Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3334 ggr
louksor
0

Vilket torrfoder rekomenderar ni ?

Hej!

Jag ska beställa mer torrfoder till mina katter, har haft Olivers lamb & duck till dom förut, men hittar den inte på olivers hemsida så antar att de slutat med den.

Har ni bra förslag på annat torrfoder ?
Funderar på att välja nåt annat torrfoder i olivers sortiment, men finns det nåt foder som är bättre för katterna så byter jag leverantör.

Vilket torrfoder rekommenderar ni till mina 3 katter?
Har en bondkatt, som är en kastrerad hane på 5 år. Är ute när det är bra väder, annars ligger han helst och slöar inne. vikt 4kg

Den andra är en norsk skogskatt, kastrerad hona på 5år. Även hon gillar att vara ute vid bra väder, annars ligga o slöa inne. Vikt 2,9kg

Den 3e är en perser med lite birma i sig, är en hane på 9månader, ska kastreras. För tillfället innekatt, men har tänkt låta han få gå ut efter kastreringen. vikt 4,2kg

Nu har katterna fri tillgång till torrfoder och ger dom även ett mål blöt/mjukmat per dag.
Katternas vikt ligger stilla, så de verkar sköta sin matranson bra själva.

Den norska skogskatten får ibland tovor i "armhålorna" fram.
Persern får tovor på magen, trots att jag borstar ofta.

Så ett foder som även är bra för lång päls vore bra, eller om det finns nåt man kan tillsätta som är bra för pälsen.

Mvh Marcus

IceJossan
0

Mer blötmat, mindre torrfoder. Bra torrfoder föruton Olivers är Orijen, Eukanuba, Porta 21 Sensible, Applaws, ZiwiPeak, Carnia Lynx m.fl.

[Highonbluetomorrows]
0

Taste of the Wild har jag hört bra om också. Det är just nu på rea på foderexpressen.

Hawknestgrove
0

Ja du som jag körde på Olivers fina Lamb&Duck. RIP, dessvärre. Vilket de bör få veta av flera. De har en uppföljare, som heter Indoor, också den gjord på lamm och anka, men den var inte poppisalls hos mig. Så jag har fått ge den maten till de stödkatter vi har. Tyvärr, så funkar inte deras smakgaranti, hos mig i alla fall. Det började med, att jag beställde en  av den gamla hederliga sorten, 13,5 k lamm och anka. Något var fle, så mina katter ville itne ha den. JAg ringde och undrade vad som felades, då skickade de mig 16 kilo av deras nya i stället. och jag fick behålla den gamla också.Ok, jättesnällt, men mina katter ville varken ha den sista säcken av det gmala, eller någon av de nya heller. Så där stod jag med 13,5 kg lamb&duck plus 16 kilo indoor, som ingen av mina ville ha.KAn tillägga, att jag saknar den gamla mycket. Den var toppen, dryg och bra, för min kille som går på Hill´s K/D ville inte ha av den, men de andra tre älskade den. Så nu blir det bara mjukismat för mina katter…….Förutom en av dem som vägear det. MEn det är en annan historia

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

louksor
0

Tack för era svar!

Är svårt att välja ett nytt foder, har haft olivers i några år o varit nöjd med dom. Men osäker om jag ska fortsätta med olivers nu när de ändrat sortimentet……

Det finns många olika sorters torrfoder att välja mellan, men viktigast är att det är ett bra foder för katterna, sen får det kosta vad det vill, bara katterna gillar det o mår bra!

Blötmat får de mjau.
Brukar lägga upp ett par skålar blötmat och det räcker hela dagen till dom.

Hawknestgrove
0

Prova deras indoor. Fodret är säkert bra, men mina gillar det inte och vringdem och förvissa dig om, att du får lämna tillbaka om det inte passar. Tyvärr är deras övriga sortiment inte vad jag önskar, då magnesiumhalten är för hög i de andra fodren. MEn gör din röst hörd till dem! De bör veta, att många överger dem, då deras foder itne är vad det var förut. JAg köper ju även Kattsand av dem, i helpall, men mat kan jag inte köpa av dem längre, tyvärr. För foderet var verkligen bra.

