar över ett halvår, och inte tjock alls, mer mot den tunnare laget.. men han har börjat lägga på sig nu den senaste månaden, men han ser fortfarande lite lite tunn ut. 

Han är avmaskad, och innekatt.. så mask tror jag inte heller att det kan vara.. håller utkik i lådan efter det. 

Han äter Mjaus blöt och torrfoder. Det är det enda torrfoder han vill äta i alla fall lite av.. Har prövat med några andra innan, och har inte direkt råd att köpa foder som kostar 200 kr kilot ungefär :( 

jag tycker så synd om Elden, för hon äter lite och sakta.. sen vill hon ''vila'' en stund och äta mer senare.. men då är det ju slut för matmonstret vart framme.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jourhemmet
0

Men hur mycket äter kissen om ni öser upp en hel tetra, äter han upp det omedelbart då?

Porta 21 sensible är spannmålsfritt och innehåller massor med nyttigt protein. 399:-/10kg, billigare än mjau va? Om du ger Portan som mättar betydligt fortare än Mjau torrfoder och har fri tillgång på det så kanske han lugnar sig när han får blötmat.

chade
0

Nej det är ju tyvärr inte det.. 4 kilo för 70 något.. men ja, jag kanske får göra det ändå och kolla

Ja han och elden delade skål till en början, men nu har jag ordnat så att dom får en varsin. han äter lite  av sin, går över till hennes och tänker ''om jag äter det här först så har jag mitt kvar att äta när detta är slut''

Alltså.. min lilla kisse, när han var runt 3 månader + - några veckor, eller kanske lite mindre så åt han en och en halv tetra plus mammas och pappas katts blötmat när vi hälsade på hos dem.. Så en tetra är ingenting för honom just nu..Obestämd

Kanske det hade hjälpt om jag gav dem rått kött eller liknande till frukost.. på maxi så kan man få 10 kg oxhjärta för en ganska billig peng.. det är väl okej att ge?

BARFmycat
0

Det är det här som är ett lite tragiskt resultat av torrfoderindustrins matande av information om att katter alltid ska ha mat framme, och att de alltid äter så mycket som de behöver. Det stämmer inte.

Din katt verkar vara som mina två äldsta katter, en sann survivor som äter allt han kommer över för man vet aldrig när man får mat nästa gång. Det är så katter ska fungera. Det är det som är normalt.

Sen har jag en liten parvel som låter som din andra katt, han äter jääääättelångsamt… Jag stänger in honom på toaletten så han får äta ifred, fungerar hur bra som helst.

Det jag undrar är hur ofta dina katter får mat?
Och vad är syftet med att du ger torrfoder?

Ditt resonemang kring kött är ett steg i rätt riktning, kött mättar mer än foder med tomma kalorier. Nu innehåller förvisso inte mjaus blötfoder några sådana, så det borde mätta, men kött ger en stor psykisk tillfredställelse också.

Jag har märkt att det som fungerar bäst på mina egna katter som är så glupska är att ge mat som tar tid att äta, lämpligast köttben eller kycklingmage, skinn fungerar det med (typ som svålen på fläsklägg). Om de får tugga och kämpa med maten blir de betydligt mättare på betydligt mindre, skönt både för dem och för mig.
Det tycker jag absolut att du ska testa, kycklingmage brukar finnas på de flesta affärer bland kycklingdelarna, det är Kronfågel som säljer dessa i 450g förpackningar.

Jag har även testat att köpa hundgodis i form av torkade djurdelar, som grisöron, tryne, svans, torkad vom osv till mina katter och det har fungerat bra. Ibland får man klippa det i mindre bitar, det kan man enkelt göra med en säckatör. Jag brukar köpa Sjöbogården på ÖB, som inte är saltat.

Du kan absolut ge oxhjärta, men det jag nämnde ger nog lite större tuggstimuli.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

chade
0

Dom har torrfoder alltid framme som jag skrev, sen runt 5 får dom en full skål var med blötmat och det är ungefär 150-200 gram i varje skål om jag räknar på ett ungefär, om inte mer.. Är det för lite?

Ja torrfodret har jag för att vi alltid haft så med katterna hos mamma och pappa. så det har följt med därifrån.. även för att dom ska kunna äta när dom blir hungriga. Men det är väl inte det potimala har jag lärt mig nu. 

På citygross finns det ju färska grisksvansar, kan det vara något? eller kan dom få något av att äta rå gris?

Det är de jag är så orolig för, kan inte katterna också få salmonella av fågel och allt sånt? :(

Men jag ska verkligen testa det du skriver! Jag blir så glad när jag får svar och mycket hjälp.. 

jag känner mig verkligen som en nybörjare med katter när det kommer till foder nu när jag börjat läsa om  vad som är bäst för dem även om vi har haft katt i familjen sen jag var 13.

BARFmycat
2

Det vet jag inte, du får läsa på förpackningen vad det står för anvisning.

Ja, jag skulle råda dig till att försöka ta bort det om katterna ändå äter blötfoder, det finns liksom ingen anledning alls att ge torrfoder då..

Grissvansar är jättebra, det använder jag också till mina katter!Glad
Det är ingen fara att ge rå gris, eller något annat rått kött (förutom fisk) till sina katter.

Katter har väldigt stark magsyra, och bakterierna överlever inte i den. Om de mot all förmodan skulle göra det, så har katten ett väldigt kort tarmsystem med snabb omsättning, så de hinner inte få fäste innan de är ute i solskenet igen så att säga. Om katten blir smittat av salmonella eller liknande så är köttet starkt kontaminerat, och då hjälper det inte ens att tillaga det. Allt kött som säljs i Sverige kontrolleras och testas och det finns lagar på hur mycket salmonella och E-coli det får innehålla för att säljas till människokonsumtion.

Vet precis vad du menar, även jag har gett Hills till mina katter en gång i tiden, övertygad om att det var det bästa i världen eftersom man köpte det hos veterinären..Flört

chade
0

Men gud så bra! Då ska jag övertala min käre pojkvän att han ska skjutsa iväg mig någon dag här så att jag får köpa lite nytt och testa till mina små dunbollar!

Jag har faktiskt haft tankar innan om att ge kött, men jag har som sagt vart orolig för allt strunt man kan få.. plus att det känns så kompicerat, men det är väl bara jag som överanalyserar allt :) Tack igen för jätte bra råd Skrattande

BARFmycat
0

Det är inte så krångligt när man väl kommer igång, men det är ett stort projekt att ta tag i när man inte är van.

Lycka till, hoppas det går bra!