louksor
1

Lamb & duck som jag har haft men som inte längre säljs innehåller:
Lammjöl, havre, färskt lamm, färsk anka, potatis, ärtor, solrosolja, komplett mineral- och vitamintillskott, OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN™ (lusern, ärtfibrer och riskli), färska hela ägg, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, linfrö, lammfond, OLIVER’S AURA BOOST™ blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligosackarider, jästkultur, inulin, yucca shidigera).
Totalt 65% kött

Indoor innehåller:
Havre, lammköttmjöl, lamm (fryst), anka (fryst), ärtprotein, kycklingfett, potatisprotein, linfrö, torrjäst, potatismjöl, ärtmjöl, lammbuljon, mineralblandning, ankmjöl, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST (laxolja 1%), dl-methionin, vitaminpremix, lecitin, OLIVERS TRIPLE FIBERPLAN (ärtfiber, cikoriafiber, betfiber), färska ägg, OLIVER’S DIGESTION BOOS (manan-oligosackarid, jästkultur, inulin, yuccaextrakt), OLIVER’S FLEX C (broskextrakt av fjäderfä, källa till Chondroitin, musselskalsextrakt, källa till Glukosamin), OLIVER’S AURA BOOST (blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblommeextrakt), naturlig antioxidant (alfatochoferoler), lutein, l-carnitin.
Andelen kött: Anka: 16%, lamm 14%

De 2 sorterna har iaf samma smak, men gamla var färsk anka o färskt lamm, nu har de fryst anka o lamm och innehåller mer spannmål än förr.

Priset var lägre på nya sorterna. 39kr/kg vid köp av 16kg säck.
Men låg andel kött. Så tänker byta till något annat märke med högre kötthalt.

Men just nu så får jag nog beställa en liten säck indoor från olivers, tills vidare..
Den liknar ju mest maten de har nu och jag har bara kvar för några dagar, så börjar bli ont om torrfoder.
Ska jag byta foder så behöver de ju vänja sig sakta, så magen inte blir orolig och det är svårt när nuvarande mat nästan är slut.

Sen ska ja se om det går att få tag i provpåsar från eukanuba, applaw, orijen osv och se vad katterna tycker om dom.

sagan
0

Varför inte beställa Applaws som inte innehåller spannmål. Det blir drygare då det är mer kött i.

http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/applaws/136608

Hawknestgrove
1

Skiljer en massa i både utseende och lukt på det gamla hederliga Lamm och anka och indoor. JAg har båda sorterna här hemma, så jag kan visa utseendemässigt hur det skiljer också. Plus att det nya Indoor inte luktar likadant alls som det gamla. Det nya luktar, förlåt alltså, knäckebröd.

Så klaga!!!!!!

louksor
0

Enligt olivers så är nya maten baserat på samma grundrecept, som den gamla.

På indoor så stod det fel, förut hade de skrivit havre först, men det ska vara kött först och det har de ändrat nu.
Även priset var ökat till 799kr för 16kg nu.

Fick detta svar från dom:

Tak for din besked.
Vores erfaring med vores nye kattemad har været utrolig positiv. Vores opskrifter er baseret på samme grundrecept som tidligere og har sammen gode smagsvarianter: Kylling, fisk og Lam&and. Vi har nu opdelt foderet efter alder og aktivitetsniveau, der er gør det let at finde den helt rigtige variant med den bedste sammensætning af næringsstoffer til katte med forskelligt behov. Og så er alt voksenfoder nu også velegnet til neutraliserede katte.

I deklarationerne står den råvare med størst andel altid forrest: Kitten (kyllingemel), Outdoor Cat/Large Cat (laks), Senior Cat (kyllingemel) og Indoor Cat (lam). Jeg så lige, at der var en fejl på Indoor Cat, som nu er rettet til på vores hjemmeside – det beklager vi meget.

Man kan beregne kødindholdet på to forskellige måde: Før og efter tørring. Den værdi vi har opgjort i vores webshop er efter tørring. Vi er ved at få beregnet indholdet før tørring, da det er den måde, vi tidligere opgjorde kødindholdet på. Ved at opgøre indholdet før tørring vil tallene ligge væsentligt højere, derfor at det vigtigt at man sammenligner værdier, der er beregnet efter samme metoder.

Du kan se vores nye brochure over katteprodukterne her http://issuu.com/oliverspetfood/docs/olivers_kat_brochure_svensk . Om du har lyst til at prøve vores foder, så sender vi gerne et udvalg.

Jag tänker testa Orijens foder och hoppas katterna gillar det.

Hawknestgrove
0

#10 om du vågar, så pma mig din adress och namn, så ska jag skicka dig ett litet prov på det nya. Ser väldigt mycket ut som Konsums blåvita kattfoder. Samma form(hjärtformade bitar) och samma lukt. Knäckebröd……Jag är så lessen så jag vet inte vad när det gäller deras byte av foder. När man äntligen hittat nåt som var bra, och som funnkat prickfritt i flera år(4) så ska de sabba  grejen….Skrikandes

louksor
0

Klart jag vågar! Risken med att lämna adressen till okända är väl att man kan få hembesök, men isåfall får ja väl bjuda på fika Tungan ute

Tackar så mycket och tar gärna emot ett prov!
PM är skickat!

Har även jag haft olivers torrfoder till både katter och hundar i 4-5år och har funkat jättebra hela tiden.

Väldigt synd att de ska ändra på en produkt som funkar bra och är populär…

Hawknestgrove
0

ja jagär ärligt talat s**t förbaskad. Ditt kuvert ligger klart i gången, det går iväg i morgon. När jag kom upp till brevlådan vår, hade postis redan varit där.  Synd att du bor så långt från mig, annars så hade du kunnat få en oöppnad säck med det nya av mig om dina kissar gillar det. Provade i dag igen,  tänkte att katterna  kanske ändrat sig, men icke….Så jag kör Bozita blandat med viltrisotto.De gillar det bättre än bara Bozita

louksor
0

Katterna hälsar o tackar!

De var lite försiktiga först o stod o luktade en stund, men sen åt dom. De verkade gilla maten.

Men det luktar verkligen inte som torrfoder brukar lukta, var lite speciell doft.

Hundarna tyckte om lukten, ena vovven stal brevet när jag tog in posten o sprang iväg med det o vill ha de för sig själv :)

lizton
0

Jag har också norska skogkatter och hade Olivers till dem. Sen ändrade Olivers innehållet i sina foder till mindre animaliskt enl vad jag läst på kattforum.se så jag har bytt till Acanas. Jag växlar lite. Just nu har jag deras lammfoder Acana Grasslands, men de gillar de andra sorterna också. Mina katter tröttnar på foder och äter bättre om jag växlar sort ibland.

De får också Bozitas blötmat där jag också växlar sorter. Allt finns hos foderbilen.se Hemleverans av Acanas foder kan man också få av hemfoder.se Jag ger både hundar och katter Acanas eftersom jag gillar innehållet.

Hawknestgrove
0

Vilken tur att dina gillade käket… Nu har jag talat med Olivers, så jag ska få igen pengarna för fodret och så kan jag ge hemlösingarna vi hjälper maten. Acana, finns det även på Zooplus? Får kolla…..

lizton
0

Acana finns hos foderbilen.se och hos hemfoder.se Enkelt att beställa och få det levererat till dörren.

louksor
0

#17 japp, har sett det.

Samma tillverkare som orijen, men orijens innehåll tycker jag är bättre än Acana.

Mina katter får orijen nu, blev snabbt byte då gamla maten var slut.

Men ingen av de 3 katterna fick dålig mage osv, så det gick bra!

En sak jag märkt nu sen ja bytte torrfoder från olivers till orijen är att katterna äter mkt mindre mat nu än vad de har gjort.
Både torrfoder och blötfoder äter de mindre av, så antar att Orijens torrfoder mättar bättre.

Så det är ju positivt! räcker maten lite längre :)

Även hundarna ska få byta till Orijen sen tänkte jag.

IceJossan
0

#18 Eller så är Orijen inte riktigt lika gott som Olivers ;)

louksor
0

#19 Om det vore så, så borde de äta mer blötmat….

Hawknestgrove
0

Sen får man tänka på, att ALLA kan inte få hem  foderbilen elelr hemfoder. Hos mig funkar det inte. Samma sak för mig med Zoomarknad, jag får hämta i Svinesund. Däremot zooplus och olivers körs ända fram till dörren…det får man ta med i beräkning med dagens bensinpriser,,,,

louksor
0

Alla som får post bör väl även kunna få leverans från foderbilen, då det är posten som kör ut maten.